Transavia praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

ehusmann wrote:
B767-300ER wrote:Enigste reden waarom het type K2 is is dat ze tezamen met HV zijn besteld.
Klantcode van KLM bij Boeing is 06, van HV is dat K2.
En waarom hebben ze dan ervoor gekozen om samen te bestellen en tot één standaard te komen? Omdat:
mac wrote:Dit om makkelijker kisten uit te kunnen wisselen waarbij de ombouw van HV naar KLM standaard of vv korter duurt. Dus het aantal stoelen in deze 737's moet gemakkelijk aan te passen zijn. Correct me if I am wrong.
Lijkt me op zich vrij duidelijk dus.

Erwin
Erwin, voor jou is altijd alles duidelijk ;)
Ik bedoelde te zeggen, en dat is wellicht niet helemaal duidelijk overgekomen, dat ze tezamen met HV zijn besteld puur om de kosten te drukken. Daarmee bedoel ik dat de toestelprijs per stuk allicht lager geweest is toen ze er als 1 bedrijf in 1 order 30(?) bestelden, ipv dat KL er 20 besteld en HV er 10 in 2 losse orders. Voordeel van synergie. TUI AG doet hetzelfde,voor al haar dochtermaatschappijen. 1 flinke order voor meer dan 70 737's iso allemaal losse orders van de 7 dochters.

Dat ze makkelijker zijn om te bouwen is mooi meegenomen,maar zal echt niet de hoofdreden geweest zijn. Zo vaak vliegt KLM tenslotte niet voor HV. Dit is geloof ik pas het 2e jaar dat KLM voor een korte periode 2 of 3 toestellen stationeert bij HV, terwil ze al een geruime tijd vor KL vliegen. Correct me if I am wrong. ;)
Daarbij vraag ik me echt af of een K@ makkelijker om te bouwen zal zijn als een 06. Volgens mij maakt dat echt helemaal niets uit.

Niels
All times are local times!

Regards, N.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by aviodromefriend »

ehusmann wrote:
B767-300ER wrote:Enigste reden waarom het type K2 is is dat ze tezamen met HV zijn besteld.
Klantcode van KLM bij Boeing is 06, van HV is dat K2.
En waarom hebben ze dan ervoor gekozen om samen te bestellen en tot één standaard te komen? Omdat:
mac wrote:Dit om makkelijker kisten uit te kunnen wisselen waarbij de ombouw van HV naar KLM standaard of vv korter duurt. Dus het aantal stoelen in deze 737's moet gemakkelijk aan te passen zijn. Correct me if I am wrong.
Lijkt me op zich vrij duidelijk dus.

Erwin
Had ook gehoord dat er dan makkelijker KLM crew op een vlucht van Transavia is in te delen, en dus ook andersom. (Dus voor de duidelijkheid: niet dat de kisten makkelijker zijn te poolen, maar vooral de bemanning.) Maar volgens mij hebben we op dit board een mod die hier professioneel zelf mee te maken heeft, misschien kan die hier inside-info over geven, in plaats van dat we allemaal maar een slag in de rondte gaan slaan?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
flying_kiwi
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5451
Joined: 10 Nov 2004, 14:33
Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
Contact:

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by flying_kiwi »

aviodromefriend wrote:Had ook gehoord dat er dan makkelijker KLM crew op een vlucht van Transavia is in te delen, en dus ook andersom. (Dus voor de duidelijkheid: niet dat de kisten makkelijker zijn te poolen, maar vooral de bemanning.) Maar volgens mij hebben we op dit board een mod die hier professioneel zelf mee te maken heeft, misschien kan die hier inside-info over geven, in plaats van dat we allemaal maar een slag in de rondte gaan slaan?
Volgens mij heeft dat niet met de variant van de toestel zelf te maken.
Wel weet ik dat zowel KLM als Transavia nu dezelfde cockpit procedures gebruiken (die van Boeing dacht ik), waardoor het makelijker wordt om bijvoorbeeld KLM vliegers uit te lenen aan HV tijdens de zomer. Maar dat is relatief gezien een recente ontwikkeling.

Yorden
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Polecat »

even klein beetje spin off misschien , maar is het misschien toevallig ook zo dat een klantcode niet per definitie inhoudt dàt er verschillen in de kist zitten?
Ik zie meerdere airlines soms verschillend gecodeerde kisten vliegen, dus zou me zo maar voor kunnen stellen dat er in de stamboom codes (dus versies) zijn die écht heel dicht bij eklkaar liggen?

Maar inderdaad

Code: Select all

Maar volgens mij hebben we op dit board een mod die hier professioneel zelf mee te maken heeft, misschien kan die hier inside-info over geven, in plaats van dat we allemaal maar een slag in de rondte gaan slaan?
ben daar dus best benieuwd naar....
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Polecat wrote:even klein beetje spin off misschien , maar is het misschien toevallig ook zo dat een klantcode niet per definitie inhoudt dàt er verschillen in de kist zitten?
Ik zie meerdere airlines soms verschillend gecodeerde kisten vliegen, dus zou me zo maar voor kunnen stellen dat er in de stamboom codes (dus versies) zijn die écht heel dicht bij eklkaar liggen?

Maar inderdaad

Code: Select all

Maar volgens mij hebben we op dit board een mod die hier professioneel zelf mee te maken heeft, misschien kan die hier inside-info over geven, in plaats van dat we allemaal maar een slag in de rondte gaan slaan?
ben daar dus best benieuwd naar....
Wie mag die mod dan wel wezen?

Anyway, het kan idd zo zijn dat verschillende klantnummers (06/k2 etc) een precies hetzelfde toestel afleveren.
of zelfde klantnummers verschillende types dat kan ook (zie bij de K2 variant, 171 iso 186 stoelen bv) geloof dat er ook een verschil is in de leegplaats/aanvulplaats van de toiletten/watervoorziening.
Volgens mij maakt het voor crew in de cabine geen hol uit of ze op een 06/K2/YO zitten
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
HV757
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 224
Joined: 13 Feb 2003, 11:00
Location: TRA A321 & B737

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by HV757 »

Er zitten wel degelijk verschillen in een 8K2 van de KLM of een 8K2 van trans.
In grote lijnen zijn de kisten redelijk gelijk, de reden van dezelfde klantcode had met een goedkopere certificering te maken, maar ik denk dat mijn HV TD collega's hier meer over kunnen zeggen.

Vandaag heb ik bijvoorbeeld de HV 5497 naar Treviso gevlogen op de PH-BXH. Deze machine vloog op een 2 uurs MILA ombouw, dus met weinig aanpassingen. Zowel HV cabine als cockpit meldt zich in dit geval een half uur eerder aan om de verschillen tijdens de briefing te onderkennen en behandelen. De BXU en BXW vliegen op een langere MILA ombouw, er worden dus (omdat het een langere leaseperiode betreft) meer aanpassingen gedaan om de kisten meer op HV standaard te krijgen. (ombouw stoelen naar kleinere pitch, verwijderen coatroom, aanpassingen in equipment, aanpassen cabine aan heavy crew rest voorziening etc) Voor deze kisten wordt een uitgebreide memo uitgegeven en aanpassingen in de handboeken zodat hier geen extra aanmeldtijd voor genomen wordt.
Verschillen in de KL en HV kisten zijn zowieso al een grotere fwd pantry op de KL machines, meer stoelen in HV kisten, IFE systeem (video/audio) op HV kisten, ander flight safety equipment en ook in de cockpit zijn er verschillen (slechts 1 jumpseat op de KL kisten, verschillende thrustratings op de motoren, IAN an ander navigatieerscgillen etc etc etc) En dat dus allemaal op eenzelfde klantcode.

Voor ons cabine maakt het idd niet zo heel veel uit, grootste negatieve verschil is het gemis aan video, dus alle demo's handmatig ;-)
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Frank

Was deBXH een adhoc-lease?, daar hij door Roel niet was genoemd?

Greetz, Niels
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Polecat »

Er zitten wel degelijk verschillen in een 8K2 van de KLM of een 8K2 van trans.
In grote lijnen zijn de kisten redelijk gelijk, de reden van dezelfde klantcode had met een goedkopere certificering te maken, maar ik denk dat mijn HV TD collega's hier meer over kunnen zeggen.
hmm... da's nog aparter dan ik dacht dat het misschien al kon zijn. Dus andere codes kunnen identieke kisten zijn, maar indetieke codes kunnen ook andere kisten zijn....
Lekenvraag; is de klantcode dan alleen gerelateerd aan wie de kist besteld/betaald, en zegt het dus niet per-se iets over de configuratie waarin hij afgeleverd wordt?
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

De code wordt toegewezen op basis van de vraag van de klant die hem besteld.
Tijdens het productie process of na aflevering kunnen bepaalde modificaties plaats vinden die het toestel kunnen doen afwijken van de originele uitvoering.

De belangrijkste verschillen tussen de HV 738 en de KLM 738
Zitten ondermeer in de cabine indeling. KL is 170 HV 180 geloofik.
Het motor vermogen is verschillend, HV instellingen voor de motoren is wat hoger, omdat ze vaak zomers van hete korte baantjes willen opstijgen. Verder zijn er kleine cabine verschillen mbt de nood equiptment.
De 2 KLM 737s die deze zomer voor HV vliegen zijn dus ook tot HV standaard gemodificeerd ondanks dat het al -8K2 toestellen waren.

All minor details !
User avatar
flying_kiwi
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5451
Joined: 10 Nov 2004, 14:33
Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
Contact:

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by flying_kiwi »

Polecat wrote:Lekenvraag; is de klantcode dan alleen gerelateerd aan wie de kist besteld/betaald, en zegt het dus niet per-se iets over de configuratie waarin hij afgeleverd wordt?
Zeker. Beste voorbeeld is de Q8 customer code van ILFC. Deze worden door ILFC aan tientallen verschillende maatschappijen geleased, en zullen per maatschappij verschillen van configuratie.

Yorden
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Zelfde verhaal als 6N (GECAS)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Polecat »

bedankt voor die antwoorden gents... loop je al meer dan 20 jaar boeings te platen en besef je ineens dat je daar nooit echt heel veel verder over nagedacht hebt.. :?
I have never drunk milk, and I never will . . . .
nick777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 361
Joined: 27 Jan 2008, 16:50
Subscriber Scramble: nick777

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by nick777 »

29/07 PH-MCJ MPH as TRA659 KGS
29/07 F-GMLU BLE as TRA5585 NCE
30/07 F-HBOY BLE flight to HER
jesper1100
Posts: 15
Joined: 07 Nov 2009, 20:34
Type of spotter: Radar Spotter

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by jesper1100 »

Hallo,

Ik vroeg mij laatst af hoe het nou gaat met de financiering van de vloot van transavia. Ik ging op zoek en kwam de balans tegen van Transavia. Nu zie ik dat de Materiële vaste activa €316.342.000 is oftewel 316 miljoen. Nu kunnen dit nooit 27 vliegtuigen zijn van een waarde van ongeveer 30 miljoen per stuk. Nu heb ik op de site van Hdekker gekeken en dan zie ik dat er enkele kisten zijn die van ILFC zijn. En van ING lease ..... en van een aantal japanse toko's. Nu hebben de boeing allemaal de K2 extensie (behalve de zomerleases) dus dat betekent dat Transavia ze echt bestelt heeft. Maar zijn ze dan ook echt eigendom van Transavia en hebben ze alleen in een Thrust gezet of hebben ze ze meteen verkocht en een sale en lease back constructie?

Groeten,
Jesper

BTW: zou zo ff lijste maken met eigenaren van de kisten

Code: Select all

PH-HSA	SMFL Aircraft Capital Corp. BV, Amsterdam. 	Japanse lease maatschappij
PH-HSB	?
PH-HSC	?
PH-HZB	Volito Aviation
PH-HZC	Volito Aviation
PH-HZD	ING Lease Japan Sigma
PH-HZE	Nissen Kaiun Co Ltd, Imabari City
PH-HZF	Nissen Kaiun Co Ltd, Imabari City(JA)
PH-HZG	ING Lease Japan Steven
PH-HZI	Keishin Kaiun Co Ltd, Imabari City(JA).
PH-HZJ	Dia Prune Ltd, Tokyo(JA).    Mitsubishi
PH-HZK	Dia Tulip Ltd, Tokyo(JA).     Mitsubishi
PH-HZL	Mild Air Leasing Ltd, Tokyo(JA).
PH-HZM	Pollux Leasing International Ltd, Tokyo(JA).
PH-HZN	AirHope Ltd, Tokyo(JA).
PH-HZO	SMFL Aircraft Capital Corp.
PH-HZW	ILFC
PH-HZX	ILFC
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

zie het als het kopen van een huis. Jij koopt het huis, zoekt zelf een keuken uit naar je eigen smaak. De bank betaalt, jij betaalt daar per maand een bedrag voor terug aan de bank en daarvoor mag jij het huis als woning gebruiken. Zo ook met vliegtuigen. Koop een vliegtuig (737 ) pas hem aan aan je wensen (k2) en zoek een financierder. (lease maatschappij) en betaal daar maandelijks geld aan.

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”