aviodromefriend wrote:In ieder geval een instantie die Reporter en de anderen die het hebben overgenomen wel serieus neemt: Eurocontrol slaat sinds een paar dagen alle Ryanair vluchten aan alsof ze met MTOW vliegen, en om te bepalen hoeveel MTOW is luisteren ze niet naar Ryanair, maar naar Boeing.
Volgens Die Welt zou Ryanair standaard zijn gewicht 8 ton te laag opgeven om maar minder te hoeven betalen.
Bron: Noordhollands Dagblad van afgelopen donderdag.
Wel heel erg simplistische en hokjesgeestachtige reactie. Te weinig (of minder) brandstof betekent een lager gewicht en dat zorgt (of beter gezegd: zorgde tot voor kort in het geval van Ryanair) voor een lagere rekening van Eurocontrol. Het hangt er dus wel degelijk mee samen.Coati wrote:Dit heeft helemaal niets met brandstof item reporter te maken, maar met het Air navigation charges scheme voor ANSPs die airlines moeten betalen. Totaal ander onderwerp wat administratief van aard is.
aviodromefriend wrote:Wel heel erg simplistische en hokjesgeestachtige reactie. Te weinig (of minder) brandstof betekent een lager gewicht en dat zorgt (of beter gezegd: zorgde tot voor kort in het geval van Ryanair) voor een lagere rekening van Eurocontrol. Het hangt er dus wel degelijk mee samen.Coati wrote:Dit heeft helemaal niets met brandstof item reporter te maken, maar met het Air navigation charges scheme voor ANSPs die airlines moeten betalen. Totaal ander onderwerp wat administratief van aard is.
Correct. Sommige airlines wijzigen zelfs de MTOW van kisten per seizoen (winter-zomer) of certificeren een deel van de vloot op een ander MTOW afhankelijk van routes e.d.. Niet alleen Eurocontrol, maar ook luchthavens rekenen af op MTOW. Zo is ook Duitsland een onderzoek gestart naar de opgaves van Ryanair.Coati wrote:Eurocontrol rekent af op MTOW = Maximum Take Off Weight. Dat is waar het vliegtuig voor gecertificeerd is, maar dat zegt helemaal niets over de actuele belading of de hoeveelheid fuel op iedere willekeurige vlucht. Daar kennen we Gross Weight (GW, totale gewicht inclusief fuel, pax en cargo). Als het Gross Weight veel lager is, dan maakt dat niets uit voor de charges, je betaalt gewoon de volle mep op basis van gecertificeerd MTOW. Minder tanken gaat je dan niet helpen om een lager ATC tarief te krijgen. Als je minder fuel meeneemt blijft het MTOW precies hetzelfde, de GW neemt wel af. Ga je met een lager gecertificeerd MTOW vliegen, dan betaal je minder ATC charges, maar kan je ook minder meenemen aan vracht/pax en dan heb je minder fuel nodig. Maar dat is economisch niet bepaald handig om maximale revenue uit een vliegtuig te halen.
Je kan met een lager MTOW vliegen en minder ATC charges betalen, maar Eurocontrol wil dan een certificaat zien dat het MTOW lager is. Dat is geen enkel probleem, maar waar Eurocontrol zich druk over maakt is dat ze inkomsten missen omdat blijkbaar Ryanair een lager MTOW opgeeft dan waar de 737s voor gecertificeerd zijn.
(c) ANP staat er niet voor niets bij.B767-300ER wrote:Maar weten wel te vertellen dat een boeing 737 op benzine vliegt....
Blijft dus met recht een copy-paste website gemaakt voor en door kleutersEHAM wrote:(c) ANP staat er niet voor niets bij.B767-300ER wrote:Maar weten wel te vertellen dat een boeing 737 op benzine vliegt....
Beste Niels,B767-300ER wrote:Blijft dus met recht een copy-paste website gemaakt voor en door kleutersEHAM wrote:(c) ANP staat er niet voor niets bij.B767-300ER wrote:Maar weten wel te vertellen dat een boeing 737 op benzine vliegt....
(vandaar ook dat ik er zelf ook wel eens kijk, ik zal hem zelf maar even inkoppen)
[ Post made via Mobile Device ]
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more