Als ik dit zo lees lijkt het er op dat dit alles op alle andere velden in Europa perfect geregeld is, en alleen op Schiphol niet. Hmm, dan heb je niet veel vliegvelden gezien. Bijna alles wat je schetst kan je zo, 1-op-1 voor vrijwel alle andere velden in Europa geven. Maar dan wel op de drukke momenten. Al die rijen op Schiphol zijn er namelijk ook niet als je net op de rustige momenten komt. Het lijkt er meer op dat je, zoals zoveel Nederlanders, alle imperfecties ziet in Nederland en die in het buitenland wegwuift. Maar maak maar eens een niet-Schengen naar Schengen overstap op Frankfurt, of kom eens aan op LHR in T4, probeer eens je bagage op te halen op Lissabon, probeer een overstap te maken voor een easyjet vlucht op Gatwick, maak een overstap op CDG waarbij je opeens buiten in de kou staat terwijl je dacht gewoon naar 'transfer' te gaan, etc etc etc.Dutchbird wrote: Dan vraag ik me af van welke luchthavens je zoal vertrokken bent. Uitstraling wordt met de dag minder en qua comfort is het al helemaal waardeloos.
Lange rijen voor de paspoortcontrole omdat de KMAR weer eens onderbezet is of omdat er simpelweg gewoon te weinig balies zijn,
lange rijen bij de gate voor de beveiliging omdat er maar 1 of 2 poortjes zijn en ze voor iedere vlucht weer de hele boel ondersteboven moeten halen om te zien of er niets verdachts ligt, vervolgens in een snikhete ('s zomers) of ijskoude ('s winters) aviobrug staan wachten omdat er geen airco en geen verwarming in zit,
's winters nog een eeuwigheid moeten wachten op de-icing wat ook zwaar ineffecient geregeld is op Schiphol, en dan is het alleen nog maar de heenreis.
Bij aankomst wederom in lange rijen bij de paspoortcontrole wachten, in donkere en nauwe gangen,
om vervolgens in veel gevallen nog een eeuwigheid op je bagage moeten wachten, wat op Schiphol ook zeer lange wachttijden kent in vergelijking met andere vergelijkbare luchthavens.
Dat valt je nog vies tegen denk ik.ehusmann wrote:Hmm, dan heb je niet veel vliegvelden gezien.
Bijna allemaal voorbeelden met betrekking op overstappen, ja, dat is een van de weinige dingen wat wel goed geregeld is op Schiphol.ehusmann wrote:Maar maak maar eens een niet-Schengen naar Schengen overstap op Frankfurt, of kom eens aan op LHR in T4, probeer eens je bagage op te halen op Lissabon, probeer een overstap te maken voor een easyjet vlucht op Gatwick, maak een overstap op CDG waarbij je opeens buiten in de kou staat terwijl je dacht gewoon naar 'transfer' te gaan, etc etc etc.
Correct, doorgaans laat ik me er niet over uit want ik heb de hoop allang opgegeven dat Schiphol ooit nog eens grondig de boel zal gaan vernieuwen, maar de gelegenheid deed zich opeens voor.SPL wrote:ik ben deze negatieve houding van je niet gewend.
Ja, het gaat allang niet meer over een defecte aviobrug, maar dat mag de pret niet drukken.SPL wrote:Het begint over een defecte aviobrug en we eindigen met het feit dat bijna de luchthaven een zooitje oude troep is?
Neem eens een volle A330 vanaf D3, neem eens een volle A321 vanaf D18 (even een vraag tussendoor, waar zit overigens het nieuwe beveiligingspunt precies op de D pier en voor welke gates is dat van toepassing?), neem eens de H-pier wanneer alle zeven gates bezet zijn, dingen die toch vrij structureel voorkomen en waarbij de wachttijden voor de beveiliging toch vaak lang kunnen oplopen. Of neem eens drie of vier niet-Schengen aankomsten tegelijk om vervolgens bij de Marechaussee aan te komen waar er maar een of twee balies geopend zijn...SPL wrote:Ook ik heb wel enige inside kennis en ben het zeker op een flink aantal punten met je eens, maar je schets een veels te negatief beeld. Lange rijen bij Security? Bij de Marechaussee? Bij KL? Bij HV? Uiteraard gebeurt dit, maar je doet nu net of dit structureel is, ga toch weg, wat een onzin.
Schiphol is al tig jaar geleden z'n maximale capaciteit voorbij gegroeid en men bleef maar concentreren op nóg meer reizigers zonder dat daar de infrastructuur op werd aangepast. Waarom zouden we ze daar niet op mogen afrekenen i.p.v. maar te blijven zeggen van 'maar we moeten wel realistisch blijven en ja, in het verleden hadden we dingen wellicht anders moeten doen'?SPL wrote:Ja, misschien had Schiphol die 10 jaar geleden moeten bouwen... Ik zal Schiphol niet ophemelen omdat ik er zelf voor werk, ik zie ook wel dat er dingen moeten veranderen, maar blijf wel realistisch. Er zijn vergevorderde plannen om structurele zaken in de terminal aan te pakken de komende jaren.
3 van de 5. Maar dan zal ik er nog 1 noemen, de bijna kokende (glazen!) aviobruggen in Madrid. Is het weer gelijk. En ik kan er nog wel meer roepen, maar daar ben je volgens mij helemaal niet in geinteresseerd.Dutchbird wrote:Bijna allemaal voorbeelden met betrekking op overstappen, ja, dat is een van de weinige dingen wat wel goed geregeld is op Schiphol.ehusmann wrote:Maar maak maar eens een niet-Schengen naar Schengen overstap op Frankfurt, of kom eens aan op LHR in T4, probeer eens je bagage op te halen op Lissabon, probeer een overstap te maken voor een easyjet vlucht op Gatwick, maak een overstap op CDG waarbij je opeens buiten in de kou staat terwijl je dacht gewoon naar 'transfer' te gaan, etc etc etc.
Zal ik je eens iets zeggen, nagenoeg elk veld raakt verstopt op de drukke momenten. Dat is zelfs heel normaal, want geen enkel veld, wat zeg ik, geen enkele infrastructuur, is volledig gebouwd voor de piek momenten. Dat kan ook niet, want de pieken zijn uitzonderingen. Als je daarop de infrastructuur inregelt dan bouw je het veel te groot op en dus lopen dan de kosten uit de hand. Dit geldt voor nagenoeg alle luchthavens (ook buiten Europa, ga maar eens naar Dubai of Hong Kong op de drukste momenten), maar ook voor het spoor, de weg en zelfs het elektriciteitsnetwerk! Je hele punt wankelt dus wat mij betreft. Schiphol afrekenen op het feit dat het op het drukste moment van de dag allemaal volloopt is een fals verwijt.Dutchbird wrote:Schiphol functioneert zolang het niet druk is, als het maar even druk wordt raakt meteen overal de boel verstopt, wat naar mijn mening aangeeft hoe noodzakelijk het is om de boel grondig aan te pakken, maar het lijkt alsof ze zelf nog steeds de noodzaak niet zien of niet willen zien. Er zijn al jarenlang vergevorderde plannen (zelfs in Schipholscoop, wat al jarenlang geschiedenis is, lagen er al een heleboel toekomstplannen ), maar keer op keer wordt het weer uitgesteld. Wat worden de volgende excuses? De aanhoudende eurocrisis? De afnemende vraag doordat de olie 200 dollar per vat is over een paar jaar? De afnemende vraag door de vergrijzing over een jaar of wat? Ja, zo kan je wel aan de gang blijven...
Grtz,
Het Filter zit ter hoogte van Delta 22 en geldt voor alle gates welke erachter liggen.Dutchbird wrote:even een vraag tussendoor, waar zit overigens het nieuwe beveiligingspunt precies op de D pier en voor welke gates is dat van toepassing?),Grtz,
En daar ben ik het 100% mee eens.ehusmann wrote:
Ik zal de laatste zijn die zegt dat Schiphol perfect is, maar wat betreft alle bovenstaande punten denk ik dat Schiphol niet ver onder de beste van Europa te scharen is.
Erwin
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more