Ryanair in KRO Reporter, en wat daarna kwam...

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 927
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble: Marcelb

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by Marcelb »

Hier de reactie van Ryanair

Ryanair dismisses false claims from KRO REPORTER

Ryanair, Europe’s favourite airline, today (3 Jan) dismissed the latest false claims by Dutch TV programme KRO REPORTER, which, just like last week’s programme, are unsupported by any factual evidence whatsoever. KRO's latest false claims, again made anonymously by unidentified contributors so that they cannot be tested or verified, is that pilots fly when they feel unwell (“unfit to fly”) or otherwise they would lose money.

This claim is manifestly untrue. Ryanair pilots routinely report being “unfit to fly” and are routinely replaced by standby pilots who are rostered on standby precisely to provide this cover. Equally, since Ryanair pilots can (by law) not fly more than 900 hours per year (an average of just 18 hours per week) they can and routinely do recover these occasional sick days later in the year.

The falsity of these latest KRO REPORTER claims is proven by the fact that in the last full roster year to March 2012, out of a total of over 1,700 contractor pilots, over 1,010 (or more than 58%) reported “unfit to fly” at some time during the year. These false claims are also disproven by the fact that Ryanair rosters over 200 pilots on standby on a daily basis to cover pilot sickness and other eventualities. Over the past 7 days, from Wed 26 Dec – Wed 2 Jan, a total of 169 pilots reported themselves as "unfit to fly" and were replaced by a standby pilot. These factual figures disprove KRO REPORTER’S anonymous false claims.



Ryanair now calls for an investigation into the low standards of journalism exhibited by this KRO REPORTER programme which masquerades as investigative journalism, but has over two separate broadcasts offered no evidence of any wrongdoing or of any safety breaches but has instead based its programmes on false claims from anonymous people whose identities have been hidden by this programme precisely because their claims are untrue.

The contributions by KLM pilots are equally unreliable since they don’t work for Ryanair and instead work for a competitor airline. The only factual evidence in these matters is the official IAA report into the 3 Valencia weather diversions on 26 July last which confirmed that all 3 aircraft took extra fuel on the night in question, and Ryanair’s continuing compliance with all EU safety regulations including pilot hours and sickness provisions.


Ryanair’s Stephen McNamara said;

“Perhaps KRO REPORTER should now explain why 169 Ryanair pilots reported themselves “unfit to fly” in the last 7 days if, as their programme claims, Ryanair pilots are unwilling or afraid to do so.”
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by aviodromefriend »

In ieder geval een instantie die Reporter en de anderen die het hebben overgenomen wel serieus neemt: Eurocontrol slaat sinds een paar dagen alle Ryanair vluchten aan alsof ze met MTOW vliegen, en om te bepalen hoeveel MTOW is luisteren ze niet naar Ryanair, maar naar Boeing.

Volgens Die Welt zou Ryanair standaard zijn gewicht 8 ton te laag opgeven om maar minder te hoeven betalen.

Bron: Noordhollands Dagblad van afgelopen donderdag.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by Coati »

aviodromefriend wrote:In ieder geval een instantie die Reporter en de anderen die het hebben overgenomen wel serieus neemt: Eurocontrol slaat sinds een paar dagen alle Ryanair vluchten aan alsof ze met MTOW vliegen, en om te bepalen hoeveel MTOW is luisteren ze niet naar Ryanair, maar naar Boeing.

Volgens Die Welt zou Ryanair standaard zijn gewicht 8 ton te laag opgeven om maar minder te hoeven betalen.

Bron: Noordhollands Dagblad van afgelopen donderdag.

Dit heeft helemaal niets met brandstof item reporter te maken, maar met het Air navigation charges scheme voor ANSPs die airlines moeten betalen. Totaal ander onderwerp wat administratief van aard is.
create your own database with www.spottingmode.com
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by aviodromefriend »

Coati wrote:Dit heeft helemaal niets met brandstof item reporter te maken, maar met het Air navigation charges scheme voor ANSPs die airlines moeten betalen. Totaal ander onderwerp wat administratief van aard is.
Wel heel erg simplistische en hokjesgeestachtige reactie. Te weinig (of minder) brandstof betekent een lager gewicht en dat zorgt (of beter gezegd: zorgde tot voor kort in het geval van Ryanair) voor een lagere rekening van Eurocontrol. Het hangt er dus wel degelijk mee samen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by Coati »

aviodromefriend wrote:
Coati wrote:Dit heeft helemaal niets met brandstof item reporter te maken, maar met het Air navigation charges scheme voor ANSPs die airlines moeten betalen. Totaal ander onderwerp wat administratief van aard is.
Wel heel erg simplistische en hokjesgeestachtige reactie. Te weinig (of minder) brandstof betekent een lager gewicht en dat zorgt (of beter gezegd: zorgde tot voor kort in het geval van Ryanair) voor een lagere rekening van Eurocontrol. Het hangt er dus wel degelijk mee samen.

Nee hoor, ik heb gewoon verstand van zaken, beroepsmatig. Jij blijkbaar niet, maar dat geeft niet, ik zal het even uitleggen. Heeft er niets mee te maken: Eurocontrol rekent af op MTOW = Maximum Take Off Weight. Dat is waar het vliegtuig voor gecertificeerd is, maar dat zegt helemaal niets over de actuele belading of de hoeveelheid fuel op iedere willekeurige vlucht. Daar kennen we Gross Weight (GW, totale gewicht inclusief fuel, pax en cargo). Als het Gross Weight veel lager is, dan maakt dat niets uit voor de charges, je betaalt gewoon de volle mep op basis van gecertificeerd MTOW. Minder tanken gaat je dan niet helpen om een lager ATC tarief te krijgen. Als je minder fuel meeneemt blijft het MTOW precies hetzelfde, de GW neemt wel af. Ga je met een lager gecertificeerd MTOW vliegen, dan betaal je minder ATC charges, maar kan je ook minder meenemen aan vracht/pax en dan heb je minder fuel nodig. Maar dat is economisch niet bepaald handig om maximale revenue uit een vliegtuig te halen.

Je kan met een lager MTOW vliegen en minder ATC charges betalen, maar Eurocontrol wil dan een certificaat zien dat het MTOW lager is. Dat is geen enkel probleem, maar waar Eurocontrol zich druk over maakt is dat ze inkomsten missen omdat blijkbaar Ryanair een lager MTOW opgeeft dan waar de 737s voor gecertificeerd zijn.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2946
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by Aircolours »

Coati wrote:Eurocontrol rekent af op MTOW = Maximum Take Off Weight. Dat is waar het vliegtuig voor gecertificeerd is, maar dat zegt helemaal niets over de actuele belading of de hoeveelheid fuel op iedere willekeurige vlucht. Daar kennen we Gross Weight (GW, totale gewicht inclusief fuel, pax en cargo). Als het Gross Weight veel lager is, dan maakt dat niets uit voor de charges, je betaalt gewoon de volle mep op basis van gecertificeerd MTOW. Minder tanken gaat je dan niet helpen om een lager ATC tarief te krijgen. Als je minder fuel meeneemt blijft het MTOW precies hetzelfde, de GW neemt wel af. Ga je met een lager gecertificeerd MTOW vliegen, dan betaal je minder ATC charges, maar kan je ook minder meenemen aan vracht/pax en dan heb je minder fuel nodig. Maar dat is economisch niet bepaald handig om maximale revenue uit een vliegtuig te halen.

Je kan met een lager MTOW vliegen en minder ATC charges betalen, maar Eurocontrol wil dan een certificaat zien dat het MTOW lager is. Dat is geen enkel probleem, maar waar Eurocontrol zich druk over maakt is dat ze inkomsten missen omdat blijkbaar Ryanair een lager MTOW opgeeft dan waar de 737s voor gecertificeerd zijn.
Correct. Sommige airlines wijzigen zelfs de MTOW van kisten per seizoen (winter-zomer) of certificeren een deel van de vloot op een ander MTOW afhankelijk van routes e.d.. Niet alleen Eurocontrol, maar ook luchthavens rekenen af op MTOW. Zo is ook Duitsland een onderzoek gestart naar de opgaves van Ryanair.

Grt, Peter
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by B767-300ER »

Dat klopt idd ook helemaal.
Weet dat Martinair op haar 767's ook verschillende MTOW liet zetten, met name als een deel van haar 767's IT vloog ipv ICA. Met name in de zomermaanden. Geloof van 185 naar 165 ton. Meennme te herinneren dat er een soort van aangepast ID plaatje ook op de cockpit kwam, maar dat weet ik niet zeker.
All times are local times!

Regards, N.
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 927
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble: Marcelb

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by Marcelb »

Een uitleg over flexi MTOW staat op pprune.org
Meer airlines registeren hun toestel op een lager MTOW dan dat het type is gecertificeerd door de fabrikant. Scheelt kosten in afhandeling ATC en op vliegveld.
Afhankelijk van de luchtvaart autoriteiten moet een certifcaat plaatje op het toestel worden verwisseld, of kan de captain het tech log of load plan invullen met aktueel MTOW van die vlucht.
Het plaatje bevindt zich meen ik vaak in de cockpit en kan eenvoudig worden verwisseld.

http://www.pprune.org/tech-log/494333-r ... 0-how.html
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by B767-300ER »

Op de deur toch?
Of is dat gevalletje klok klepel?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by Rockville »

Ryanair neemt juridische stappen tegen KRO

MAASTRICHT - Ryanair gaat juridische stappen nemen tegen KRO Reporter. Dat maakte Ryanair-topman Michael O'Leary woensdag in Maastricht bekend.

Vier piloten meldden bij Reporter anoniem dat vliegtuigen van Ryanair onvoldoende benzine zouden tanken.

Volgens O'Leary is dit een leugen en hebben piloten juist de opdracht om extra te tanken als ze dat nodig vinden, zoals bij slecht weer. De topman beschuldigt Reporter er bovendien van dat er geen wederhoor is toegepast.

Op welke manier Ryanair de KRO juridisch gaat aanpakken, wordt nog onderzocht.

ANP
16 januari 2013 16:13
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2260
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by phkza »

Kansloze zaak, maar MOL heeft weer gratis airplay.

KRO heeft Ryanair aantoonbaar om reactie gevraagd (en gekregen), dus in dat opzicht heeft Ryanair geen poot om op te staan. Daarnaast kan Ryanair de KRO ook niet dwingen om de identiteit van hun bronnen prijs te geven, mochten ze dat willen.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by B767-300ER »

En ook weer een kwaliteits artikel van een kwaliteitswebsite waarbij je voor sommige artikelen nog moet betalen ook..... En dat wil alleen maar luchtvaartgerelateerd nieuws brengen.....

MAASTRICHT - Ryanair gaat juridische stappen nemen tegen KRO Reporter. Dat maakte Ryanair-topman Michael O'Leary woensdag in Maastricht bekend. Vier piloten meldden bij Reporter anoniem dat vliegtuigen van Ryanair onvoldoende benzine zouden tanken.

Aldus luchtvaartnieuws.nl.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Ar ... _tegen_KRO

Maar weten wel te vertellen dat een boeing 737 op benzine vliegt....
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by EHAM »

B767-300ER wrote:Maar weten wel te vertellen dat een boeing 737 op benzine vliegt....
(c) ANP staat er niet voor niets bij.
Joost de Wit
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by B767-300ER »

EHAM wrote:
B767-300ER wrote:Maar weten wel te vertellen dat een boeing 737 op benzine vliegt....
(c) ANP staat er niet voor niets bij.
Blijft dus met recht een copy-paste website gemaakt voor en door kleuters

(vandaar ook dat ik er zelf ook wel eens kijk, ik zal hem zelf maar even inkoppen)

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2260
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Re: Ryanair in KRO Reporter Ned2: vanavond deel 2...

Post by phkza »

B767-300ER wrote:
EHAM wrote:
B767-300ER wrote:Maar weten wel te vertellen dat een boeing 737 op benzine vliegt....
(c) ANP staat er niet voor niets bij.
Blijft dus met recht een copy-paste website gemaakt voor en door kleuters

(vandaar ook dat ik er zelf ook wel eens kijk, ik zal hem zelf maar even inkoppen)

[ Post made via Mobile Device ]
Beste Niels,

Je weet, zo te lezen, absoluut niet waar je het over hebt. Ken je de mensen bij luchtvaartnieuws? Heb je enig verstand van journalistiek? Een medium afbranden om één foutje en daarna direct ongefundeerde veronderstellingen uiten lijkt mij meer over jou te zeggen dan over het medium wat je hier van kleuterigheid beticht. Daarnaast: niemand verplicht je om het te lezen of ervoor te betalen. Mocht je meer informatie willen, ik heb er 5 jaar gewerkt, fulltime, betaald en met een diploma Journalistiek op zak.

Back to topic...

[edit] via PM uitgesproken, klaar.
Last edited by phkza on 17 Jan 2013, 13:20, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”