Video: Dutch F-16 had to run Emergency Power Unit 10feb2014.

ImageForum for news and discussions on miltary aviation matters.

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22193
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Video: Dutch F-16 had to run Emergency Power Unit 10feb2014.

Post by Stratofreighter »

November 2024 update at FokkerNews.nl....
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 927
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble: Marcelb

Re: Video: Dutch F-16 had to run Emergency Power Unit 10feb2

Post by Marcelb »

Als ik het goed begrijp wordt de EPU ingeschakeld bij een engine failure. De EPU zorgt ervoor dat de hydraulische en elektrische functies blijven werken zodat het vliegtuig bestuurbaar blijft. Daarnaast zorgt dit ervoor dat de schietstoel kan worden gebruikt bij engine failure.
De EPU wordt gevoed door een zeer giftig goedje genaamd hydrazine. Vandaar de brandweer met beschermende kleding en ambulance.

De F16 is een van de weinige vliegtuigen met hydrazine aan boord, dit vanwege de enkele motor.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Video: Dutch F-16 had to run Emergency Power Unit 10feb2

Post by aviodromefriend »

Marcelb wrote:De EPU wordt gevoed door een zeer giftig goedje genaamd hydrazine. Vandaar de brandweer met beschermende kleding en ambulance.
Ik dacht dat de hydrazine tijdens de MLU door iets minder schadelijks was vervangen?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
joost
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3303
Joined: 10 Jan 2003, 20:09
Location: Grave
Contact:

Re: Video: Dutch F-16 had to run Emergency Power Unit 10feb2

Post by joost »

Marcelb wrote:Als ik het goed begrijp wordt de EPU ingeschakeld bij een engine failure. De EPU zorgt ervoor dat de hydraulische en elektrische functies blijven werken zodat het vliegtuig bestuurbaar blijft. Daarnaast zorgt dit ervoor dat de schietstoel kan worden gebruikt bij engine failure.
De EPU wordt gevoed door een zeer giftig goedje genaamd hydrazine. Vandaar de brandweer met beschermende kleding en ambulance.

De F16 is een van de weinige vliegtuigen met hydrazine aan boord, dit vanwege de enkele motor.
Dat over de schietstoel is klinkklare onzin. die doet het altijd als je aan de handel trekt. (en de stoel niet op safe staat)
De EPU komt automatisch in als beide hydraulische systemen onder een bepaalde waarde komt en/of de generator kapot gaat.
beide systemen worden via een tandwielkast aangedreven door de motor. dus als de motor uitvalt, heb je geen aandrijving dus komt de EPU in.
In het geval van de J647 viel alleen de generator uit, waardoor de EPU automatisch in kwam.
de EPU wordt opgestart met behulp van Hydrazine, deze niet zo fijne stof voor de mens heeft de beste eigenschappen om de EPU binnen een seconde "on-line" te krijgen.
Er wordt dat alleen spanning geleverd aan de meest vitale system om te kunnen vliegen. Nadat de EPU is opgestart wordt het op toeren gehouden door lucht af te tappen van de motor. wordt het toerental te laag wordt er een beetje Hydrazine weer toegevoegd.

Ejection seat does not depend of a power source to work, if you pull the handle teh seat & canopy will eject (if safety is off off course)
The EPU will start automaticly if both hydraulic systems drops below a certain pressure and/or a total power loss.
Both systems are driven by a gearbox who in his turn is driven by the engine.. If the engine fails, both Hydraulic pumps and generator will not work anymore and the EPU will start.
In case of J-647 only the generator failed which caused the automatic start of the EPU.
EPU is started by means of Hydrazine H70 which is not very healthy but has the best charasteristics to start the EPU and get her "on-line" within a second.
Electric power is only distibuted to only vital systems to fly the F-16. (in case of hydraulic failure, only hydraulic power is distributed to vital systems)
After the EPU is up and running his rpm is maintained by means of bleed air of the engine, if RPM drops below a point H70 is added to gain rpm.
Last edited by joost on 11 Feb 2014, 13:00, edited 1 time in total.
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22193
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Video: Dutch F-16 had to run Emergency Power Unit 10feb2

Post by Stratofreighter »

Thanks for your input re the EPU ! I know you are indeed quite knowledgeable on this subject. :wink:
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Video: Dutch F-16 had to run Emergency Power Unit 10feb2

Post by cHabu »

I'm mostly a civil spotter.

"EPU" in this thread also means External Power Unit ?

If so, how external is the power unit ?
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1660
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Re: Video: Dutch F-16 had to run Emergency Power Unit 10feb2

Post by evhest »

It's not external since it's not an external power unit. It's an emergency power unit. :wink:
Answers will be questioned.....
joost
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3303
Joined: 10 Jan 2003, 20:09
Location: Grave
Contact:

Re: Video: Dutch F-16 had to run Emergency Power Unit 10feb2

Post by joost »

cHabu wrote:I'm mostly a civil spotter.

"EPU" in this thread also means External Power Unit ?

If so, how external is the power unit ?

So sorry, I am so used to work with those abbreviations that I sometimes forget it is not general knowledge.
Post Reply

Return to “Military Aviation News”