Marcelb wrote:Als ik het goed begrijp wordt de EPU ingeschakeld bij een engine failure. De EPU zorgt ervoor dat de hydraulische en elektrische functies blijven werken zodat het vliegtuig bestuurbaar blijft. Daarnaast zorgt dit ervoor dat de schietstoel kan worden gebruikt bij engine failure.
De EPU wordt gevoed door een zeer giftig goedje genaamd hydrazine. Vandaar de brandweer met beschermende kleding en ambulance.
De F16 is een van de weinige vliegtuigen met hydrazine aan boord, dit vanwege de enkele motor.
Dat over de schietstoel is klinkklare onzin. die doet het altijd als je aan de handel trekt. (en de stoel niet op safe staat)
De EPU komt automatisch in als beide hydraulische systemen onder een bepaalde waarde komt en/of de generator kapot gaat.
beide systemen worden via een tandwielkast aangedreven door de motor. dus als de motor uitvalt, heb je geen aandrijving dus komt de EPU in.
In het geval van de J647 viel alleen de generator uit, waardoor de EPU automatisch in kwam.
de EPU wordt opgestart met behulp van Hydrazine, deze niet zo fijne stof voor de mens heeft de beste eigenschappen om de EPU binnen een seconde "on-line" te krijgen.
Er wordt dat alleen spanning geleverd aan de meest vitale system om te kunnen vliegen. Nadat de EPU is opgestart wordt het op toeren gehouden door lucht af te tappen van de motor. wordt het toerental te laag wordt er een beetje Hydrazine weer toegevoegd.
Ejection seat does not depend of a power source to work, if you pull the handle teh seat & canopy will eject (if safety is off off course)
The EPU will start automaticly if both hydraulic systems drops below a certain pressure and/or a total power loss.
Both systems are driven by a gearbox who in his turn is driven by the engine.. If the engine fails, both Hydraulic pumps and generator will not work anymore and the EPU will start.
In case of J-647 only the generator failed which caused the automatic start of the EPU.
EPU is started by means of Hydrazine H70 which is not very healthy but has the best charasteristics to start the EPU and get her "on-line" within a second.
Electric power is only distibuted to only vital systems to fly the F-16. (in case of hydraulic failure, only hydraulic power is distributed to vital systems)
After the EPU is up and running his rpm is maintained by means of bleed air of the engine, if RPM drops below a point H70 is added to gain rpm.