Nieuwe manier van verkeersleiding

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Nieuwe manier van verkeersleiding

Post by aviodromefriend »

Demo tot en met 8 maart in de RAI

http://www.esa.int/esaCP/SEM8BL7YBZG_Netherlands_0.html

Betekent dit het einde voor de scanners zoals wij die kennen?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Nieuwe manier van verkeersleiding

Post by Key »

Over honderd jaar: ja (maar niet per se dit ene project). Over twintig jaar: nog niet, denk ik.
En omgekeerd: de invoering van SBS was ook iets dat we niet kenden, en daar is niemand echt ontevreden over geloof ik. 8)

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
RobertMB
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 920
Joined: 28 Aug 2004, 12:44
Subscriber Scramble: RobertMB
Location: Groningen

Re: Nieuwe manier van verkeersleiding

Post by RobertMB »

Ik hoop het niet..... Durf het niet met zekerheid te zeggen maar neem aan dat de huidige VHF/HF communicatie nog wel lang zal blijven bestaan en ook dit systeem samen met CPDLC als ondersteuning gebruikt gaat worden naast de "reguliere" manier van communicatie.

Het lijkt een soort "doorontwikkeling" van het CPDLC (Controller Pilot Data Link Communications) systeem waarbij de vliegers info uitwisselen via datalinks met de ATC (met als gevolg dat wij scannerluisteraars soms een kanaaltje missen waarop wordt overgeschakeld :wink: ).

Toen indertijd het datalink fenomeen ACARS (Aircraft Communications and Reporting System, is overigens prima te decoderen met een ontvanger, gekoppeld aan je PC + daarvoor bestemde decodeer progjes) in gebruik werd genomen werden we ook "bang" dat het misschien snel afgelopen zou zijn met het kunnen luisteren naar de luchtvaartcommunicatie maar gelukkig was die vrees ongegrond.

Happy listening gewenst !

Robert
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Nieuwe manier van verkeersleiding

Post by cHabu »

Als dan, dan wordt daar vast een oplossing voor gevonden... ;)
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Nieuwe manier van verkeersleiding

Post by Coati »

De bedoeling is dat IRIS in 2020 operationeel wordt. De huidige communicatie systemen lopen "vol" (Inmarsat, vhf etc) en zijn niet altijd even betrouwbaar en duur (ACARS comm via SITA etc). De bedoeling van IRIS is dat het het SESAR concept kan faciliteren voor allerlei soorten communicatie tussen toestellen en de grond.
create your own database with www.spottingmode.com
Post Reply

Return to “'t Praethuys”