Polecat wrote:hoe verhouden de prestaties van bijv een 737-200 zicht tov een 737-700. Ik hoor dat ze stiller zijn, ik weet dat ze zuiniger en efficienter zijn, maar hebben ze ok minder baan nodig, kunnen ze veel steiler starten en dus sneller stijgen, of steiler dalen?
Bij vertrek is het een wereld van verschil. De huidige generatie medium en heavy vliegtuigen (c.q. die types die nog mogen komen op Schiphol!) zijn bij een zelfde vliegpad al veel stiller dan die van pakweg vijftien jaar geleden, maar ze klimmen ook nog eens veel beter. Gebruikte baanlengte is gemiddeld iets minder, waarbij ze wel meer lading meenemen dan vroeger. Al met al is de hinder van vertrekkend verkeer hierdoor echt veel minder geworden.
Bij aankomst is het vliegpad i.h.a. net als vroeger, dat ligt aan procedures en navigatiehulpmiddelen. Wederom zijn ze per stuk echter allemaal veel stiller, dus ook daar scheelt het behoorlijk. In de nacht zijn er voor Schiphol wel nieuwe procedures ten opzichte van vijftien jaar terug, waardoor met heel weinig motorvermogen genaderd wordt (en sinds enkele jaren ook nog zoveel mogelijk over zee). Dit scheelt zoveel dat op bv. 15km van het veld (waar ik woon) je bij een nachtnadering van sommige types meer windgeruis rond de vliegtuigconstructie hoort dan motorgeluid.
De factor die in geluidhinder natuurlijk is toegenomen in de loop der jaren, is het aantal vluchten. Er zijn situaties waarin mensen echt dagenlang bijna continu verkeer over hun dak krijgen, en dat is ook met stille vliegtuigen op den duur een flinke belasting.
Erik