- 'Transavia 6654' heeft een flap-probleem en gaat zometeen 'n landing zonder flaps maken. Ze moeten dus met hogere snelheid landen en na touch-down flink in de ankers. Soms veroorzaakt dit harde remmen een klapband, dus ze vragen om assistentie van de brandweer.
- Landing is goed verlopen, kist staat stil op de baan met draaiende motoren. Brandweer heeft landingsgestel gecheckt, piloten zeggen dat alles in orde is. Brandweer ziet zo snel ook niets bijzonders.
- Crew wil naar 't platform taxiën, maar ziet ineens mannen met wielblokken lopen. Tower geeft aan dat ze de wielblokken niet zullen laten plaatsen.
- Brandweer vraagt of motoren uit kunnen om dichter bij 't landingsgestel te kunnen komen. Crew geeft aan dat ze geen Auxiliary Power Unit hebben, en dat dan alle lichten en power uit gaat in 't toestel; en ze willen geen paniek veroorzaken dat mensen denken dat er geëvacueerd moet worden. Motoren hoeven (nog) niet uit.
- Brandweer zegt nu dat 't toestel rechts toch hot breaks heeft. Crew denkt even na wat te doen.
- Brandweer geeft nu links ook hot-breaks aan.
- Crew weet zo snel niet welke temperaturen acceptabel zijn en wil daarom even wat tijd uit zitten met draaiende motoren en dan 't liefst terug taxiën.
- Brandweer adviseert linker motor uit te zetten en passagiers te laten evacueren, maar crew wil nog even nadenken.
- Crew heeft linkermotor uitgezet en brandweer mag nu van die kant bij het toestel komen. Passagiers gaan er uit verwacht ik.
- Tower rapporteert dalende temperatuur aan linker landinggestel.
- 12:22u: Crew laat tower weten dat bij oververhitte remmen 'n uur afkoelen wordt geadviseerd. Landing was om 1149LT, dus om 1249LT kan er pas weer worden getaxied, en pas dan is dus de baan weer vrij.
- 'n Tweede noodgeval: 'PHBSF' verklaart mayday mayday mayday vanwege electrical (failure/fire?). Kistje zat ergens in 'n VFR holding pattern vanwege de situatie op de baan met de TRA 6654, maar moet nu zelf rap terugkomen omdat ie in de problemen zit. Krijgt toestemming om te landen op 't voorste deel van de baan (de Transavia staat op dat moment dus nog ergens op de tweede helft van de baan)....
- PH-BSF is veilig geland, taxiet zelf terug naar de Aero Club, maar krijgt wel een brandweerwagen met zich mee. Dus weer verder met de TRA 6654:
- Airliners die inmiddels in de holding zitten worden ongeduldig en vragen via Eindhoven Arrival of er snel gewerkt kan worden.
- Tower vraagt aan 6654 hoe lang 't duurt ná 1249LT voordat ze power hebben om weg te taxiën. 6654 zegt dat ze om 1249LT een APU nodig zullen hebben voor de linkermotor, of een towtruck om 'm weg te slepen.
- Na enig beraad geeft 6654 aan dat er NU een towtruck kan komen om hen metéén van de baan te slepen, zodat hun "holdende" collega's hun approaches kunnen beginnen. Iedereen blij dus.
- Towtruck rijdt zeer langzaam, dus er verstrijkt toch nog aardig wat tijd.
- Tower laat 6654 alvast weten dat ze achteruit Echo East op worden geduwd (dat is de taxibaan naar 't hot cargo apron). Vanaf daar mogen ze straks starten en wegtaxiën.
- 6654 middels towtruck runway vacated: aerodrome condition Black is dus canceled. Holdende toestellen beginnen nadering.
(Had puur toevallig scanner aan staan, heb ik eigenlijk nooit op zaterdag, want dan gebeurt er doorgaans weinig militairs...)
Gr,
Stephan
Last edited by Stephan Lodewijks on 11 Sep 2010, 19:20, edited 1 time in total.
Haha, tja, 't begon eerst heel klein en kort, maar 't werd gaandeweg een heel verslag doordat de communicatie de hele tijd via de towerfrequentie liep. 'k Heb één scanner 'vast' op de towerfrequentie gezet, en een andere scanner de overige frequenties laten scannen. Zo kon ik de meeste conversaties horen.