Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by B767-300ER »

ETOPS-wetgeving wrote:4.2 Auxiliary Power Unit (APU)
A gas turbine engine intended for use as a power source for driving generators,
hydraulic pumps, and other aeroplane accessories and equipment, and/or to provide
compressed air for aeroplane pneumatic systems.
a) An essential APU installation provides the bleed air and/or mechanical power
necessary for the despatch of a transport category aeroplane for operations other
than extended range operations with twin-engined aeroplanes.
b) An APU installation required for extended range operations provides the bleed air
and/or mechanical power necessary for the safe flight of a twin-engined transport
category aeroplane approved for extended range operation and is designed and
maintained to provide a level of reliability necessary to perform its intended
function.
Dat is Etops wetgeving. Sinds wanneer vliegen de TFL 737's onder Etops? ( zou goed kunnen hoor )
Komt er dus op neer dat de APU de elektriciteit- en bleedairvermogen op zich neemt zodra er een motor uitvalt zodat de resterde motor alleen thrust hoeft te leveren.

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
boeing767
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 870
Joined: 07 Jul 2008, 11:44
Location: Kaatsheuvel

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by boeing767 »

Wat fantastisch goed vertaald naar het Engels, zeg! Zeker Google translate...
User avatar
Delta12
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 901
Joined: 04 Oct 2004, 17:42
Type of spotter: F5
Location: N52E005

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by Delta12 »

Nu weet ik dat dus ook zeker Arkefly vliegt dus wél met 737s de plas over. Bijna 7500km met 1 stop, Ik lees op 737.co.uk dat sinds 1999 de 737NG ETOPS 180 gecertificeerd is. {editje dit klopte dus niet.}

Klopt inderdaad wel dat de media Arke de laatste tijd moet hebben dat heeft vast verband met het grote aantal vertragingen afgelopen weken door wat problemen met de vloot.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by B767-300ER »

Even wat navraag gedaan maar de Arke 737's zijn ETOPS 120 en de Arke 767's zijn ETOPS 180

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Brazilië-vlucht strandt op Las Palmas/Brazil-flight stranded

Post by ehusmann »

Delta12 wrote: Ik lees op 737.co.uk dat sinds 1999 de 737NG ETOPS 180 gecertificeerd is. {editje dit klopte dus niet.}
Dat kan nog steeds wel kloppen. ETOPS moet op zowel airframe als operator gecertificeerd worden. Waarbij het absoluut niet automatisch zo is dat de airframe certificatie ook meteen geldt voor elke operator.
In dit geval kan het dus zo zijn dat de B737NG op 180 minuten is gecertificeerd, maar dat ArkeFly maar 120 minuten heeft (op de B737NG). Wat dan ook weer niet wil zeggen dat dit "slecht" is of iets dergelijks, het kan prima zo zijn dat Arkefly niet meer nodig heeft en dus nooit meer heeft aangevraagd.

Meer info over ETOPS: http://en.wikipedia.org/wiki/ETOPS

Erwin
Image
Post Reply

Return to “'t Praethuys”