Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
fan31

Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by fan31 »

LAS PALMAS - Op weg naar Brazilië zijn Nederlandse passagiers na vele uren rondvliegen gestrand in Las Palmas op de Canarische Eilanden. Zij zaten in een Boeing 737 van ArkeFly, die grotendeels was afgehuurd door Fly Brazil.

Zo’n klein toestel moet onderweg bijtanken op Kaapverdië (Sal), waar ook een andere bemanning aan boord komt. Door een zandstorm moest ArkeFly uitwijken naar Las Palmas. Daarna alsnog naar Sal en door naar Natal in Brazilië. Voor zo’n oversteek over water moeten piloten voor de veiligheid een extra generator opstarten. Die deed het niet.

Dus terug naar het eiland Sal, maar daar zaten de hotels vol. Uiteindelijk werden de angstige en vermoeide passagiers, na weer een uur rondcirkelen, op Las Palmas in een hotel ondergebracht.

Gisteravond zijn ze met een andere Boeing 737 van ArkeFly, die leeg uit Amsterdam moest komen, alsnog via Sal naar Natal vertrokken.



LAS PALMAS - towards his Dutch Brazil after many hours of flying passengers stranded in Las Palmas in the Canary Islands. They were in a Boeing 737 ArkeFly, which largely was chartered by Fly Brazil.

Such a small device to refuel en route to Cape Verde (Sal), where another crew on board. A sandstorm had ArkeFly move to Las Palmas. Still comes back to Sal and to Natal in Brazil. For such a water crossing pilots need for security is an additional generator startup. Who did not.

So back to the island of Sal, but the hotels were full. Eventually, the anxious and weary passengers, after another hour circling at Las Palmas in a hotel housed.

Last night they are with another Boeing 737 ArkeFly empty from Amsterdam to come, again via Sal went to Natal.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by Diarto »

Ik snap de foto erbij niet? Lullig voor die mensen, het is echter wel de werkelijkheid, dit soort dingen gebeuren dagelijks over de hele wereld.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by B767-300ER »

Vraag me af wat dit soort journalistieke hoogstandjes weer hier geplaatst moeten worden. Omdat het ArkeFly is?
Zoals Diarto aangeeft, gebeurd over de hele wereld.

Waarom lees ik bijvoorbeeld niets over Transavia gisteren:
2 kisten die vertrokken waren in de ochtenduren weer terug naar de gate.
1 kist uit Marsa Alam(? dacht ik) die met dik 16 uur vetraging aankwam op Amsterdam
1 kist uit Berlijn welke gisterenavond aan moest komen en nu pas in de middag van vandaag verwacht wordt.
Daar lezen we allemaal niets over en hoor je verder ook niemand over.

En verder, de afbeelding doet totaal niet ter zake. De afbeelding is van een Boeing 767-300ER van ArkeFly.... Als je dat verschil niet eens ziet...
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by pjotrtje »

Ach, zo zie je nog eens wat verschillende vliegvelden. ;-)
== All is well, as long as we keep spinning ==
fan31

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by fan31 »

ik heb dit uit telegraaf ik meld dit even netters
User avatar
mipo72
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1571
Joined: 10 Nov 2003, 22:17
Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
Subscriber Scramble: mipo72
Location: EHPR ( Purmerend ) EHAM ( Schiphol B-platform )

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by mipo72 »

pjotrtje wrote:Ach, zo zie je nog eens wat verschillende vliegvelden. ;-)
voor de "Spotter" is dat zeker de moeite waard denk ik..

Grt,
Michel
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!... :scramble:
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by Diarto »

fan31 wrote:telegraaf
Daar ga je al, afschaffen die krant!
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by Gonzo »

Begrijp niet waarom de mensen angstig waren? Zo'n heerlijk verhaal, vraag me af wanneer de verfilming van dit avontuur komt.

[ Post made via Mobile Device ]
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by Diarto »

:M-):
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by 76-er »

Toch weer wat geleerd: dat een 73 kennelijk met de APU in bedrijf de plas over moet. Dacht dat dat allang niet meer hoefde...
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by B767-300ER »

76-er wrote:Toch weer wat geleerd: dat een 73 kennelijk met de APU in bedrijf de plas over moet. Dacht dat dat allang niet meer hoefde...
Volgens moj hoeft dat ook niet maar weet niet zeker...

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
mipo72
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1571
Joined: 10 Nov 2003, 22:17
Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
Subscriber Scramble: mipo72
Location: EHPR ( Purmerend ) EHAM ( Schiphol B-platform )

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by mipo72 »

B767-300ER wrote:
76-er wrote:Toch weer wat geleerd: dat een 73 kennelijk met de APU in bedrijf de plas over moet. Dacht dat dat allang niet meer hoefde...
Volgens moj hoeft dat ook niet maar weet niet zeker...

[ Post made via Mobile Device ]
Heeft dat niks met de ETOPS te maken??...
Immers de 737's van Arke zijn volgens mij niet ETOPS gecertificeerd toch?.
De HB-JJA van Privat Air welke een paar jaar voor de KLM vloog was dat wel.

Grt,
Michel
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!... :scramble:
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
SpotterNL
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 708
Joined: 01 Mar 2005, 19:34

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by SpotterNL »

Voor zover ik weet moet voor een ETOPS vlucht de APU werken (en dus niet unserviceable zijn) voor het geval dat. Hij hoeft dus volgens mij niet met de APU in bedrijf de plas over, maar moet wel opgestart kunnen worden.
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by Diarto »

ETOPS-wetgeving wrote:4.2 Auxiliary Power Unit (APU)
A gas turbine engine intended for use as a power source for driving generators,
hydraulic pumps, and other aeroplane accessories and equipment, and/or to provide
compressed air for aeroplane pneumatic systems.
a) An essential APU installation provides the bleed air and/or mechanical power
necessary for the despatch of a transport category aeroplane for operations other
than extended range operations with twin-engined aeroplanes.
b) An APU installation required for extended range operations provides the bleed air
and/or mechanical power necessary for the safe flight of a twin-engined transport
category aeroplane approved for extended range operation and is designed and
maintained to provide a level of reliability necessary to perform its intended
function.
Komt er dus op neer dat de APU de elektriciteit- en bleedairvermogen op zich neemt zodra er een motor uitvalt zodat de resterde motor alleen thrust hoeft te leveren.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by 76-er »

Diarto wrote:Komt er dus op neer dat de APU de elektriciteit- en bleedairvermogen op zich neemt zodra er een motor uitvalt zodat de resterde motor alleen thrust hoeft te leveren.
Is niet zo. De resterende motor werkt nog gewoon mee.

Het gekopiëerde verhaaltje gaat dus over de certificatie, maar dat zegt nog niets over de dispatchability. Kan me herinneren dat je met een APU gedeeltelijk U/S (bv de generator) nog 'gewoon' Etops bent, maar dan bv beperkt tot 120 minuten ipv 180. Heb jammer genoeg geen beschikking meer over een twinjet MEL, dus kan het helaas niet meer precies opzoeken.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”