Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Coati wrote: Als je de redenen niet wilt zien waarom de pax operatie van MP is gestopt, en alleen maar naar KLM kan wijzen als de grote boze oorzaak van alle ellende, dan moet je wellicht die knalrode bril eens afzetten.

------------

Ik snap de frustratie, maar om KLM nou steeds overal de schuld van te geven is m.i. volkomen buiten de realiteit en ook zeer onredelijk.

De KLM is niet direct schuldig aan de ondergang van MP, het is een combinatie van factoren waarin naast de starheid van 'Brussel' de RvC een beslissende rol heeft gespeeld. Dat die (door ene LvW gedomineerde) RvC iedere investering/modernisering afwees wordt door de meeste MPrs gezien als hoofdoorzaak van de teloorgang. Indirect praat je dan dus over "de KLM" (en Niet over "de KLM-er"!). En zo is de cirkel rond.


@ Piet, je quote van de FNV en UNC geven nog eens duidelijk aan hoe de verhoudingen in vakbondsland liggen. Wat de dames van de rode cabine willen is voor Cabin Pressure en VNC onbespreekbaar. De UNC telt daarna haar zegeningen en probeert aan de hand daarvan het beste er uit te slepen voor haar leden. Logisch. Kennelijk was men daarbij even vergeten dat voor de grote meerderheid functiebehoud dus belangrijker schijnt te zijn dan allerlei andere zekerheden en dat is hun goed recht. Niet slim misschien, maar wel begrijpelijk.

Wat rest is nu de gang naar de rechter. De grote vraag op de korte termijn is nu wat de Unie nu gaat doen. Hierin meegaan of de handen van de MPrs aftrekken. Als dat tenminste kan.

pjotrtje wrote:@ Piet Lijken: erg fijn, een genuanceerd tegengeluid bij al deze 'rode terreur' ;-). Dat miste ik wel in de afgelopen 4 a 5 pagina's, het gezonde hoor en wederhoor principe.

Ik heb even 5 pagina's teruggebladerd, maar vind alleen maar geblablabla over orca's en Parijs...
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

76-er wrote:Dat die (door ene LvW gedomineerde) RvC iedere investering/modernisering afwees wordt door de meeste MPrs gezien als hoofdoorzaak van de teloorgang.
Afwijzingen van investeringen/moderniseringen is natuurlijk een gevolg ergens anders van. Er is een reden geweest om niet meer te investeren. Enig idee wat die reden is (niet wat het kan zijn geweest, die kan ik ook allemaal wel bedenken)?

Erwin
Image
Silvester
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 147
Joined: 24 Aug 2008, 06:15

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Silvester »

B767-300ER wrote:KLM nu 9x per week naar CUR, 7x per week naar AUA en 3x per week HAV/PUJ (2x )
Kleine kanttekening

9x CUR ( 3x combinatie met SXM, 2x combinatie met BON )
5x AUA ( 5x combinatie met BON )

Wat ik mis in de discussie is de realiteit van december 2011, het zijn economisch niet bepaald ' hoogtij dagen '.
Met uitzondering van HAV/PUJ draait Caribbean op dit moment zeer slecht.
( Ook niet echt lekker weer daar , kom zelf net van BON ).

Wat ik heb begrepen is dat bij het geschil bij ex MP voornamelijk om 3 zaken draait;
Horizontale instroom/senioriteit
IPB rechten
Gat in pensioen opbouw ( mijn insziens terecht punt, moet opgelost worden )

Wat ik mis in de discussie is het overstappen van ex Transavia, ex Martinair voor november 2011 naar KLM.
Je kan zeggen dat dat een vrije keuze was, maar die staan dus wel onderaan.

Ik vind het erg jammer dat de rood-blauw tegenstelling zo weer oplaait .
De realiteit is dat we nu met z'n allen verder moeten , en het beste er van maken .

Wel vind ik dat met de kanttekeningen die ik eerder heb genoemd realistisch met de huidige situatie om moeten gaan.

Groetjes,
Sil
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by SPL »

Op airliners.net staat nu in het civiele forum dat de PH-MCI gesloopt gaat worden en niet meer naar een klant toe gaat.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Silvester wrote:
9x CUR ( 3x combinatie met SXM, 2x combinatie met BON )
5x AUA ( 5x combinatie met BON )
Je hebt helemaal gelijk. AUA even verward met BON.
Uhm MP summer 2011: 6X CUR PUJ AUA, 2 x HAV/CUN, 2x CUN terwijl KLM toen nog maar 2x AUA en 7x CUR vloog. CIN is naar Parijs gegaan (en gaat er per 30 april ook weer vanaf)
Silvester wrote: Wat ik mis in de discussie is de realiteit van december 2011, het zijn economisch niet bepaald ' hoogtij dagen '.
Met uitzondering van HAV/PUJ draait Caribbean op dit moment zeer slecht.
( Ook niet echt lekker weer daar , kom zelf net van BON ).
Leve de concurrentie. TFL viert hoogtij dagen.
Daarbij was de situatie in 2008 niet anders.
Silvester wrote: Wat ik heb begrepen is dat bij het geschil bij ex MP voornamelijk om 3 zaken draait;
Horizontale instroom/senioriteit
IPB rechten
Gat in pensioen opbouw ( mijn insziens terecht punt, moet opgelost worden )

Wat ik mis in de discussie is het overstappen van ex Transavia, ex Martinair voor november 2011 naar KLM.
Je kan zeggen dat dat een vrije keuze was, maar die staan dus wel onderaan.
Als jij vrijwillig van baan veranderd, kom je ook onderaan.
Dat heet gokken en (achteraf) verliezen. Sorry met deze mensen geen medelij. HEt overstappen naar een andere werkgever is altijd geheel voor eigen risico.
Daarbij, hebben deze vliegers gebruik gemaakt van de VVR?
Silvester wrote: Ik vind het erg jammer dat de rood-blauw tegenstelling zo weer oplaait .
De realiteit is dat we nu met z'n allen verder moeten , en het beste er van maken .

Wel vind ik dat met de kanttekeningen die ik eerder heb genoemd realistisch met de huidige situatie om moeten gaan.

Groetjes,
Sil
Het spijt me, ik sta er (kennelijk) (nog steeds) anders in als jij.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Coati wrote:Inderdaad, uitfasering 767. Dat noem je een afslanking. Want MP is namelijk een apart bedrijf, met een eigen CAO, een eigen AOC, een eigen begroting, een eigen winst/verlies balans. Als je de redenen niet wilt zien waarom de pax operatie van MP is gestopt, en alleen maar naar KLM kan wijzen als de grote boze oorzaak van alle ellende, dan moet je wellicht die knalrode bril eens afzetten.

Wellicht kan je eens uitleggen wat jij dan had verwacht? Een schenking van 3 A333s aan MP? Een kapitaal injectie van tientallen of honderden miljoenen om een operatie met 3 of 4 kisten door te zetten? Ik snap de frustratie, maar om KLM nou steeds overal de schuld van te geven is m.i. volkomen buiten de realiteit en ook zeer onredelijk.
Uhm, ik geef niemand de schuld. Echter kan je zeggen eigen ebdrijg, eigen verlies winstrekening en eigen CAO, de KLM Zit sinds de overname van het deel van Mearsk achter het stuur bij MP. Waarom anders houdt Peter Hartman (CEO KLM) een toespraak etc bij de laatste MP vlucht in hangaar 32? ALs het gewoon allemaal MP was, wat heeft hij daar dan te zoeken.

Nee ik hoef geen schenking van 3 A333's. Integendeel. Echter zie ik het niet als dat MP de pax-caribeean "stopt" en KLM "Start/uitbreid", maar als KLM "neemt over" MP stopte de operatie van 12 vluchten per week en op hetzelfe moment breid KLM/AF de productie uit met 2x CUR, 3x AUA, 3 x HAV/PUJ en 3x CUN. Dus wel de lusten (Productie) en niet de lasten (Personeel)

Personeel zijn IPB rechten, functiejaren kwijt en missen een stuk pensioen?
Niet echt fatsoenlijk te noemen
Daarbij groeit de ICA producerende eenheden 2011/2012 met 4 eenheden. DIt komt (Deels) door de overname van de MP-routes cq bestemmingen. Het wachten is nog op de blauwe aankondiging van CUN nu AF daar per 30 april mee stopt.


Mijn bril is overigens niet rood, maar oranje. Ik weet het, het verschil is niet groot, maar wel degelijk iets anders.
BTW, Is oranje nu net niet die plaaggeest die het KLM op de caribs juist lastig maakt?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1549
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Coati »

B767-300ER wrote:Waarom anders houdt Peter Hartman (CEO KLM) een toespraak etc bij de laatste MP vlucht in hangaar 32? ALs het gewoon allemaal MP was, wat heeft hij daar dan te zoeken.
Je weet net zo goed als ik hoe dat zit. MP is 100% eigendom, maar wel een zelfstandig bedrijf binnen de KLM groep, net als KLM dat weer binnen de AF/KL groep is.
B767-300ER wrote: Nee ik hoef geen schenking van 3 A333's. Integendeel. Echter zie ik het niet als dat MP de pax-caribeean "stopt" en KLM "Start/uitbreid", maar als KLM "neemt over" MP stopte de operatie van 12 vluchten per week en op hetzelfe moment breid KLM/AF de productie uit met 2x CUR, 3x AUA, 3 x HAV/PUJ en 3x CUN. Dus wel de lusten (Productie) en niet de lasten (Personeel) BTW, Is oranje nu net niet die plaaggeest die het KLM op de caribs juist lastig maakt? Personeel zijn IPB rechten, functiejaren kwijt en missen een stuk pensioen? Niet echt fatsoenlijk te noemen
Als een pax onderdeel qua schaal niet te handhaven is binnen een apart onderdeel, moeten alle routes dan maar gewoon opgegeven worden? Mag dan niet gezorgd worden om tenminste de routes te handhaven? Oranje plaaggeest van KLM? Heet dat niet marktwerking? Maar ondanks dat je niet bij MP werkt wens je blijkbaar een sociaal nog beter programma, moest KLM ieder investeringsvoorstel van MP zonder kritiek goedkeuren (niemand duidt aan op de vraag van Erwin WAAROM die voorstellen niet werden goedgekeurd) en als klap op de vuurpijl alle routes op te geven op de Carib? En moet al het vliegende personeel ook nog eens 1 op 1 instromen, met behoud van alle rechten, want anders is het "onfatsoenlijk". En hoe zit het met salaris? Wordt daar op gekort? Hoe fatsoenlijk/onfatsoenlijk is dat in jouw ogen? Welke IPB rechten, die van MP?
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

O nee de routes hoeven niet opgeheven te worden, integendeel. En het waarom hoe het met MP zover is gekomen zijn al 70= pagina's mee gevuld.
Wat me alleen tegenstaat is de promoties voortvloeiende uit die overname van routes ALLEMAAL ten goede komen van KLM-ers. Dat staat me tegen. Ik snap wel dat als een odnerdeel niet te handhaven is, dat dit opgeheven moet worden, Maar is dit opheffen of overhevelen??
En dat de Martinairvliegers in 1x al hun rechten kwijt zijn (dienstjaren en daaruit voortvloeiende rechten, posities)

VWB oranje Ja dat is marktwerking ja, klopt helemaal. Waarom denk je dat ArkeFly "Ja" heeft gezegd tegen Neelie toendertijd haha
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5404
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Hurricane »

Uhm, kon dit hier nog niet eerder vinden maar Hier word gesproken over een 'als nog scrappen' verhaal van de PH-MCI ... dus toch blijkbaar of komt hier nog iets van een C-check wat word uitgevoerd op VCV???
Groeten,
Ron
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3521
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by aviodromefriend »

Hurricane wrote:Uhm, kon dit hier nog niet eerder vinden maar
Staat maar vijf posts boven de jouwe :wink:
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Piet Luijken
Moderator
Moderator
Posts: 3908
Joined: 27 Dec 2003, 14:19
Subscriber Scramble: Piet Luijken
Location: Amstelveen

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Piet Luijken »

Het is natuurlijk flauw om te constateren dat er groei is bij de KLM zonder het verlies van de KLM vrachtoperatie ten faveure van MP mee te rekenen.
De KLM vliegers zijn nu allemaal weer terug van de KLM/MP vrachtbakken dus de groei van deze pax vluchten worden nu opgevuld door deze vliegers en niet door nieuwe aannames.

De MP vliegers bemannen nu alle B747Fs dus daar is ook een groei binnen MP, ook voor de ex-B767 vliegers een stap omhoog toch.
En ik neem aan dat ze gewoon kunnen blijven IPBen volgens de Martinair CAO, dus begrijp ik niet wat daar aan veranderd zou moeten worden.

Beetje simplistisch gezegd natuurlijk want de overeenkomst is vele pagina's lang.

Voor de MP Cabine ligt dit natuurlijk heel anders.

Hoewel ik de eisen begrijp van de Cabine, is het in mijn ogen niet zo vreemd dat deze niet allemaal zijn ingewilligd tijdens de onderhandelingen.
De strijd spitste zich toe op de vraag of er sprake was van 'overgang van onderneming'. Vakbond De Unie, die onderhandelde voor het Martinairpersoneel, vond dat daar sprake van was, KLM vond van niet. Volgens Unievoorzitter Rendert Algra vonden de onderhandelingen plaats onder grote druk. “Niet alleen door de verschillen van mening”, schrijft hij op zijn blog. Maar ook door de dreiging van een langslepende rechtszaak in combinatie met “de alsmaar slechter wordende resultaten bij KLM”.

Bovendien was het geruzie niet goed voor de onderlinge verhoudingen van de toekomstige collega's. Er liggen volgens Algra nu veel betere compensatievoorstellen op tafel voor Martinairpersoneel dat mogelijk geen promotie meer kan maken en houdt iedereen zicht op een beter salaris.
Die rechtzaak gaat er nu komen, en dat zal lang gaan duren. In ieder geval is de KLM leiding erg verbolgen dus ze zullen de strijd niet gaan opgeven.
Greetings,

Piet Luijken
Scramble Editor
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Piet Luijken wrote:. ook voor de ex-B767 vliegers een stap omhoog toch.
En ik neem aan dat ze gewoon kunnen blijven IPBen volgens de Martinair CAO, dus begrijp ik niet wat daar aan veranderd zou moeten worden.
Nope.
Sterker nog uiterlijk 2 januari 2014 zijn alle rode vliegers blauwe vliegers, ook de vrachtvliegers.
ZONDER behoud van dienstjaren etc etc
Een stap omhoog? behalve voor 67 vliegers van hen. (en het waren er maar 107)
Piet Luijken wrote:.
Beetje simplistisch gezegd natuurlijk want de overeenkomst is vele pagina's lang.
Slechts 6
Klikkerdeklik

Edit: De link hierboven is de samengevatte versie, de gehele overeenkomst staat hier en die is iets groter......
Klikkerdeklik2
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Piet Luijken
Moderator
Moderator
Posts: 3908
Joined: 27 Dec 2003, 14:19
Subscriber Scramble: Piet Luijken
Location: Amstelveen

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Piet Luijken »

-quote-Sterker nog uiterlijk 2 januari 2014 zijn alle rode vliegers blauwe vliegers, ook de vrachtvliegers.
ZONDER behoud van dienstjaren etc etc-unquote-

Het gaat om het vergelijk tussen als Martinair doorgaan met of zonder de KLM. De dienstjaren bij de carriere binnen Martinair binnen de Martinair CAO blijven bestaan.

De functies bij MP zijn trouwens beschermd, klm vliegers hoger op de lijst kunnen niet bieden op de MP functies. Wederom geeft dat aan dat de overeenkomst alle facetten heeft belicht. De regeling is zeer uitgebreid en heeft in alle realiteit de zaken goed geregeld.

[ Post made via Mobile Device ]
Greetings,

Piet Luijken
Scramble Editor
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Piet,

Die dienstjaren raken ze kwijt bij indiensttreding bij de Blauwen als ik goed ben geinformeerd
Ik weet dat de MP functies zijn beschermd.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3365
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

B767-300ER wrote:Edit: De link hierboven is de samengevatte versie, de gehele overeenkomst staat hier en die is iets groter......
Klikkerdeklik2
Ik moet eerlijk zeggen: dit is naar mijn mening een goede regeling. Natuurlijk zitten er nadelen aan de vrijwillige/verplichte overstap, maar in ogenschouw nemende dat indien dit akkoord niet gesloten was, vliegers boventallig zouden zijn geworden ZONDER mogelijkheden bij KLM (en dat heeft dus consequenties voor de werkgelegenheid) vind ik dit als relatieve buitenstaander een goede regeling.
De Wet Overgang van Onderneming is m.i. hier niet van toepassing. De luchtvaart is een kapitaalgoederen-intensieve business (en geen arbeidsintensieve, al zegt dat niet dat het niet hard werken is op de toestellen). Met het afstoten van de B767's (ipv het overnemen er van door KLM) is de werkgelegenheid bij MP opgehouden te bestaan, en niet overgegaan naar KLM. KLM laat door de per 1 november 2011 permanente onderbrenging van de B744F bij MP zien dat er operationele verbeteringen voor de KLM Groep zijn, die ook nog eens mogelijkheden geven voor hen die door het verdwijnen van de B767-werkgelegenheid getroffen worden. Tevens biedt KLM aan op die 1ste en 2de november geen eigen personeel in dienst te nemen dat op posities zou kunnen komen te werken waar MP'rs hadden kunnen werken.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Post Reply

Return to “'t Praethuys”