Erwinehusmann wrote: Ten eerste - Schiphol heeft meerdere keren duidelijk aangegeven van de low cost en charters af te willen. Misschien niet helemaal, maar in elk geval beperken.
Ten tweede - er komen nieuwe maatschappijen bij (naast de al eerder genoemde bijvoorbeeld ook Blue 1 en B&H airlines en vast nog meer), dus je stelling dat Schiphol ´er geen 1 nieuwe maatschappij´ bij zou willen is ook onzin.
Ten derde - groei in passagiers kan natuurlijk ook vanuit de huidige carriers komen. Kijk eens naar hoeveel nieuwe toestellen KLM erbij heeft gekregen en hoeveel nieuwe routes ze hebben geopend. Je dacht toch niet dat daar geen nieuwe passagiers mee werden getrokken?
Erwin
Laat ik vooropstellen dat je uiteraard het monopoly op je eigen gelijk hebt
Maar....
Iets WILLEN is iets anders dan dat iets daadwerkelijk GEBEURD.
Jos Nijhuis kan zoveel willen en zeggen als dat hij zelf wil natuurlijk, maar is het ook realistich, daar gaat het hier om.
Is het realistisch om te stellen dat lijndienstmaatschappijen graag routes naar Amsterdam willen openen.
Is het realistisch om te stellen dat je zoner low-cost en charters het ook red.
Zoals James terecht stelt, aan taxes en Luchthavengelden wordt met 2x 319 EZY meer verdiend als 1x 738 TK, die maar 100 meter van elkaar verwijderd staan op hetzelfde platform. Ook Ger heeft wel deglijk een punt. Er zijn inderdaad nieuwe maatschappijen begonnen met routes naar Amsterdam, maar een aantal van hen is daar ook weer mee gestopt. En de maatschappijen die jij noemt, met alle respect, maar met die hoeveelheden passagiers die zij vervoeren zet dat niet echt zoden aan de dijk. Emirates is de enige die echte aantallen passagiers brengt. Aan de andere kant, hoeveel maatschapiijen zeggen Schiphol niet gedag na het ,al dan niet voor een koprte of lange periode, geprobeerd te hebben. Open SKies is daar een mooi voorbeeld van. Speciaal gericht op de zakenreiziger, een goed product tegen een goede prijs, maar ten dode opgeschreven vanaf dag 1. Zullen nog meer mensen hun handen hieraan branden? Daarbij is het ook niet voor niets dat maatschappijen op AMS niet hun kisten met de grootste buisinessklass of first class inzetten (kijk naar SQ en JL in het verleden). Simpelweg omdat er geen markt voor is/was. En dan kan je als directeur wel willen dat daar een markt voor is, maar is dat er ook?
Gokken op 1 paard is riscant. Schiphol heeft duidelijk aangegeven dat het die koers wil varen.
Maar het gaat ook om de slots? Wordt er straks dan echt gediscrimineerd met de toewijzing ervan? Zo van jij vervoert vakantiegangers dus jij krijgt ze niet en een ander wel want die vervoert lijndienstpassagiers? Zal mij benieuwen welke kant een rechter kiest als een achtergestelde airline (Low-cost of vakanticharter) echt op zijn strepen gaat staan.
Low cost heb je ook nodig op je luchthaven, en vakantievierders ook. En gierig? Dat loopt wel los als mensen in vakantiestemming zijn.
verder als je ej richt op alleen overtsappende passagiers, zullen de parkeerinkomsten wel hard dalen op Schiphol. Wel mooi, hoeven wijzelf niet zover meer met de bus van P40 naar centrum
Een wens is iets anders dan realisme. En zolang er op Schiphol nog steeds meer slots zijn dan luchtvaartbewegingen, zie ik dat niet zo snel veranderen allemaal. Maar ja, wie ben ik?
Fijne avond!