Drie mensen doen duizenden meldingen Schiphol

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Drie mensen doen duizenden meldingen Schiphol

Post by Polecat »

Key wrote:
polderbaan wrote: Op zich is de routestructuur weinig veranderd, maar verhoudingsgewijs kleine veranderingen in de lucht hebben grote gevolgen op de grond. Uithoorn is een goed voorbeeld. Een kilometer eerder of later draaien zie je op de Departure Chart nauwelijks, maar het kan het verschil zijn tussen ergens een vliegtuig horen en trillende ramen van de herrie.
Tevens is het baangebruik veranderd en ook dat kan behoorlijk schelen. A'veen en A'dam zijn er bijvoorbeeld op vooruit gegaan, door nog maar een fractie van vroeger te starten van 09. Ik heb in Sloten gewoond, daar kwamen 's zomers de 747-200's ongeveer door de straat heen, op weg naar de States.
Erik
weer iets waar je als niet direct bij de vliegerij betrokken iemand niet echt over nadenkt eigenlijk, maar hoe verhouden de prestaties van bijv een 737-200 zicht tov een 737-700. Ik hoor dat ze stiller zijn, ik weet dat ze zuiniger en efficienter zijn, maar hebben ze ok minder baan nodig, kunnen ze veel steiler starten en dus sneller stijgen, of steiler dalen? Is dat een verschil van een paar procenten of zouden de huidige departures onmogelijk te vliegen zijn voor die oudere types?
I have never drunk milk, and I never will . . . .
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Drie mensen doen duizenden meldingen Schiphol

Post by polderbaan »

Enniewee, ik heb alle begrip voor klagers die door veranderingen van 'het systeem' in de herrie komen te zitten - en ik heb een hekel aan klagers die ergens gaan wonen waar de situatie waar ze over klagen al bestond voordat ze er woonden.
Angst hebben voor ongelukken respecteer ik altijd. Dat is een gevoel, en je kunt het hooguit irreëel vinden van een ander. Maar voor die ander is het heel reëel.

Erik[/quote]

Je hebt helemaal gelijk. Denk alleen maar aan wat enige decennia geleden is gebeurd (jaja, ouwe spotter spreekt). Een nouveau-riche dame uit Amsterdam kocht een boerderij in het verlengde van de startbaan of startstrook (ik weet niet of er toen al een verharde baan was) van Teuge en is er vervolgens jarenlang in geslaagd om via procedures het vliegverkeer te bemoeilijken en uitbreiding te voorkomen.
Ik weet niet meer hoe het uiteindelijk is opgelost, maar Teuge is still alive and kicking.
Groeten van Ab.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Drie mensen doen duizenden meldingen Schiphol

Post by Key »

Polecat wrote:hoe verhouden de prestaties van bijv een 737-200 zicht tov een 737-700. Ik hoor dat ze stiller zijn, ik weet dat ze zuiniger en efficienter zijn, maar hebben ze ok minder baan nodig, kunnen ze veel steiler starten en dus sneller stijgen, of steiler dalen?
Bij vertrek is het een wereld van verschil. De huidige generatie medium en heavy vliegtuigen (c.q. die types die nog mogen komen op Schiphol!) zijn bij een zelfde vliegpad al veel stiller dan die van pakweg vijftien jaar geleden, maar ze klimmen ook nog eens veel beter. Gebruikte baanlengte is gemiddeld iets minder, waarbij ze wel meer lading meenemen dan vroeger. Al met al is de hinder van vertrekkend verkeer hierdoor echt veel minder geworden.
Bij aankomst is het vliegpad i.h.a. net als vroeger, dat ligt aan procedures en navigatiehulpmiddelen. Wederom zijn ze per stuk echter allemaal veel stiller, dus ook daar scheelt het behoorlijk. In de nacht zijn er voor Schiphol wel nieuwe procedures ten opzichte van vijftien jaar terug, waardoor met heel weinig motorvermogen genaderd wordt (en sinds enkele jaren ook nog zoveel mogelijk over zee). Dit scheelt zoveel dat op bv. 15km van het veld (waar ik woon) je bij een nachtnadering van sommige types meer windgeruis rond de vliegtuigconstructie hoort dan motorgeluid.

De factor die in geluidhinder natuurlijk is toegenomen in de loop der jaren, is het aantal vluchten. Er zijn situaties waarin mensen echt dagenlang bijna continu verkeer over hun dak krijgen, en dat is ook met stille vliegtuigen op den duur een flinke belasting.

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Drie mensen doen duizenden meldingen Schiphol

Post by pjotrtje »

Even een 'ander geluid': speciaal voor mijn vrouw en mij zojuist een fraaie go around van een KLM B747-400 op 36R, lekker laag over Badhoevedorp. Ik kan me de angst van 'de drie' wel voorstellen, maar potverdorie wat is dat een mooi gezicht en geluid.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Post Reply

Return to “'t Praethuys”