Erwin,ehusmann wrote:Van welke bewering die ik doe wil je onderbouwing zien Gonzo? De enige beweringen die ik heb gedaan gaat over de visie van KLM (kan je vinden op de website van KLM) en over de niet al te beste cijfers van Martinair voor de overname door KLM (heb ik een link voor gegeven). Alle andere beweringen in mijn post die je quote komen niet van mij, maar van iemand anders en die zou ik graag onderbouwd zien.
Erwin
Niels sorry maar hier zit je er naast. Om MP te mogen laten integreren/samenvoegen/versmelten of hoe men het tegenwoordig ook noemt moest men van Brussel (N. Smit-Kroes) de A320 vloot weg doen, kosten MP kapitalen en was de fundering van enige rechtsbetaan van MP als pax club in één keer weg.B767-300ER wrote:Dat MP slechte cijfers schreef voor de overname door KLM kwam mijns inziens door passage, en niet door Cargo.
Volgens mij compenseerde de winst op Cargo de verliezen op Passage. Dit werd ook door meerdere MP-ers hier beweerd, heb daar geen harde cijfers van.
In 2007 was de winst op Cargo echter niet genoeg om de enorme verliezen op Passage te compenseren. Dit resulteerde in het uitfaseren van de 320 vloot in okt 2007.
Correct me if I am Wrong Erwin.
Niels
GonzoGonzo wrote:
Niels sorry maar hier zit je er naast. Om MP te mogen laten integreren/samenvoegen/versmelten of hoe men het tegenwoordig ook noemt moest men van Brussel (N. Smit-Kroes) de A320 vloot weg doen, kosten MP kapitalen en was de fundering van enige rechtsbetaan van MP als pax club in één keer weg.
Meest logische reden voor KLM om Martinair volledig over te nemen is wat mij betreft achterblijvend rendement. Vergeet niet dat KLM al voor 50% aandeelhouder was van Martinair. Dat betekent dat KLM kapitaal in het bedrijf had en daar zal KLM ongetwijfeld rendement uit hebben willen halen. Zodra dat uitblijft kan je twee dingen doen: 1) je aandeel verkopen 2) de zaak volledig overnemen.Gonzo wrote: Kijk eens naar de cijfers van de Cargo alleen, waarom zou iemand MP overnemen als er geen winst te behalen is? MP leed verlies in die periode o.a. omdat ze de shorthaul (A320 vloot) weg moesten doen van een ene N. Smit-Kroes, om zo te mogen integreren in KL, die A320's waren qua opbrengs en inzet echt nodig en werden dan ook met pijn in het hart weggedaan.
Martijn,SPL wrote:Het is een beetje koffiedik kijken, maar zou Martinair nu nog bestaan hebben als ze geheel zelfstandig waren te komen werken? Blijkbaar draaide Passage verlies, stel dat je alleen met Cargo had doorgegaan, hadden ze het dan gered in deze slechte jaren?
Groeten Martijn
Zonder kapitaal is het snel afgelopen voor een luchtvaartmaatschappij. Dus ik betwijfel of MP het had gered in haar eentje. Hetzelfde geldt overigens voor KL: zonder overname AF was het einde oefening geweest. Het is een illusie te denken dat je met wat flexibiliteit kan overleven. Er is gewoon cash nodig.Gonzo wrote:Idd koffiedik kijken maar MP's flexibiliteit wordt beperkt door AF en KL op dit moment. Als MP kon opereren op de markt zoals zij dat deden voor de totale overname, dan zeg ik volmondig ja. MP zou het moeilijk hebben maar het zou gezond zijn. Men zou kisten naar alle waarschijnlijkheid parkeren. Ik denk dat de mensen bij MP er alles voor over hebben om niet onder het bewind van AF/KL hoeven te werken. [ Post made via Mobile Device ]SPL wrote:Het is een beetje koffiedik kijken, maar zou Martinair nu nog bestaan hebben als ze geheel zelfstandig waren te komen werken? Blijkbaar draaide Passage verlies, stel dat je alleen met Cargo had doorgegaan, hadden ze het dan gered in deze slechte jaren? Groeten Martijn
Ik ben er steeds vanuit gegaan dat het alleen de cargo divisie betrof en niet de pax divisie. Ik kijk naar een organisatie zoals hij was voor de overname. Cargo was toen gezond en pax niet. Wat niet gezond is moet afgestoten worden, al doet het nog zo pijn. Afgelopen 2 jaar is de cargo kapot gemaakt door het schikbewind vanuit Parijs, reden o.a. voor mij om de toko te verlaten.Coati wrote:Zonder kapitaal is het snel afgelopen voor een luchtvaartmaatschappij. Dus ik betwijfel of MP het had gered in haar eentje. Hetzelfde geldt overigens voor KL: zonder overname AF was het einde oefening geweest. Het is een illusie te denken dat je met wat flexibiliteit kan overleven. Er is gewoon cash nodig.Gonzo wrote:Idd koffiedik kijken maar MP's flexibiliteit wordt beperkt door AF en KL op dit moment. Als MP kon opereren op de markt zoals zij dat deden voor de totale overname, dan zeg ik volmondig ja. MP zou het moeilijk hebben maar het zou gezond zijn. Men zou kisten naar alle waarschijnlijkheid parkeren. Ik denk dat de mensen bij MP er alles voor over hebben om niet onder het bewind van AF/KL hoeven te werken. [ Post made via Mobile Device ]SPL wrote:Het is een beetje koffiedik kijken, maar zou Martinair nu nog bestaan hebben als ze geheel zelfstandig waren te komen werken? Blijkbaar draaide Passage verlies, stel dat je alleen met Cargo had doorgegaan, hadden ze het dan gered in deze slechte jaren? Groeten Martijn
Het feit dat passage structureel verlies draaide en gecompenseerd werd door de cargo tak, is een heel slecht business uitgangspunt. Als een structureel tak verlies maakt en er is geen verbetering in zicht, dan moet daar wat aan gebeuren en dit niet laten compenseren door een gezonde tak. Het in stand willen houden van een verliespost moet een zeer duidelijk doel dienen, anders moet er ingegrepen worden.
Kijk naar de financiele feiten, kijk eens naar de markt. Kijk eens naar de resultaten van MP de afgelopen 8 jaar, ook naar de afgelopen twee jaar qua cargo. Daar komt toch een aardig bleek plaatje tevoorschijn. Mij een raadsel hoe je zelfstandig kan overleven met "flexibiliteit" zonder gedwongen ontslagen als je niet een groot kapitaal achter de hand hebt. Het "vreselijke" KL bewind zorgt er wel voor dat mensen niet op straat komen te staan maar bij KL verder kunnen. Want gedwongen ontslagen is wel even de keerzijde van zelfstandigheid.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more