Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by Henk Voortwijs »

Bij een grondige check-up van een Airbus A340 van Air France in China vergaten mecaniciens een dertigtal schroeven weer in de rechtervleugel van het toestel te draaien. Het vliegtuig vloog op die manier dagenlang rond.
De Airbus had begin november in het Chinese Xiamen een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Maar halverwege de maand werd het euvel pas ontdekt in de Amerikaanse stad Boston. Het toestel werd vervolgens aan de grond gehouden. Het Franse persbureau AFP kon beslag leggen op een intern onderzoeksrapport van Air France.

De schroeven ontbraken aan een deel van de rechtervleugel. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij haastte zich te zeggen dat de veiligheid tijdens het vliegen 'op geen enkel moment' in gevaar was geweest'.

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... ugel.dhtml
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by ehusmann »

Henk Voortwijs wrote:dat de veiligheid tijdens het vliegen 'op geen enkel moment' in gevaar was geweest'.
Mooi, kan er dus weer een kosten- en gewichtsbesparing worden doorgevoerd. Die schroeven zijn dus blijkbaar niet echt nodig. :?

Erwin
Image
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22196
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by Stratofreighter »

Welk deel zou er "ontschroefd" zijn :?:
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Propwash
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 267
Joined: 23 Oct 2009, 08:38
Type of spotter: Female Crew
Location: Upper Dark Room

Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by Propwash »

Stratofreighter wrote:Welk deel zou er "ontschroefd" zijn :?:
Wing fairings and inspection holes ;)
User avatar
Ricardo 767-200ER
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1388
Joined: 25 Jul 2008, 23:01
Type of spotter: Civil and Military
Subscriber Scramble: Ricardo 767-200ER
Location: EHAM/AMS
Contact:

Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by Ricardo 767-200ER »

Bij een grondige check-up van een Airbus A340 van Air France in China vergaten mecaniciens een dertigtal schroeven weer in de rechtervleugel van het toestel te draaien. Het vliegtuig vloog op die manier dagenlang rond.
De Airbus had begin november in het Chinese Xiamen een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Maar halverwege de maand werd het euvel pas ontdekt in de Amerikaanse stad Boston. Het toestel werd vervolgens aan de grond gehouden. Het Franse persbureau AFP kon beslag leggen op een intern onderzoeksrapport van Air France.

De schroeven ontbraken aan een deel van de rechtervleugel. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij haastte zich te zeggen dat de veiligheid tijdens het vliegen 'op geen enkel moment' in gevaar was geweest'.
Het onderhoud in China is waardeloos !

Greetz ricardo
MISOS
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 153
Joined: 18 Feb 2004, 08:01

Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by MISOS »

Ricardo 767-200ER wrote:
Bij een grondige check-up van een Airbus A340 van Air France in China vergaten mecaniciens een dertigtal schroeven weer in de rechtervleugel van het toestel te draaien. Het vliegtuig vloog op die manier dagenlang rond.
De Airbus had begin november in het Chinese Xiamen een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Maar halverwege de maand werd het euvel pas ontdekt in de Amerikaanse stad Boston. Het toestel werd vervolgens aan de grond gehouden. Het Franse persbureau AFP kon beslag leggen op een intern onderzoeksrapport van Air France.

De schroeven ontbraken aan een deel van de rechtervleugel. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij haastte zich te zeggen dat de veiligheid tijdens het vliegen 'op geen enkel moment' in gevaar was geweest'.
Het onderhoud in China is waardeloos !

Greetz ricardo
Was het maar zo simpel....alsof er in het westen nooit eens wat fout is gegaan met onderhoud!!

Ik neem aan dat deze schroeven op een niet goed zichtbare plek hebben gezeten.....want anders schort er bij KLM/Air France ook iets aan de dagelijkse controle's zeg maar...

Grtz Henk
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by Diarto »

MISOS wrote:Ik neem aan dat deze schroeven op een niet goed zichtbare plek hebben gezeten.....
Goed zichtbaar of niet, de Aircraft Maintenance Manual zegt:
  • 1: Schroef los
    2: Doe dit/dat/zus/zo
    3: Schroef dicht
Heeft dus waarschijnlijk puur met nalatenschap te maken van de technicien die de taak heeft uitgevoerd.
Mad Viper
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 747
Joined: 20 May 2006, 21:32
Subscriber Scramble: Mad Viper
Contact:

Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by Mad Viper »

Ricardo 767-200ER wrote:
Bij een grondige check-up van een Airbus A340 van Air France in China vergaten mecaniciens een dertigtal schroeven weer in de rechtervleugel van het toestel te draaien. Het vliegtuig vloog op die manier dagenlang rond.
De Airbus had begin november in het Chinese Xiamen een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Maar halverwege de maand werd het euvel pas ontdekt in de Amerikaanse stad Boston. Het toestel werd vervolgens aan de grond gehouden. Het Franse persbureau AFP kon beslag leggen op een intern onderzoeksrapport van Air France.

De schroeven ontbraken aan een deel van de rechtervleugel. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij haastte zich te zeggen dat de veiligheid tijdens het vliegen 'op geen enkel moment' in gevaar was geweest'.
Het onderhoud in China is waardeloos !

Greetz ricardo
Ik denk nou niet bepaald dat je Taeco een waardeloos bedrijf kan noemen.
Cheers, Michel
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by pjotrtje »

Ricardo 767-200ER wrote:Het onderhoud in China is waardeloos!
Als je 'waardeloos' vertaalt in 'het kost minder' heb je helemaal gelijk! Er is een reden waarom luchtvaartmaatschappijen steeds vaker 'naar de Chinees' gaan voor onderhoud: kennelijk is de prijs-prestatieverhouding een stuk interessanter.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
air-bus
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1198
Joined: 12 Mar 2008, 20:57
Location: EHAMstelveen

Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by air-bus »

Diarto wrote:Heeft dus waarschijnlijk puur met nalatenschap te maken van de technicien die de taak heeft uitgevoerd.
Niet alleen de technician maar ook degene die zijn/haar werk moet controleren en afstempelen!
Image
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by Diarto »

Dat is het gevaarlijke in China :) Het werkt daar (en in een hoop landen) anders dan in EASA landen waar alles door een C engineer afgetekend moet worden. De B technicians zijn zelf verantwoordelijk en mogen ook zelf release to service tekenen.
737fan
Posts: 4
Joined: 11 Nov 2011, 17:22

Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by 737fan »

Ongelofelijk dat dit voorvalletje zo veel media-aandacht krijgt! "Persbureau heeft de hand kunnen leggen op een AF INTERN onderzoeksrapport", dat is eigenlijk wat me hier het meest opvalt. Geloof me, na een "grondige check-up" zoals het zo mooi wordt omschreven, vrij vertaald een C of D-check, zijn er altijd bevindingen. Of de check nu in China, Ierland of gewoon bij die blauwe jongens in hangar 11 wordt uitgevoerd, er gaan altijd dingen niet goed! Het vergeten van een aantal schroeven van een fairing paneel, hoe slordig ook, zorgt gelukkig nooit voor gevaar tijdens de vlucht. Dat blijkt ook wel, want die kist heeft gewoon een paar dagen gevlogen voordat het voor het eerst gezien is.....
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by Diarto »

Tja, de media houden van luchtvaart zwartmaken..
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by B767-300ER »

737fan wrote:Ongelofelijk dat dit voorvalletje zo veel media-aandacht krijgt! "Persbureau heeft de hand kunnen leggen op een AF INTERN onderzoeksrapport", dat is eigenlijk wat me hier het meest opvalt. Geloof me, na een "grondige check-up" zoals het zo mooi wordt omschreven, vrij vertaald een C of D-check, zijn er altijd bevindingen. Of de check nu in China, Ierland of gewoon bij die blauwe jongens in hangar 11 wordt uitgevoerd, er gaan altijd dingen niet goed! Het vergeten van een aantal schroeven van een fairing paneel, hoe slordig ook, zorgt gelukkig nooit voor gevaar tijdens de vlucht. Dat blijkt ook wel, want die kist heeft gewoon een paar dagen gevlogen voordat het voor het eerst gezien is.....
Klopt. Herinnder de BFL een jaar of 3 geleden uit H11. Brand aan boord in flight na verkeerd aansluiten TV.
All times are local times!

Regards, N.
Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1040
Joined: 14 Jun 2003, 23:17
Location: Wellington, NZ

Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel

Post by Erik_7Xi »

737fan wrote:Ongelofelijk dat dit voorvalletje zo veel media-aandacht krijgt! "Persbureau heeft de hand kunnen leggen op een AF INTERN onderzoeksrapport", dat is eigenlijk wat me hier het meest opvalt. Geloof me, na een "grondige check-up" zoals het zo mooi wordt omschreven, vrij vertaald een C of D-check, zijn er altijd bevindingen. Of de check nu in China, Ierland of gewoon bij die blauwe jongens in hangar 11 wordt uitgevoerd, er gaan altijd dingen niet goed! Het vergeten van een aantal schroeven van een fairing paneel, hoe slordig ook, zorgt gelukkig nooit voor gevaar tijdens de vlucht. Dat blijkt ook wel, want die kist heeft gewoon een paar dagen gevlogen voordat het voor het eerst gezien is.....
Een loszittend paneel is zeker wel een gevaar tijdens de vlucht - als een niet geheel goed gesloten vrachtdeur (hierdoor zijn tenminste twee DC-10s neergestort) tijdens de vlucht losgerukt kan worden, dan kan een paneel waar de helft van de schroeven mist ook los gerukt worden. Zoiets kan 10 vluchten onopgemerkt blijven en geen probleem zijn.. bij de 11e vlucht kan het dus wel losgerukt worden en dan of de motor ingezogen worden of de staart beschadigen.

Sinds dat Qantas het onderhoud in Azie (Thailand meen ik) laat uitvoeren zijn we bij tenminste 3 747's een compleet paneel dan wel vrachtdeur verloren en bij een een complete motor en hebben we ineens meerdere 737s noodlandingen moeten maken op binnenlandse vluchten. Tja en dan maar afvragen waarom dat personeel in Azie zoveel goedkoper is dan het personeel in Australie.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”