Schiphol

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Schiphol

Post by B767-300ER »

ehusmann wrote: Ten eerste - Schiphol heeft meerdere keren duidelijk aangegeven van de low cost en charters af te willen. Misschien niet helemaal, maar in elk geval beperken.
Ten tweede - er komen nieuwe maatschappijen bij (naast de al eerder genoemde bijvoorbeeld ook Blue 1 en B&H airlines en vast nog meer), dus je stelling dat Schiphol ´er geen 1 nieuwe maatschappij´ bij zou willen is ook onzin.
Ten derde - groei in passagiers kan natuurlijk ook vanuit de huidige carriers komen. Kijk eens naar hoeveel nieuwe toestellen KLM erbij heeft gekregen en hoeveel nieuwe routes ze hebben geopend. Je dacht toch niet dat daar geen nieuwe passagiers mee werden getrokken?

Erwin
Erwin

Laat ik vooropstellen dat je uiteraard het monopoly op je eigen gelijk hebt 8)
Maar....

Iets WILLEN is iets anders dan dat iets daadwerkelijk GEBEURD.

Jos Nijhuis kan zoveel willen en zeggen als dat hij zelf wil natuurlijk, maar is het ook realistich, daar gaat het hier om.
Is het realistisch om te stellen dat lijndienstmaatschappijen graag routes naar Amsterdam willen openen.
Is het realistisch om te stellen dat je zoner low-cost en charters het ook red.

Zoals James terecht stelt, aan taxes en Luchthavengelden wordt met 2x 319 EZY meer verdiend als 1x 738 TK, die maar 100 meter van elkaar verwijderd staan op hetzelfde platform. Ook Ger heeft wel deglijk een punt. Er zijn inderdaad nieuwe maatschappijen begonnen met routes naar Amsterdam, maar een aantal van hen is daar ook weer mee gestopt. En de maatschappijen die jij noemt, met alle respect, maar met die hoeveelheden passagiers die zij vervoeren zet dat niet echt zoden aan de dijk. Emirates is de enige die echte aantallen passagiers brengt. Aan de andere kant, hoeveel maatschapiijen zeggen Schiphol niet gedag na het ,al dan niet voor een koprte of lange periode, geprobeerd te hebben. Open SKies is daar een mooi voorbeeld van. Speciaal gericht op de zakenreiziger, een goed product tegen een goede prijs, maar ten dode opgeschreven vanaf dag 1. Zullen nog meer mensen hun handen hieraan branden? Daarbij is het ook niet voor niets dat maatschappijen op AMS niet hun kisten met de grootste buisinessklass of first class inzetten (kijk naar SQ en JL in het verleden). Simpelweg omdat er geen markt voor is/was. En dan kan je als directeur wel willen dat daar een markt voor is, maar is dat er ook?

Gokken op 1 paard is riscant. Schiphol heeft duidelijk aangegeven dat het die koers wil varen.
Maar het gaat ook om de slots? Wordt er straks dan echt gediscrimineerd met de toewijzing ervan? Zo van jij vervoert vakantiegangers dus jij krijgt ze niet en een ander wel want die vervoert lijndienstpassagiers? Zal mij benieuwen welke kant een rechter kiest als een achtergestelde airline (Low-cost of vakanticharter) echt op zijn strepen gaat staan.
Low cost heb je ook nodig op je luchthaven, en vakantievierders ook. En gierig? Dat loopt wel los als mensen in vakantiestemming zijn.
verder als je ej richt op alleen overtsappende passagiers, zullen de parkeerinkomsten wel hard dalen op Schiphol. Wel mooi, hoeven wijzelf niet zover meer met de bus van P40 naar centrum 8)

Een wens is iets anders dan realisme. En zolang er op Schiphol nog steeds meer slots zijn dan luchtvaartbewegingen, zie ik dat niet zo snel veranderen allemaal. Maar ja, wie ben ik? 8)

Fijne avond!
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Schiphol

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:Iets WILLEN is iets anders dan dat iets daadwerkelijk GEBEURD.
Nee, dat is alleen het geval bij mensen die nooit iets bereiken.
Je bent niet voor niets topman van een bedrijf. Tuurlijk spelen andere zaken ook mee, maar als hij zegt dat hij iets wil, moet je eigenlijk lezen dat hij een beleid heeft uitgestippeld dat dat teweeg zal brengen. Daar is Schiphol al lang mee bezig en zal daar ook lang mee door gaan.
Overigens herinner ik me dat we deze discussie over beleid al eens eerder hebben gevoerd. Toen ging het over het wel of niet onderbrengen van de Martinair passagiers vluchten bij KLM. Ik gaf aan dat dat het juiste beleid leek, jij dacht dat het niet kon vanwege externe factoren...

Een ander aspect in je betoog mis ik ook; onderbouwing. Ik lees dat je denkt dat 1 THY vlucht minder oplevert dan 2 easyJet vluchten, maar is dat zo? Is de H-pier niet juist gebouwd om GOEDKOPER te kunnen zijn dan de andere pieren? Ik denk dat Schiphol daar veel liever een normale pier had gebouwd waar kisten de normale havengelden betalen.
En hoe zit het met de winst op die omzet. Omzet is leuk, maar als er geen winst wordt gemaakt is een bedrijf ten dode op geschreven.

Dit soort detailkosten zijn niet bekend, maar uit het Schiphol (half)jaarverslag kan je veel halen.
(voor de duidelijkheid, dit is niet een geheel overzicht, inkomsten uit onroerend goed en deelnemingen in andere luchthavens heb ik niet meegenomen. Het hele document is hier te vinden).
Halfjaarbericht Schiphol	2010		2009
Vliegtuigbewegingen		198.437		205.965
Passagiersbewegingen		21.888.000	21.460.000

Business area Aviation
Totale omzet			318,1		330,1
Explotatieresultaat		-1,8		12,9
				-0,57%		3,91%

Business area Consumers				
Totale omzet			137,6		133,9
Exploitatieresultaat		61,3		38,8
				44,55%		28,98%
Hier kan je onder andere uit halen dat men VERLIES maakt op de vliegtuig operaties en de daarbij behorende havengelden (business area Avation). Maar men maakt WINST op de winkels en andere commerciele activiteiten (Business Area Consumers). Dus waar denk je dat Schiphol zich liever op toelegt? Op de zakenreiziger die vaak zijn uitgaven kan declareren en gebruik zal maken van diensten op en rond de luchthaven, of van de passagiers van low cost maatschappijen die nog niet eens een normaal bedrag willen uitgeven aan de vlucht? Het toestel zelf met de daarbij behorende belastingen levert verlies op, de passagier met zijn uitgaven op de luchthaven levert winst op.

Je mag al je gedachtes en meningen erover laten gaan, maar probeer het ook eens te onderbouwen met feiten en cijfers. Ik heb nu twee keer mijn best gedaan om gegevens boven water te halen die mijn standpunten onderbouwen. Als je echter vindt dat jouw subjectieve mening meer waarde heeft dan het vrij duidelijke beleid van Schiphol dan staat dat je vrij natuurlijk.

Erwin
Image
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Schiphol

Post by aviodromefriend »

B767-300ER wrote:Maar het gaat ook om de slots? Wordt er straks dan echt gediscrimineerd met de toewijzing ervan? Zo van jij vervoert vakantiegangers dus jij krijgt ze niet en een ander wel want die vervoert lijndienstpassagiers? Zal mij benieuwen welke kant een rechter kiest als een achtergestelde airline (Low-cost of vakanticharter) echt op zijn strepen gaat staan.
Die rechter heeft waarschijnlijk weinig keuze. Zoals ooit in het parlement uitgelegd toen Schiphol zijn slots had vergeven en er ineens twee clubs tegen elkaar moesten voetballen in die bouwval in Amsterdam ZO, het toewijzen van slots gebeurd in de volgorde
1 lijnvluchten
2 regelmatige charters
3 eenmalige charters
Dit is vastgelegd in internationale verdragen binnen ICAO, zoals waarschijnlijk ook wel bekend zal zijn bij de chartermaatschappijen, die hier als het goed is in hun businessplan rekening mee houden. Dus als er voor zoveel lijnvluchten als er slots zijn aanvragen worden gedaan gaan alle charters niet door, gewoon door het toepassen van de regeltjes.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
FlyTheWorld
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 276
Joined: 30 Aug 2006, 20:30
Location: Rijnsburg

Re: Schiphol

Post by FlyTheWorld »

Gokken op 1 paard is riskant ja. Maar niet op een paard dat 20 meter voor ligt op 2 meter voor de finish. Het lijkt me duidelijk dat Schiphol zo groot is (geworden) door de transfer/business passagiers en dat LCC maar een bijzaak is.

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Schiphol

Post by Coati »

Lees ook eens de Luchtvaartnota en het Aldersakkoord, waar de woorden van Nijhuis die Erwin quote ook in bestendigd zijn.

Blz 58 van de Luchtvaartnota: Schiphol als grootste nationale luchthaven, die zich richt op mainport gebonden verkeer. SPL moet zich primair toeleggen op het faciliteren van intercontinentaal verkeer en ervoor zorgen dat er een goed transfer product wordt aangeboden in Nederland. Qua segmenten gaat het vooral om de verbindingen van Skyteam, de overige full service carriers, delen van het segment full freighters en delen van het zakelijke point to point verkeer, dat bijdraagt aan de vestigingsplaatsfunctie rond SPL en amsterdam.

Enz enz, lees ook de stukjes over selectiviteit en overige vliegvelden van nationale betekenis.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Schiphol

Post by B767-300ER »

ehusmann wrote: Je mag al je gedachtes en meningen erover laten gaan, maar probeer het ook eens te onderbouwen met feiten en cijfers. Ik heb nu twee keer mijn best gedaan om gegevens boven water te halen die mijn standpunten onderbouwen. Als je echter vindt dat jouw subjectieve mening meer waarde heeft dan het vrij duidelijke beleid van Schiphol dan staat dat je vrij natuurlijk.

Erwin
Erwin.

Eens gaan wij het echt nooit worden, op geen 1 vlak. Daarvoor zijn jij en ik allebei te eigenwijs 8)
VWB de Martinair discussie, doet hier niet terzake lijkt mij, ik zie het verband niet (voor uitleg, stuur me een PM)

Even terug naar dit onderwerp. Ik heb het nergens over feiten en cijfers, want ik kan niet in de toekomst kijken.
Case (niet op waarheid berust): Ik ben topman in een groot bedrijf met 12 miljoen omzet per jaar. Ik heb mezelf voorgenomen om een winst van 1 miljoen per jaar te halen en daar heb ik het beleid naar uitgestippeld. Wil dat ook zeggen dat ik die doelstelling ga halen? Nee totaal niet. Ik heb ook te maken met externe factoren waar ik geen invloed op heb.
Dat bedoel ik met ik kan wel iets WILLEN, maar of dat ook gaat GEBEUREN is een 2e.
En natuurlijk zal Schiphol er alles aan willen doen dat het gebeurd, maar er zijn ook en aantal onzekere factoren die er aan bij zullen moeten dragen dat Schiphol (Lees: Jos Nijhuis) haar doelstelling gaat halen. Belangrijkste externe factor : De wil van de maatschappijen die moeten bijdragen om de doelstelling te bereiken, En ik denk dat dat nog een hele kluif gaat worden.

Daarom, alles kan mooi met cijfers en dergelijke aangegeven worden, maar de externe factoren wegen ook zwaar mee in het behalne van de doelstelling. En daar wringt hem naar mijn idee de schoen. Zeker gezien het aantal grote maatschappijen die lijndiensten is begonnen naar Schiphol de afgelopen jaren.
aviodromefriend wrote:
B767-300ER wrote:Maar het gaat ook om de slots? Wordt er straks dan echt gediscrimineerd met de toewijzing ervan? Zo van jij vervoert vakantiegangers dus jij krijgt ze niet en een ander wel want die vervoert lijndienstpassagiers? Zal mij benieuwen welke kant een rechter kiest als een achtergestelde airline (Low-cost of vakanticharter) echt op zijn strepen gaat staan.
Die rechter heeft waarschijnlijk weinig keuze. Zoals ooit in het parlement uitgelegd toen Schiphol zijn slots had vergeven en er ineens twee clubs tegen elkaar moesten voetballen in die bouwval in Amsterdam ZO, het toewijzen van slots gebeurd in de volgorde
1 lijnvluchten
2 regelmatige charters
3 eenmalige charters
Dit is vastgelegd in internationale verdragen binnen ICAO, zoals waarschijnlijk ook wel bekend zal zijn bij de chartermaatschappijen, die hier als het goed is in hun businessplan rekening mee houden. Dus als er voor zoveel lijnvluchten als er slots zijn aanvragen worden gedaan gaan alle charters niet door, gewoon door het toepassen van de regeltjes.
Je vergeet de historische slots. Dat zijn rechten die maatschappijen al hebben. Die kan je ze niet meer zomaar afnemen ;) (als ik goed ben geinformeerd)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Schiphol

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:Ik heb het nergens over feiten en cijfers, want ik kan niet in de toekomst kijken.
Nee, jij hebt het niet over feiten en cijfers, maar ik wel.

Even een paar posts terug.

Ik geef aan dat Schiphol af wil van de charters en de low costs. Twee mensen zeggen dat niet te geloven. Vervolgens geef ik duidelijke voorbeelden van het feit dat Schiphol dit zelf aangeeft alszijnde hun beleid. Punt.

Dan kom jij met te zeggen dat iemand hier gelijk heeft door te stellen dat 1 THK vlucht minder interessant is voor Schiphol dan 2 easyJets. Zonder onderbouwing waaruit op te maken is dat dat inderdaad het geval is. Ik geef een onderbouwde mening waarom ik denk dat je geen gelijk hebt. Op dit punt zou ik graag onderbouwing zien als je dat zo stellig beweerd. Daarvoor hoef je niet in de toekomst te kunnen kijken.

Erwin
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Schiphol

Post by B767-300ER »

En dan hebben sommige gebruikers wat over mij te zeiken 8)
@allen
Wat ik bedoel te zeggen dat de plannen van Jos Nijhuis en consorten duidelijk zijn en dat het beleid geheel afgestemd gaat worden/is om de betreffende doelstellingen te gaan halen. Helemaal mee eens. Dat stel ik hier ook in zijn geheel niet ter discussie.
Echter ik betwijfel of de doelstelling in het bijzonder wel haalbaar is. Uiteraard zal er alles aan gedaan worden om die doelstelling te behalen, echter ik blijf van mening dat je maatschappijen nodig hebt die lijndienstroutes willen openen naar en van Amsterdam in de toekomst.
En juist dat gedeelte zie ik vrij somber in. 8)
Een doelstelling moet SMART zijn. Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden.
Specifiek is het zeker.
Meet baarf absoluut ook
Acceptabel, jazeker, er zal geen maatschappelijke discussie hierover losbarsten.
Tijdsgebonden, absoluut.
Realistisch, dat is het punt waaraan ik twijfel. Is het realistisch om te denken dat (buitenlandse) maatschappijen in de rij zullen staan om lijndiensten te openen op AMS om de vrijgekomen charterslots op te gaan vullen? Ik DENK van niet... Jos Nijhus en cs, Erwin incluis, denkt van wel. Ik heb echter geen glazen bol. En waarom denk ik van niet: lees de post van Ger op pagina 2 nog eens door, dat is precies de reden.

Mijn laatste reactie in deze. Over een jaar of 10/15 zullen we het antwoord weten.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Schiphol

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:Over een jaar of 10/15 zullen we het antwoord weten.
http://www.nu.nl/economie/2440649/atsma ... ystad.html

Erwin
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Schiphol

Post by B767-300ER »

Dan nog zullen we over een jaar of 10/15 het antwoord weten 8)
All times are local times!

Regards, N.
Backtrack
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 203
Joined: 10 Jan 2006, 11:59
Subscriber Scramble: Backtrack
Location: Schiedam

Re: Schiphol

Post by Backtrack »

ehusmann wrote:
B767-300ER wrote:Over een jaar of 10/15 zullen we het antwoord weten.
http://www.nu.nl/economie/2440649/atsma ... ystad.html

Erwin

Vind dat echt nergens op slaan. Waarom zou je weer geld willen investeren. Terwijl er in Rotterdam, Eindhoven en dadelijk Groningen een paar kilometer asfalt ligt wat nog maar nauwelijks gebruikt wordt.
Daarbij is rotterdam in mijn ogen DE ideale kandidaat om vluchten van Schiphol op te vangen. Het ligt Centraal. Is vanaf amsterdam prima bereikbaar. En sowieso veel beter bereikbaar (ook met OV) dan Lelystad. Alles ligt er al klaar. Ze moeten alleen nog het lef hebben om een paar regeltjes op te rekken en je heb de meest logische oplossing voor een Schiphol wat een (deel van) de LCC en vakantiecharters kwijt wil.
Easyjet zal wrs echt niet zo snel naar Lelystad willen. Rotterdam zouden ze misschien dan nog wel overwegen.
Eerst het maximale halen uitde bestaande infrastructuur. Dan pas investeren in nieuwe.

Gr
Thijs
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Schiphol

Post by aviodromefriend »

Backtrack wrote:
ehusmann wrote:
B767-300ER wrote:Over een jaar of 10/15 zullen we het antwoord weten.
http://www.nu.nl/economie/2440649/atsma ... ystad.html

Erwin

Vind dat echt nergens op slaan. Waarom zou je weer geld willen investeren. Terwijl er in Rotterdam, Eindhoven en dadelijk Groningen een paar kilometer asfalt ligt wat nog maar nauwelijks gebruikt wordt.
Waarschijnlijk gewoon het politieke spelletje. Het idee Lelystad is uit de Alderstafel voortgekomen, maar heeft in de praktijk te maken met de nadering van Schiphol door toestellen die uit het Oosten komen. Waarschijnlijke conclusie wordt dat dit gevaarlijke situaties op gaat leveren met startende en landende toestellen van EHLE, en dan gaat de politiek de knoop doorhakken om niets uit te plaatsen en alles op Schiphol te houden.

P.S. Hoorde eind vorig jaar een gerucht dat binnen niet al te lange tijd Connexxion met een kwartiersdienst zou komen tussen EHLE en het treinstation.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Schiphol

Post by Coati »

Niets gevaarlijke situaties, de TMA capaciteit (120 vluchten per uur) loopt gewoon vol als je RTM of Lelystad meer wilt gebruiken. Verkeer van beide vliegvelden loopt dwars door de SPL TMA. Daarom is bijv Eindhoven wel een oplossing. Verkeer uitplaatsen om SPL te ontlasten en dan alsnog door de TMA SPL te laten vliegen is nou niet echt een handige oplossing.
create your own database with www.spottingmode.com
Backtrack
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 203
Joined: 10 Jan 2006, 11:59
Subscriber Scramble: Backtrack
Location: Schiedam

Re: Schiphol

Post by Backtrack »

^^
Het heeft dus (zoals ik al had gedacht) totaal geen nut om Lelystad te ontwikkellen met het doel om Schiphol te ontlasten.
Dan hoef je daar ook niet te investeren. Da's simpel natuurlijk. Rotterdam kan dan wel een bescheiden rol spelen. Wat meer transavia's op Rotterdam zal de TMA toch niet gelijk aan tasten? Vanaf welke hoeveelheid vluchten op Rotterdam zal de TMA van Schiphol dan wel negatief worden beinvloed? (wordt de TMA nu al beinvloed door de vliegbewegingen vanaf RTM? )
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Schiphol

Post by Coati »

Yep, TMA capaciteit wordt nu al aangetast door RTM.
create your own database with www.spottingmode.com
Post Reply

Return to “'t Praethuys”