KLM ook voorstander van commerciële luchthaven Lelystad

ImageImageForum for movements and news concerning Lelystad airport.

Moderator: ebauer

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

KLM ook voorstander van commerciële luchthaven Lelystad

Post by Henk Voortwijs »

KLM-topman Camiel Eurlings heeft tegenover het Noordhollands Dagblad verklaard dat het beter is als de luchthaven Lelystad bescheiden begint en in de toekomst verder groeit wanneer Schiphol de grenzen van haar capaciteit bereikt. Eurlings zegt dat hij dit aan de directie van Schiphol heeft laten weten en aan staatssecretaris Wilma Mansveld. Eurlings: "Ik hoop dat ons advies ook wordt overgenomen in het businessplan dat maandag wordt gepresenteerd."

KLM is positief over de plannen om van General Aviation vliegveld Lelystad een commerciële luchthaven te maken voor vakantievervoerders. Voor Eurlings is de timing hiervan wel een belangrijk gegeven. De capaciteitsgrenzen van de luchthaven in de Haarlemmermeer zouden de komende jaren worden bereikt.

Eurling zegt tegenover de krant: "Aan de Alderstafel hebben we destijds afgesproken dat Eindhoven en Lelystad als overloop gaan fungeren. We hebben zelf al veel vluchten van Transavia naar Eindhoven gebracht en we zullen in de toekomst ook een deel van de Transavia-vluchten van Schiphol naar Lelystad overbrengen. Schiphol moeten we vooral koesteren vanwege het wereldwijde netwerk van lijndiensten. De president van China heeft me onlangs nog laten weten dat ze juist vanwege de vele bestemmingen Europese kantoren van Chinese bedrijven nabij Schiphol willen vestigen."

Ook staatssecretaris Mansveld heeft recent de Tweede Kamer laten weten dat uitstel van de luchthaven Lelystad als overloop luchthaven niet kan. De verwachting is dat in 2016 de grens van 459.000 vliegbewegingen op Schiphol wordt gepasseerd. Dat is nog ver af van het maximum van 510.000 starts en landingen. Maar aan de Alderstafel is nu eenmaal afgesproken dat Lelystad klaar moet zijn wanneer Schiphol voor negentig procent vol zit en dat is die grens van 459.000.

http://www.zakenreisnieuws.nl/nl-NL/art ... n_Lelystad
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

Re: KLM ook voorstander van commerciële luchthaven Lelystad

Post by Henk Voortwijs »

Schiphol wil in 2018 'vernieuwd' Lelystad openen

Luchthaven Schiphol heeft dinsdag een ondernemingsplan gepresenteerd voor Lelystad Airport, waarvan het eigenaar is, dat moet leiden tot een nieuwe, volwaardige luchthaven in de Flevopolder vanaf 2018. Schiphol investeert vanaf 58 miljoen in Lelystad. CEO Jos Nijhuis vindt dat de ontwikkeling van Lelystad van groot belang is voor de groei van mainport Schiphol. Nijhuis: "Door deze investering kan Schiphol een concurrerende internationale mainport in een concurrerende regio blijven."

De meeste luchtvaartmaatschappijen op Schiphol hebben tot nu toe een overstap naar Lelystad afgewezen. Ook van bewonersorganisaties wordt nog veel verzet verwacht.

"Met luchtvaartmaatschappijen, bewoners, luchtverkeersleiding, overheden en Schiphol is afgesproken dat Lelystad Airport de groei op Schiphol gaat ondersteunen als alternatief voor het niet-mainportgebonden verkeer, evenals Eindhoven Airport", zegt Schiphol dinsdag.

"De regionale capaciteit moet beschikbaar zijn als Schiphol negentig procent van 510.000 vliegtuigbewegingen bereikt, de zogenoemde signaleringsgrens. Het kabinet heeft deze afspraken opgenomen in de Luchtvaartnota 2009 en in 2012 nogmaals bevestigd. Lelystad Airport gaat ruimte bieden aan vluchten naar Europese steden en regio's."

Baanverlenging
De baan in Lelystad is nu te kort voor grotere vliegtuigen, dus zal er eerst baanverlenging moeten komen. In het ondernemingsplan wordt de start van de aanleg van de baan voorzien in 2018. Mogelijk zal dit tot 2023 duren, want pas in dat jaar geeft Schiphol aan dat Lelystad 10.000 vliegbewegingen kan hebben, goed voor 1,5 miljoen passagiers.

Nog eens tien jaar later zou de luchthaven op 25.000 vliegbewegingen zitten, dat zijn 3,7 miljoen passagiers.

Klik hier om het volledige ondernemingsplan te downloaden.

Van onze redactie http://www.zakenreisnieuws.nl/nl-NL/art ... tad_openen
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

Re: KLM ook voorstander van commerciële luchthaven Lelystad

Post by Henk Voortwijs »

AOPA pleit voor parallelle baan op Lelystad Airport

De general aviation kan in tegenstelling tot eerder gedacht prima voortbestaan op Lelystad Airport naast de grote commerciële luchtvaart. Dat stelt Mark Rademaker, voorzitter van de Aircraft Owners & Pilots Association (AOPA), op basis van het Ondernemingsplan van Schiphol voor het vliegveld in Flevoland. Hij pleit er in het juninummer van het blad Luchtvaartnieuws wel voor om een parallelbaan aan te leggen bij het vliegveld
In april maakte Schiphol Group het Ondernemingsplan voor Lelystad Airport bekend, waarin is voorzien dat het vliegveld wordt uitgebouwd tot een volwaardige luchthaven. Ondanks zijn eerdere scepsis was Rademaker daarover “positief verrast”. “Aanvankelijk leek het erop dat de general aviation in belangrijke mate verplaatst zou moeten worden, een soort exodus. Maar als je het Ondernemingsplan goed leest lijkt het erop dat er nog jarenlang general aviation kan plaatsvinden op Lelystad, tussen het grote commerciële vliegverkeer door.”

Maar als het commerciële luchtverkeer groeit komt er volgens Rademaker toch een moment dat aantal vluchten in combinatie met de general aviation niet meer is te handelen. In dat geval is er een oplossing: “Een scenario is om een parallelbaan aan te leggen, ten zuiden van het huidige vliegveld aan de andere kant van de Eendenweg. Dat zou wat ons betreft ook een eenvoudige grasbaan kunnen zijn, waardoor de kosten laag blijven.”

Het idee voor de aanleg van een parallelle baan bij Lelystad Airport stond al in de Planologische Kernbeslissing uit 2004, waarin de mogelijkheid van de aanleg van een (overharde) parallelbaan met een lengte van 900 meter wordt vermeld. Rademaker heeft zijn visie inmiddels per brief gedeeld met Schiphol Group, de eigenaar van het vliegveld dat met ruim 100.000 vliegbewegingen in 2013 het grootste GA-vliegveld van Nederland was.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/c ... ad-airport
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

Re: KLM ook voorstander van commerciële luchthaven Lelystad

Post by Henk Voortwijs »

ANVR: Lelystad Airport is overbodig

Investeringen in Lelystad Airport als uitvalsbasis van Schiphol zijn onzinnig, omdat Schiphol voldoende groeicapaciteit heeft. Dat stelt Frank Oostdam, voorzitter van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR), dinsdag op de nieuwszender BNR.

Oostdam ziet liever geld in Schiphol geïnvesteerd worden dan in Lelystad Airport. De optie Lelystad Airport is volgens Oostdam verouderd omdat Schiphol genoeg potentie heeft. "Vliegtuigen worden namelijk steeds duurzamer, geruislozer en groter."

Begin april maakte Schiphol Group bekend dat het 90 miljoen euro steekt in de ontwikkeling van Lelystad Airport. Het vliegveld moet uitgroeien tot het derde vliegveld van Nederland met 45.000 vluchten en 6,7 miljoen passagiers per jaar.

(c) ANP http://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/ca ... -overbodig
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
Backtrack
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 203
Joined: 10 Jan 2006, 11:59
Subscriber Scramble: Backtrack
Location: Schiedam

Re: KLM ook voorstander van commerciële luchthaven Lelystad

Post by Backtrack »

Jammer dat ze het plan toch erdoor drukken. Het is een flop in de maak. Gemeenschapsgeld over de balk. Er liggen 4 andere velden in Nederland die nog bij lange na niet optimaal benut worden, waarom dan weer 1 bouwen? Onderonsje tijdens het golfen tussen bouwlui en toplui van Schiphol?

Transavia zal uit naam van de KLM even het "goede voorbeeld" geven om na niet al te lange tijd erachter te komen dat er heel veel Nederlanders niet vanaf daar willen vliegen!
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

Re: KLM ook voorstander van commerciële luchthaven Lelystad

Post by Henk Voortwijs »

Lelystad Airport wordt tweede luchthaven van Nederland

Vliegveld Lelystad wordt definitief de tweede luchthaven van het land naast Schiphol. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu besloten, meldt RTL Nieuws op basis van bronnen. Dit betekent dat het huidige General Aviation-vliegveld een luchthaven voor de commerciële luchtvaart wordt. Als het besluit van de politiek definitief is, dan gaat dit in tegen alle adviezen van de luchvaartsector en reisindustrie zelf.

Volgens de nieuwszender zal het kabinet naar verwachting morgen met het besluit instemmen.

De luchthaven in de polder moet een rol gaan spelen als overloop luchthaven als Schiphol in de buurt komt van het maximaal aantal van 510.000 vluchten per jaar. Bij dit getal is geen rekening gehouden met het feit dat nieuwe vliegtuigtypen steeds stiller worden en er per vliegtuig meer passagiers worden vervoerd. Technische gezien kan de luchthaven in de Haarlemmermeer, met vijf start- en landingsbanen, makkelijk doorgroeien, ver boven de 510.000 vliegbewegingen per jaar.

Lelystad moet op termijn jaarlijks zo'n 45.000 vluchten overnemen van Schiphol. Hiermee wordt de luchthaven groter dan het snel groeiende Eindhoven Airport, de huidige tweede luchthaven van Nederland.

Om de luchthaven klaar te maken om commerciële vluchten aan te kunnen, moet bijna de volledige infrastructuur worden aangelegd en de start- en landingsbaan worden verlengd, zodat vliegtuigen van het type Boeing 737 en Airbus A320 - of kleiner - de baan kunnen gebruiken.

In mei zegde KLM-topman Camiel Eurlings, tijdens een spreekbeurt in Noordwijk, nog toe aan Schiphol dat Transavia de eerste gebruiker mag worden van de nieuwe luchthaven op het moment dat Schiphol echt vol zit en er door de bouw van Lelystad Airport geen kostenverhoging op Schiphol plaatsvindt. Dit leek een vriendelijke geste naar de Luchthaven, maar tussen de regels door werd benadrukt dat er vooral geen onnodige en overhaaste beslissingen moeten worden genomen.

Arkefly
Arkefly en Corendon zeggen, bij voorbaat, niet naar Lelystad te willen overstappen. Een directielid van Arkefly meldde afgelopen week tijdens een trip naar Seattle aan Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl nog dat ArkeFly zich niet laat opsplitsen door met de 737-vloot naar Lelystad te moeten vertrekken, terwijl de 767- en 787-vloot niet terecht kan op de luchthaven. Ook omwonenden zijn tegen omdat mogelijke geluidsoverlast nu simpelweg naar de polder wordt verplaatst.

Groen licht
Staatssecretaris Mansveld heeft de groeiverwachting van de luchthaven opnieuw laten uitrekenen door Hans Alders. Op basis van de uitkomsten van dat extra onderzoek heeft ze besloten dat ze groen licht geeft voor de uitbreiding van Lelystad Airport. De bedoeling is dat het vliegveld in 2018 met de vluchten gaat beginnen. Nu er een besluit wordt genomen, kan de landingsbaan worden verlengd, kan de nieuwe terminal worden gebouwd en de verdere infrastructuur worden gerealiseerd.

De General Aviation-sector vreest van Lelystad Airport te worden verdrongen wanneer het vliegveld wordt uitgebouwd tot commerciële luchthaven. Belangenorganisatie AOPA pleit in het juni/julinummer van Luchtvaartnieuws voor de aanleg van een tweede baan op de luchthaven ten behoeve van de kleine luchtvaart.

http://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/ca ... -nederland
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5529
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: KLM ook voorstander van commerciële luchthaven Lelystad

Post by cHabu »

Hoewel ik een vliegveld als Lelystad het allerbeste toe wens, vraag ik me af of we ook hier niet te maken hebben met mismanagement.

Men wil van alles, maar is niet bereid om er ook alles voor te doen. ook vergeet men soms dat er regels en wetten zijn ;)

Is de vraag al beantwoord of 'Schiphol' maatschappijen met 'historisch opgebouwde rechten' kan dwingen om te verhuizen ?
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Backtrack
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 203
Joined: 10 Jan 2006, 11:59
Subscriber Scramble: Backtrack
Location: Schiedam

Re: KLM ook voorstander van commerciële luchthaven Lelystad

Post by Backtrack »

Schiphol kan sowieso niemand dwingen om te verhuizen. Wel wil men een "pull-beleid" voeren met lagere landingsgelden voor lelystad. Maar het is maar de vraag of airlines dan erin stappen. Want als je vliegtuigen veel minder gevuld zijn bij vluchten vanaf Lelystad (lees er genoeg alternatieven zijn) dan werkt dat per saldo niet uit.

Mismanagement is het sowieso. En schandalige verspilling van gemeenschapsgeld. Regering moet overal op bezuinigen. Maar wederom een undergenutte luchthaven bouwen kan dan weer wel? Onderonsje van de hoge heren die handjeklap doen met onze zuur verdiende centjes? Het is om van te kotsen.

zorg eerst dat RTM, EIN en GRQ veel optimaler worden benut!
Post Reply