Air France-KLM considering Cityjet sale or outside investors

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Air France-KLM considering Cityjet sale or outside investors

Post by cHabu »

Vond een stukje van ch-aviation op het web, met daarin de volgende tekst:
ch-aviation wrote:Air France (AF, Paris Charles de Gaulle (CDG)) is considering putting its loss-making Cityjet (WX, Dublin International (DUB)) regional subsidiary up for sale later this year or to look for some outside investors according to news reports by several newspapers including the Irish Independent.
Waarbij ik me een beetje afvroeg, welke maatschappijen die door AFR / KLM ooit zijn overgenomen het wel hebben gered...

Ook erg nieuwsgierig of er wel interesse zou zijn in deze club, hoewel ik het leuk zou vinden om ze in Virgin kleuren te zien vliegen. ;)

Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Zwaan
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 76
Joined: 01 Aug 2007, 22:57
Subscriber Scramble: Zwaan

Re: Air France-KLM considering Cityjet sale or outside inves

Post by Zwaan »

cHabu wrote: Waarbij ik me een beetje afvroeg, welke maatschappijen die door AFR / KLM ooit zijn overgenomen het wel hebben gered....
Retorische of oprechte vraag? Lijkt me namelijk redelijk voor de hand liggend: Martinair, Transavia, NLM (KLM cityhopper), Brit Air en Regional

Met uitzondering van de eerste (men kan discussiëren over de oorzaak), allemaal zeer goed presenterend binnen de AF-KL groep.

;)
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2260
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Re: Air France-KLM considering Cityjet sale or outside inves

Post by phkza »

Ik denk dat CityJet wel een interessante optie zou zijn voor Flybe, om maar een voorbeeld te noemen. Wat ik me wel afvraag: is CityJet te koop inclusief of exclusief slots? Want het lijkt me toch zonde om AMS-LCY zomaar te verkopen. Als de slots niet inbegrepen zijn zie ik KLM Cityhopper en/of Brit en Régional die route wel overnemen vanaf AMS en CDG... De ERJ's kunnen tenslotte vanaf LCY opereren.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Air France-KLM considering Cityjet sale or outside inves

Post by pjotrtje »

Even een rare vraag... KLM Cityhopper doet het best OK. Waarom niet à la Transavia France het business model van KLC kopiëren en dat bij een geherstructureerd CityJet 'door de strot duwen'? Natuuuurlijk is dat veuls te simplistisch, maar het gaat om het idee. CityJet is niet voor niets een feeder in de AF/KL Group...
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Air France-KLM considering Cityjet sale or outside inves

Post by cHabu »

pjotrtje wrote:Even een rare vraag... KLM Cityhopper doet het best OK. Waarom niet à la Transavia France het business model van KLC kopiëren en dat bij een geherstructureerd CityJet 'door de strot duwen'? Natuuuurlijk is dat veuls te simplistisch, maar het gaat om het idee. CityJet is niet voor niets een feeder in de AF/KL Group...
Doet mij weer afvragen hoeveel zeggenschap AFR/KLM eigenlijk heeft binnen Cityjet...

Kan me niet voorstellen dat j een maatschappij koopt en het dan vervolgens in een neerwaartse spiraal laat komen.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Air France-KLM considering Cityjet sale or outside inves

Post by streep »

KLM AFR moet kiezen of haar eigen personeel ontslaan, of zelf de routes die ze nu uitbesteden aan CityJet gaan uitvoeren, en cityJet hun eigen personeel te laten ontslaan.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Air France-KLM considering Cityjet sale or outside inves

Post by Polecat »

Kan me niet voorstellen dat j een maatschappij koopt en het dan vervolgens in een neerwaartse spiraal laat komen.
air UK, netherlines, exel, VLM?
Ik kan het verkeerd zien hoor, maar ik heb zelf heel eerlijkgezegd toch wel een beetje een gevoel -waarbij ik gelijk toegeef dat ik geen insider of kenner ben- dat de KLM eigenlijk nauwelijks concurrentie toestaat. Het lijkt alsof ze het altijd wel voor elkaar krijgen dat een andere partij problemen krijgt , of ze gaan een samenwerking aan waarbij de andere partij na verloop van tijd verdwijnt... Maar nogmaals, ik kan het verkeerd zien, alleen dat is wel het beeld wat ik een beetje heb, het beeld van een machtige , grote, licht arrogante Zwaan die zelf wel beslist wie en wat ie in zijn buurt tolereert...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2946
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Air France-KLM considering Cityjet sale or outside inves

Post by Aircolours »

pjotrtje wrote:Even een rare vraag... KLM Cityhopper doet het best OK. Waarom niet à la Transavia France het business model van KLC kopiëren en dat bij een geherstructureerd CityJet 'door de strot duwen'? Natuuuurlijk is dat veuls te simplistisch, maar het gaat om het idee. CityJet is niet voor niets een feeder in de AF/KL Group...
Ik denk dat je wat door elkaar haalt, maar Transavia France heeft het business model van Transavia overgenomen en niet dat van KLC....

Grt, Peter
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2946
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Air France-KLM considering Cityjet sale or outside inves

Post by Aircolours »

Polecat wrote:
Kan me niet voorstellen dat j een maatschappij koopt en het dan vervolgens in een neerwaartse spiraal laat komen.
air UK, netherlines, exel, VLM?
En Twente airlines...

Het gaat erook om om een concurrent uit te schakelen.... Dus het gebeurt wel degelijk!

Grt, Peter
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Air France-KLM considering Cityjet sale or outside inves

Post by aviodromefriend »

Aircolours wrote:
pjotrtje wrote:Even een rare vraag... KLM Cityhopper doet het best OK. Waarom niet à la Transavia France het business model van KLC kopiëren en dat bij een geherstructureerd CityJet 'door de strot duwen'? Natuuuurlijk is dat veuls te simplistisch, maar het gaat om het idee. CityJet is niet voor niets een feeder in de AF/KL Group...
Ik denk dat je wat door elkaar haalt, maar Transavia France heeft het business model van Transavia overgenomen en niet dat van KLC....

Grt, Peter
Volgens mij bedoelt hij het model van KLC invoeren bij CityJet, zoals Transavia France volgens het model van Transavia werkt.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Basman
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 949
Joined: 03 Jun 2007, 00:23
Subscriber Scramble: Yes
Contact:

Re: Air France-KLM considering Cityjet sale or outside inves

Post by Basman »

air UK, netherlines, exel, VLM?
Het leest een beetje alsof het als een schande wordt beschouwd hoe KLM met de overgenomen bedrijven is omgegaan. Maar zo vreemd is het toch niet om een branchegenoot over te nemen en vervolgens te integreren in de eigen structuur? Dat gebeurt in alle sectoren van het bedrijfsleven en gaat meestal gepaard met wegsnijden van overhead/dubbele functies.
Misschien zou het op langere termijn wel logisch zijn om Cityjet op die manier te integreren in KLC. Maar ja, als je op korte termijn geld nodig hebt, aandeelhouders tevreden moet stellen etc. is verkoop van zo'n bedrijfsonderdeel natuurlijk ook een optie.

Bas
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Air France-KLM considering Cityjet sale or outside inves

Post by cHabu »

Aircolours wrote:Het gaat erook om om een concurrent uit te schakelen.... Dus het gebeurt wel degelijk!
Is dat geen kapitaal vernietiging dan ?
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Air France-KLM considering Cityjet sale or outside inves

Post by B767-300ER »

Als je het niet doet gaat Wellicht nog meer kapitaal verloren door gederfde inkomsten..

En hoe KLM is omgegaan met partijen die ze overneemt. Daar zijn positieve en negatieve verhalen genoeg van.

Btw Zwaan. Volgens mij presteerde MP Cargo beter dan dat KLM cargo ooit heeft gedaan ( FF uiteraard. Niet de rest)
All times are local times!

Regards, N.
LJ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 151
Joined: 29 Oct 2003, 19:22
Location: Heiloo, The Netherlands

Re: Air France-KLM considering Cityjet sale or outside inves

Post by LJ »

cHabu wrote:
Aircolours wrote:Het gaat erook om om een concurrent uit te schakelen.... Dus het gebeurt wel degelijk!
Is dat geen kapitaal vernietiging dan ?
Als de opbrengsten groter zijn dan de kapitaalvernietiging dan is het een slimme strategie. Echter, je moet dan wel genoeg kapitaal hebben (iets wat AF/KL niet heeft). Beter is de concurrent uit de markt te werken zonder het over te nemen, maar ja dat kan soms lang duren.

MBT Cityjet, het probleem is dat volgens mij dat zijn de verkeerde vliegtuigen hebben, maar geen kapitaal om nieuwe te kopen. Aangezien AF/KL ook geen kapitaal heeft, heeft AF/KL weinig opties voor Cityjet.
phkza wrote:Ik denk dat CityJet wel een interessante optie zou zijn voor Flybe, om maar een voorbeeld te noemen. Wat ik me wel afvraag: is CityJet te koop inclusief of exclusief slots? Want het lijkt me toch zonde om AMS-LCY zomaar te verkopen. Als de slots niet inbegrepen zijn zie ik KLM Cityhopper en/of Brit en Régional die route wel overnemen vanaf AMS en CDG... De ERJ's kunnen tenslotte vanaf LCY opereren.
De slots op LCY zijn van AF/KL. AF/KL zal de slots op LCY nooit verkopen aangezien AMS/RTM-LCY belangrijke zakenroutes zijn.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”