overzicht serial lokaties op militaire toestellen

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Polleke_NL
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1896
Joined: 06 Apr 2004, 10:35
Type of spotter: photography (military only)
Subscriber Scramble: Ruud van Haaster
Location: EHAM
Contact:

overzicht serial lokaties op militaire toestellen

Post by Polleke_NL »

Er was volgens mij ergens hier op scramble (wellicht vergis ik me en was het op een andere site), waar bij welke militair type de serials en regi's te vinden zijn. Op veel toestellen is het serial in ieder geval duidelijk te zien, maar niet altijd.
Weet iemand waar ik dat overzicht kan vinden??
Ruud
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: overzicht serial lokaties op militaire toestellen

Post by ehusmann »

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het niet zozeer over serials ging, maar over constructienummers. Dat overzicht is te vinden op de Scramble wiki: http://wiki.scramble.nl/index.php/Categ ... on_Numbers

Erwin
Image
User avatar
Polleke_NL
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1896
Joined: 06 Apr 2004, 10:35
Type of spotter: photography (military only)
Subscriber Scramble: Ruud van Haaster
Location: EHAM
Contact:

Re: overzicht serial lokaties op militaire toestellen

Post by Polleke_NL »

okay, deze is ook handig......., maar zit me op een aantal types geregeld suf te staren naar het serial omdat het of klein, of op een onhandige plaats zit, was op zoek naar iets dat mij een idee kon gegeven waar te kijken bij welke landen/types..
Ruud
patrick dirksen
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3290
Joined: 11 Sep 2002, 00:12
Type of spotter: Mil & ex-mil, zowel nummers als platen!
Subscriber Scramble: patrick dirksen
Location: Eindhoven (en een beetje Epe)

Re: overzicht serial lokaties op militaire toestellen

Post by patrick dirksen »

Dat zou een bizar lange lijst worden... Heb je specifieke toestellen waar dit het geval is? Daar kun je ongetwijfeld wel antwoord op krijgen namelijk.
Cheers,

Patrick Dirksen
Tristar Aviation
Hans Rolink
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1568
Joined: 07 Sep 2002, 22:53
Type of spotter: F4.5
Subscriber Scramble: Hans Rolink
Location: The North of the Netherlands
Contact:

Re: overzicht serial lokaties op militaire toestellen

Post by Hans Rolink »

Polleke_NL wrote:okay, deze is ook handig......., maar zit me op een aantal types geregeld suf te staren naar het serial omdat het of klein, of op een onhandige plaats zit, was op zoek naar iets dat mij een idee kon gegeven waar te kijken bij welke landen/types..
Ergens tussen neus en staart met een voorkeur voor dichtbij de laatste. Bij USAF en US Army heb je altijd nog het Technical Data Block.

Hans.
User avatar
Copter
Moderator
Moderator
Posts: 2251
Joined: 09 Nov 2002, 17:10
Subscriber Scramble: yes !
Location: The Netherlands
Contact:

Re: overzicht serial lokaties op militaire toestellen

Post by Copter »

Wat ook wil helpen is om zoveel mogelijk foto's te bekijken (in het blad :scramble: bijvoorbeeld of op internet) en zelf op zoek te gaan naar de plaatsen waar de serials staan. Bij militaire toestellen is het meestal erg makkelijk omdat de hoeveelheid opschriften maar minimaal is.
User avatar
Polleke_NL
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1896
Joined: 06 Apr 2004, 10:35
Type of spotter: photography (military only)
Subscriber Scramble: Ruud van Haaster
Location: EHAM
Contact:

Re: overzicht serial lokaties op militaire toestellen

Post by Polleke_NL »

Copter wrote:Wat ook wil helpen is om zoveel mogelijk foto's te bekijken (in het blad :scramble: bijvoorbeeld of op internet) en zelf op zoek te gaan naar de plaatsen waar de serials staan. Bij militaire toestellen is het meestal erg makkelijk omdat de hoeveelheid opschriften maar minimaal is.
Bedankt voor de feedback, maar dan even een meer gerichte, specifieke vraag:
De Falcons AdlA dragen doorgaans noch serial, noch regi, hoe kan dat? Staat er in de internationale luchtvaartwetten niet dat elke toestel van een zichtbare registratie voorzien moet zijn, die vaak ook ook nog aan bepaalde afmetingen moet voldoen? Waarom kunnen/mogen deze toestellen daar een uitzondering op zijn? Kon afgelopen vrijdag op hun A330 ook geen regi of serial terugvinden?
Ruud
Hans Rolink
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1568
Joined: 07 Sep 2002, 22:53
Type of spotter: F4.5
Subscriber Scramble: Hans Rolink
Location: The North of the Netherlands
Contact:

Re: overzicht serial lokaties op militaire toestellen

Post by Hans Rolink »

Polleke_NL wrote: Bedankt voor de feedback, maar dan even een meer gerichte, specifieke vraag:
De Falcons AdlA dragen doorgaans noch serial, noch regi, hoe kan dat? Staat er in de internationale luchtvaartwetten niet dat elke toestel van een zichtbare registratie voorzien moet zijn, die vaak ook ook nog aan bepaalde afmetingen moet voldoen? Waarom kunnen/mogen deze toestellen daar een uitzondering op zijn? Kon afgelopen vrijdag op hun A330 ook geen regi of serial terugvinden?
Daar snijd je inderdaad een heel goed punt aan. Hoe dat juridisch in elkaar zit weet ik niet, maar vraag het me wel af...

Hans.
User avatar
Polleke_NL
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1896
Joined: 06 Apr 2004, 10:35
Type of spotter: photography (military only)
Subscriber Scramble: Ruud van Haaster
Location: EHAM
Contact:

Re: overzicht serial lokaties op militaire toestellen

Post by Polleke_NL »

Hans Rolink wrote:
Polleke_NL wrote: Bedankt voor de feedback, maar dan even een meer gerichte, specifieke vraag:
De Falcons AdlA dragen doorgaans noch serial, noch regi, hoe kan dat? Staat er in de internationale luchtvaartwetten niet dat elke toestel van een zichtbare registratie voorzien moet zijn, die vaak ook ook nog aan bepaalde afmetingen moet voldoen? Waarom kunnen/mogen deze toestellen daar een uitzondering op zijn? Kon afgelopen vrijdag op hun A330 ook geen regi of serial terugvinden?
Daar snijd je inderdaad een heel goed punt aan. Hoe dat juridisch in elkaar zit weet ik niet, maar vraag het me wel af...

Hans.
Is dat ook niet de achterliggende gedachte aan de militaire serial EN civiele regi op bijvoordeeld PdF ?
Ruud
User avatar
Copter
Moderator
Moderator
Posts: 2251
Joined: 09 Nov 2002, 17:10
Subscriber Scramble: yes !
Location: The Netherlands
Contact:

Re: overzicht serial lokaties op militaire toestellen

Post by Copter »

Is dat ook niet de achterliggende gedachte aan de militaire serial EN civiele regi op bijvoordeeld PdF ?
Mij is weleens verteld dat dit te maken heeft met het aanvragen van een vluchtplan. Het zou makkelijker zijn om met een civiele regi iets aan te vragen als wanneer hier een militaire regi voor gebruikt wordt. Kan iemand dit bevestigen ?
patrick dirksen
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3290
Joined: 11 Sep 2002, 00:12
Type of spotter: Mil & ex-mil, zowel nummers als platen!
Subscriber Scramble: patrick dirksen
Location: Eindhoven (en een beetje Epe)

Re: overzicht serial lokaties op militaire toestellen

Post by patrick dirksen »

Die Franse VIP-kisten zijn inderdaad een hele vreemde uitzondering. Tijdens een bezoek op Middle Wallop hebben we van de gids te horen gekregen dat het serial zoals dat op de Britse Apaches staat voldoet aan de minimale eisen qua grootte. Liever zouden ze er uit tactische overwegingen niets op zetten, maar dit is het minimale dat verplicht is. Er is dus in elk geval in de UK een wet die dat regelt. Vreemd genoeg hadden de SAS A.109's weliswaar een serial op de kist staan, maar dan wel in dezelfde kleur als de ondergrond. Dus een wit serial op een witte deur enz. Waarom ze dat dan niet ook zo bij de Apaches doen heb ik op dat moment helaas niet gevraagd....

Bij de Franse Falcon 7 en A.330 schijnt de regi inderdaad alleen maar binnen in de kist te zien te zijn. Dat maakt het voor ons spotters een drama én lijkt me in tegenspraak tot luchtvaartwetten.... Maar terwijl ik dit zit te typen bedenk ik me dat alle zes de VIP Bell 412's van de Sri Lankaanse luchtmacht rondvliegen met serial SUH-4201 op de staart. Om het echte serial te weten te komen moet je in de cockpit zijn, voor de call plate. Nu is de reden hiervoor wel duidelijk, met tot voor kort de Tamil Tijgers die graag een toestel met de president oid uit de lucht wilden schieten, maar toch.

Al met al zijn er ongetwijfeld regels, maar bestaan er duidelijk verschilende uitzonderingen op. En ik ga er dan maar van uit dat deze wel toegestaan zijn op de een of andere manier.
Cheers,

Patrick Dirksen
Tristar Aviation
User avatar
Arjan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2730
Joined: 20 Sep 2002, 22:51
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Arjan
Location: Den Haag

Re: overzicht serial lokaties op militaire toestellen

Post by Arjan »

Goed dat je het ze niet gevraagd hebt, straks had je ze nog op ideeën gebracht!!

Internationale wetten schrijven voor dat registratie en landen insignia op het vliegtuig aanwezig moeten zijn. Maar niet zozeer hoe ze dat moeten doen. De landen geven hier doorgaans zelf invulling aan. Rusland heeft bijvoorbeeld doorgaans ook geen registratienummer op de toestellen staan, alleen een taktische code. Helemaal geen registratie op je toestel verven is natuurlijk lastig, want je wilt immers wel dat de crew in de juiste stapt. Gelukkig heb je de call plate nog. Daar komt ook de standaardisering van registraties vandaan, het vergemakkelijken van het radio verkeer.

De hebben dan ook voor elk militair vliegtuig een civiele registratie, daar worden tegenwoordig de twee letters van de code ook van afgeleid. Dat men bij transitvluchten inderdaad de civiele registratie hanteert heeft inderdaad te maken met het feit dat het makkelijker is om vergunningen aan te vragen voor een civiele overvlucht dan een militaire. En in een aantal landen ligt het gevoeliger als er een militair vliegtuig landt dan een civiel geregistreerde. Goed, je houdt elkaar wel voor de gek, maar dit soort constructies zijn niet ongewoon bij diplomatieke handelingen.

Amerikaanse P-3's van de VPU's vlogen vroeger ook altijd rond met valse registraties. Soms zelfs van Skyhawks. Het zal ongetwijfeld verboden zijn. een registratie mag maar één keer tegelijk gebruikt worden, Aan de andere kant, wie controleert dit en wie zal het land er op wijzen dat het verkeerd gehanteerd wordt?

Een militair vliegtuig moet wel altijd de cocardes dragen van het land waarvoor het vliegt. Doet men dit niet en gebruikt men een valse identificatie, dan kan men spreken over een oorlogshandeling. De crew kan eventueel behandeld worden als spionnen.
Scramble member since 1990
Post Reply

Return to “'t Praethuys”