AVIODROME: stand van zaken eind april 2011...

ImageImageForum for all "old aircraft" related news, background, discussions and research.

Forum rules
ImageImageForum for all news, background, discussions and research on vintage aircraft, warbirds and wrecks & relics (stored, preserved, dumped etc). Actual logs -especially those of active airfields- are preferred to be posted in the appropriate Spotters forums.
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22190
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

AVIODROME: stand van zaken eind april 2011...

Post by Stratofreighter »

Op http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Ar ... -8_KLM_bij is nog meer te lezen dan onderstaande...
Aviodrome stelt verwachtingen rond voormalige DC-8 KLM bij

LELYSTAD - De museumcollectie van de Aviodrome wordt waarschijnlijk niet uitgebreid met een volwaardige DC-8.

Het park in Lelystad liet tweeënhalf jaar geleden het oog vallen op een afgedankte DC-8-55F, die tot dertig jaar geleden bij KLM vloog.

De laatste eigenaar van het toestel, vrachtmaatschappij MK Airlines, ging een jaar geleden failliet. Van de DC-8 is nu niet veel meer over.

Het toestel was al in slechte staat toen het in de belangstelling van de Aviodrome kwam te staan.

De op de luchthaven van het Britse Manston geparkeerde DC-8 is de laatste jaren echter verder afgetakeld.

“Het vliegtuig is momenteel in handen van een curator”, zegt Aviodrome-directeur Jan Schaatsbergen. “We kunnen het bij voldoende middelen mogelijk nog wel naar Lelystad halen, maar veel meer dan een halve DC-8 is het niet.”

Volgens Schaatsbergen zou een alternatief voor de DC-8 in Manston een andere, veel betere DC-8 zijn.

“We weten dat er over twee jaar een andere DC-8 vrijkomt, ook een korte versie en ook eentje die voor KLM heeft gevlogen.

Toch denk ik dat het binnenhalen van het oorspronkelijke vliegtuig voor ons het meest haalbaar is. Of we dat plan doorzetten is echter nog niet duidelijk.”

De Aviodrome zette tijdens een reorganisatie vorig jaar alle lopende projecten in de ijskast.

Ook de ‘Jacht op de DC-8’ kwam daardoor op een laag pitje te staan. Het park had voor 280.000 euro aan toezeggingen ontvangen.

Bij de aanvang van het project was sprake van een kostenplaatje van meer dan 400.000 euro.

Connie
Ook voor enkele bestaande klassieke vliegtuigen in Lelystad is de toekomst onzeker. Al jaren wordt gesproken over de vliegende comeback van de ‘Connie’, een 64 jaar oude Lockheed L-749 Constellation.

Maar ook daar zijn vooral de beperkte financiële middelen spelbreker. “Het is een dure aangelegenheid en zeker niet iets wat op korte termijn gaat gebeuren.

We willen graag met de Constellation vliegen, maar het zit er voorlopig niet in”, aldus Lex van Houtert, operationeel manager van de Aviodrome.

De Fokker F.27 Friendship uit de collectie van de Aviodrome staat eveneens al jaren aan de grond.
Het toestel mag niet vliegen omdat een aantal onderdelen niet officieel erkend is.

Zo moet onder andere het landingsgestel worden aangepast.

Schaatsbergen: “Dat kost niet alleen geld, de benodigde onderdelen zijn ook lastig te krijgen. Maar we houden hoop dat de F.27 nog eens de lucht in kan.”
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2149
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble: ErwinS

Re: AVIODROME: stand van zaken eind april 2011...

Post by ErwinS »

Heb de OFA mogen afleveren bij het Aviodrome..... Met pijn in mn hart heb ik haar daar achter gelaten. Een grote bende dat Aviodrome.
Slecht managment lijkt mij. Allemaal wilde plannen verzinnen om geld binnen te halen en uiteindelijk verdwijnen de meeste in de prullenbak.
Alleen al de Viggen. Kist was luchtwaardig toen ze werd afgeleverd maar binnen een paar jaar wast het een wrak! Is toch prachtig mooi voor een museum om een operationele kist te hebben/ Mooi een beetje het gear up en down, wat flight controls bewegen. Vinden de mensen mooi prachtig. Maar nee nu een beetje Gamma verf erop en het is weer wat.....
Kan wel meer kisten op noemen die gewoon weg kwijnen. KLM Neptune bv. Kist was ook nog werkende maar nu....

Maar goed. Het bovenstaande verhaal bevestigd wel weer wat een camping het daar is. Erg weinig mensen daar die echt liefde en verstand van zaken hebben.....
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22190
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: AVIODROME: stand van zaken eind april 2011...

Post by Stratofreighter »

Ik wist dat het posten van dit bericht reacties zou uitlokken.

Wat betreft de Saab Viggen: een Zweedse luchtmacht-monteur heeft de kabelboom doorgezaagd niet lang na aankomst, tegelijkertijd met het "safe" maken van de schietstoel. De Flygvapnet had waarschijnlijk geen zin in eventuele ongelukken.

Als de kredietcrisis niet had toegeslagen zouden bepaalde projecten echt zijn doorgezet.

Alleen ja, er werd te Lelystad te weinig naar de financien gekeken aangaande het runnen van het museum en de projecten. Er kwamen ook telkens projecten bij, meer dan de kleine schare restaurerende vrijwilligers zou hebben kunnen behappen.
Voor het failliet gaan van de "Lehmann Brothers" kwamen ze daar nog wel mee weg...

Maar de financiele resultaten van het jaar 2009 zorgden voor een erg ruwe "wake-up call". Achteraf gezien kon de huidige directeur eigenlijk niet anders dan zeer hard aan de noodrem trekken.

De huidige directie kijkt nu zeer scherp naar uitgaven -en zeker ook inkomsten. Inderdaad, daar maak je je niet echt populair mee. Maar het is wel hard nodig. :idea:
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Post Reply

Return to “Vintage, warbirds and wrecks & relics”