Fokker 100 gaat een doorstart maken
De Fokker 100 gaat opnieuw geproduceerd worden. Het bedrijf Next Generation Aircrafts (NGA), voorheen Rekkof, gaat het vliegtuig moderniseren. Binnen twee jaar moet het prototype klaar zijn.
Video's
FOKKER 100 GAAT EEN DOORSTART MAKEN
Foto
Nieuwe Fokker geen luchtfietserij meer
De laatste 'oude' Fokker 100 werd in 1996 geproduceerd. Dat jaar ging de fabriek falliet. Rekkof nam de rechten om Fokker-vliegtuigen te maken over. Economische Zaken gaf Rekkof vorig jaar 20 miljoen euro subsidie.
Zuinig en milieuvriendelijk
Volgens NGA wordt de F100 in zijn klasse het zuinigste en meest milieuvriendelijke vliegtuig. Er kunnen zo'n 120 passagiers in het toestel.
100 jaar Fokker
De aankondiging komt 100 jaar na de eerste vlucht van Anthony Fokker met zijn zelfgebouwde Spin-vliegtuig. Hij vloog toen een rondje boven Haarlem.
Voortborduren op vorige Fokker 100
Volgens managing-director Maarten van Eeghen kan het allemaal zo snel, omdat ze de huidige Fokker 100 updaten en moderniseren.
"We hebben namelijk al een goed airframe, van de 'oude' Fokker. Airbus en Boeing doen hetzelfde: je pakt een goed airframe en die ga je doorontwikkelen.
Grote voordeel is dat de ontwikkelingskosten dan veel lager zijn. Het gaat om 25% van de kosten van een nieuw toestel."
Het nieuwe Fokker gaat nieuwe fase in
Van Eeghen zegt dat het ontwerp klaar is, en NGA nu aan fase 1 gaat beginnen. "We gaan de contracten tekenen met de leveranciers en binnen 2 jaar zullen we ons prototype in de lucht hebben. Dan volgt fase 2, waarin klanten hun finale handtekening zetten, en dan kunnen we voor hen toestellen gaan bouwen."
De know-how is er nu nog
"Na Fokker hebben we in Nederland nooit meer hele vliegtuigen gebouwd, slechts onderdelen", zegt Van Eeghen. "De know-how is er nu nog wel, maar over vijf jaar niet meer."
¿Qué? De assemblage ("bouw", zou je kunnen zeggen) zou toch in Brazilië plaatsvinden...? Of is dit weer een hele mooie scoop?"Na Fokker hebben we in Nederland nooit meer hele vliegtuigen gebouwd, slechts onderdelen", zegt Van Eeghen. "De know-how is er nu nog wel, maar over vijf jaar niet meer."
de SaM-146 die onder de Sukhoi Superjet hangt.nog ten die ik vergeten ben
Nope, ik wist de naam niet meer maar die staat in mijn lijstje onder de noemer "SSJ100 engine" )Mad Viper wrote:de SaM-146 die onder de Sukhoi Superjet hangt.nog ten die ik vergeten ben
Maar er blijft wel een stuur in, niet zo'n airbus stickje ?Starbucks wrote:Ja dat was hem!
Thanks
BTW zit me een beetje te vervelen vandaag, beetje treurig weer en een restant van gisteravond.... Daarom maar een beetje in PS een oude F100 cockpit geüpgrade naar wat ik van gister nog herinner:
/Edit: Hij was niet helemaal duidelijk over wat er met het middelste scherm moest gebeuren, ook het pedestal scherm is wat groot hier en zal er dus waarschijnlijk anders uitzien.....
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more