Misschien omdat een Gripen nog "goedkoper" is als een Super Hornet?Coati wrote:Rara hoe kan dat als het zo een super goedkoop vliegtuig is met "bewezen" technologie.
Klinkt als een goede redenatie: dan is de kist ook verder uitontwikkeld EN hoef je ze achteraf niet te upgraden.Coati wrote:'By the time the new stealth fighter reaches full-rate production in 2019, she said it would cost around $75 million in current year dollars, or less, putting it on par with the cost of current fourth-generation fighter jets.
Als je het budget voor vervanging F-16 van NL bedoelt: Van die 4 miljard is ook de hele quasi vergelijking tussen alle type's betaald. Tenminste, dat beweert het MoD.Flyboy wrote:Ok, goed punt. Dank je. Maar als ik 4 miljard dollar deel door 75 miljoen euro, kom ik hoger uit dan 35. Dat zijn dan weer appels en peren neem ik aan. Er is vast aan gerekend.
Kan me voorstellen dat ze dat zeggen, maar dat is natuurlijk koeiepoep... De leveranciers dragen hun eigen kosten en personele kosten tbv het maken van spreadsheets komen uit de lopende begroting. Dit is weer zo'n drogredenatie voor de politieke buhne.aviodromefriend wrote:Als je het budget voor vervanging F-16 van NL bedoelt: Van die 4 miljard is ook de hele quasi vergelijking tussen alle type's betaald. Tenminste, dat beweert het MoD.
opzetten waarin de Franse Rafalle, Europese Eurofighter en Zweedse Grippen afvallen. Dan kunnen we weer met goed fatsoen achter de USA aanlopen. En Amerikaanse Super Hornet is niet verkeerd, maar we hebben ons ingekocht bij Lockheed voor 800 Miljoen...quasi vergelijking tussen alle type's
Sorry, maar wat je nu zegt komt blijkbaar voort uit gebrek aan kennis. Bij grote projecten waarbij het voortraject al veel geld gaat kosten voor potentiele leveranciers is het niet ongebruikelijk dat de opdrachtgever die kosten (deels) dekt. Zo heb ik zelf eens meegewerkt aan het offertetraject voor een project dat een paar honderd miljoen euro zou gaan kosten. Alleen al voor het maken van het RFP antwoord kregen wij een budget van een paar miljoen, betaald door de opdrachtgever. Dit was geen overheids klus, maar bij overheids trajecten ken ik de voorbeelden ook. In dit geval heb ik geen kennis, maar ongebruikelijk is het zeker niet. Niet alleen voor de buhne dus.Flyboy wrote:Kan me voorstellen dat ze dat zeggen, maar dat is natuurlijk koeiepoep... De leveranciers dragen hun eigen kosten en personele kosten tbv het maken van spreadsheets komen uit de lopende begroting. Dit is weer zo'n drogredenatie voor de politieke buhne.aviodromefriend wrote:Als je het budget voor vervanging F-16 van NL bedoelt: Van die 4 miljard is ook de hele quasi vergelijking tussen alle type's betaald. Tenminste, dat beweert het MoD.
aviodromefriend wrote:Misschien omdat een Gripen nog "goedkoper" is als een Super Hornet?Coati wrote:Rara hoe kan dat als het zo een super goedkoop vliegtuig is met "bewezen" technologie.
Ik ben de eerste om toe te geven dat ik niet in de inner circle zit en dus niet alle kennis heb. Wat ik wel weet is dat alle overheids aanbestedingen die onder europees recht vallen (met uitzondering van de subjectieve als architectuur) in principe zonder onkostenvergoeding zijn. Dat gezegd hebbende: militair matriaal valt niet onder de europese aanbestedingen, maar meer dan een paar miljoen (wisselgeld dus) zal dit niet gekost hebben. Dat was inderdaad een educated guess, dus ik laat me graag corrigeren.ehusmann wrote: Sorry, maar wat je nu zegt komt blijkbaar voort uit gebrek aan kennis. ..........
In dit geval heb ik geen kennis, maar ongebruikelijk is het zeker niet. Niet alleen voor de buhne dus.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more