ehusmann wrote:
Hebben jullie allebei wel het artikel gelezen, of is dit direct uit de onderbuik? Ik ben geen stealth expert en ook geen nano technologie expert. Wat ik wel weet is dat stealth niet betekent onzichtbaar, maar over het algemeen moeilijk zichtbaar. Daarnaast weet ik dat nano-technologie nog in de kinderschoenen staat en er regelmatig zeer opzienbarende ontdekkingen worden gedaan.
Dit artikel zegt dat met behulp van de nano-technologie de energie van de radarstralen worden geabsorbeerd en omgezet wordt in warmte waardoor de terugkaatsing aanzienlijk wordt verminderd en het object dus moeilijk zichtbaar wordt. Nogmaals, ik ben geen expert, dus ik kan niet concluderen dat dit net zo goed, minder goed of beter is dan de huidige stealth technieken. Jullie blijkbaar wel, dus ik ben zeer benieuwd waarop jullie conclusies zijn gebaseerd.
Ik volg zelf de nano-technologie op de voet (kan voor mij een medische, langverwachte doorbraak worden
).
Vanuit Lockheed lezingen heb ik begrepen dat de combinatie van afwijkende vormen + de stealth paint een geslaagde combinatie was op de F-117/F-22/B2 enz. (zelfs de YF-23) en dat je wel beide onderdelen nodig hebt voor succes.
Gezien de technologie van de jaren '80-'90 wel is verbeterd zal deze nano-verf grote kans hebben om beter te presteren maar bij het ontbreken van de aanpassingen op de vliegtuigvormen (extern) zal dat nog steeds aan verminderd effect geven. Verder moet de duurzaam ook nog aangetoond worden want als het niet blijft zitten heb je er ook nog weinig aan.
Verder is de YAL-1 (idd die Airborn laser 747) ook een gedeeltelijke toepassing van nano-technologie (en daar is het ook nog redelijk stil rond). Het is al met al zeer fragiele materie maar de tijd zal het ons leren of het ook werkzaam is voor deze doeleinden.