Aviodrome stelt verwachtingen rond voormalige DC-8 KLM bij
LELYSTAD - De museumcollectie van de Aviodrome wordt waarschijnlijk niet uitgebreid met een volwaardige DC-8.
Het park in Lelystad liet tweeënhalf jaar geleden het oog vallen op een afgedankte DC-8-55F, die tot dertig jaar geleden bij KLM vloog.
De laatste eigenaar van het toestel, vrachtmaatschappij MK Airlines, ging een jaar geleden failliet. Van de DC-8 is nu niet veel meer over.
Het toestel was al in slechte staat toen het in de belangstelling van de Aviodrome kwam te staan.
De op de luchthaven van het Britse Manston geparkeerde DC-8 is de laatste jaren echter verder afgetakeld.
“Het vliegtuig is momenteel in handen van een curator”, zegt Aviodrome-directeur Jan Schaatsbergen. “We kunnen het bij voldoende middelen mogelijk nog wel naar Lelystad halen, maar veel meer dan een halve DC-8 is het niet.”
Volgens Schaatsbergen zou een alternatief voor de DC-8 in Manston een andere, veel betere DC-8 zijn.
“We weten dat er over twee jaar een andere DC-8 vrijkomt, ook een korte versie en ook eentje die voor KLM heeft gevlogen.
Toch denk ik dat het binnenhalen van het oorspronkelijke vliegtuig voor ons het meest haalbaar is. Of we dat plan doorzetten is echter nog niet duidelijk.”
De Aviodrome zette tijdens een reorganisatie vorig jaar alle lopende projecten in de ijskast.
Ook de ‘Jacht op de DC-8’ kwam daardoor op een laag pitje te staan. Het park had voor 280.000 euro aan toezeggingen ontvangen.
Bij de aanvang van het project was sprake van een kostenplaatje van meer dan 400.000 euro.
Connie
Ook voor enkele bestaande klassieke vliegtuigen in Lelystad is de toekomst onzeker. Al jaren wordt gesproken over de vliegende comeback van de ‘Connie’, een 64 jaar oude Lockheed L-749 Constellation.
Maar ook daar zijn vooral de beperkte financiële middelen spelbreker. “Het is een dure aangelegenheid en zeker niet iets wat op korte termijn gaat gebeuren.
We willen graag met de Constellation vliegen, maar het zit er voorlopig niet in”, aldus Lex van Houtert, operationeel manager van de Aviodrome.
De Fokker F.27 Friendship uit de collectie van de Aviodrome staat eveneens al jaren aan de grond.
Het toestel mag niet vliegen omdat een aantal onderdelen niet officieel erkend is.
Zo moet onder andere het landingsgestel worden aangepast.
Schaatsbergen: “Dat kost niet alleen geld, de benodigde onderdelen zijn ook lastig te krijgen. Maar we houden hoop dat de F.27 nog eens de lucht in kan.”