Lelystad Airport wordt tweede luchthaven van Nederland
Vliegveld Lelystad wordt definitief de tweede luchthaven van het land naast Schiphol. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu besloten, meldt RTL Nieuws op basis van bronnen. Dit betekent dat het huidige General Aviation-vliegveld een luchthaven voor de commerciële luchtvaart wordt. Als het besluit van de politiek definitief is, dan gaat dit in tegen alle adviezen van de luchvaartsector en reisindustrie zelf.
Volgens de nieuwszender zal het kabinet naar verwachting morgen met het besluit instemmen.
De luchthaven in de polder moet een rol gaan spelen als overloop luchthaven als Schiphol in de buurt komt van het maximaal aantal van 510.000 vluchten per jaar. Bij dit getal is geen rekening gehouden met het feit dat nieuwe vliegtuigtypen steeds stiller worden en er per vliegtuig meer passagiers worden vervoerd. Technische gezien kan de luchthaven in de Haarlemmermeer, met vijf start- en landingsbanen, makkelijk doorgroeien, ver boven de 510.000 vliegbewegingen per jaar.
Lelystad moet op termijn jaarlijks zo'n 45.000 vluchten overnemen van Schiphol. Hiermee wordt de luchthaven groter dan het snel groeiende Eindhoven Airport, de huidige tweede luchthaven van Nederland.
Om de luchthaven klaar te maken om commerciële vluchten aan te kunnen, moet bijna de volledige infrastructuur worden aangelegd en de start- en landingsbaan worden verlengd, zodat vliegtuigen van het type Boeing 737 en Airbus A320 - of kleiner - de baan kunnen gebruiken.
In mei zegde KLM-topman Camiel Eurlings, tijdens een spreekbeurt in Noordwijk, nog toe aan Schiphol dat Transavia de eerste gebruiker mag worden van de nieuwe luchthaven op het moment dat Schiphol echt vol zit en er door de bouw van Lelystad Airport geen kostenverhoging op Schiphol plaatsvindt. Dit leek een vriendelijke geste naar de Luchthaven, maar tussen de regels door werd benadrukt dat er vooral geen onnodige en overhaaste beslissingen moeten worden genomen.
Arkefly
Arkefly en Corendon zeggen, bij voorbaat, niet naar Lelystad te willen overstappen. Een directielid van Arkefly meldde afgelopen week tijdens een trip naar Seattle aan Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl nog dat ArkeFly zich niet laat opsplitsen door met de 737-vloot naar Lelystad te moeten vertrekken, terwijl de 767- en 787-vloot niet terecht kan op de luchthaven. Ook omwonenden zijn tegen omdat mogelijke geluidsoverlast nu simpelweg naar de polder wordt verplaatst.
Groen licht
Staatssecretaris Mansveld heeft de groeiverwachting van de luchthaven opnieuw laten uitrekenen door Hans Alders. Op basis van de uitkomsten van dat extra onderzoek heeft ze besloten dat ze groen licht geeft voor de uitbreiding van Lelystad Airport. De bedoeling is dat het vliegveld in 2018 met de vluchten gaat beginnen. Nu er een besluit wordt genomen, kan de landingsbaan worden verlengd, kan de nieuwe terminal worden gebouwd en de verdere infrastructuur worden gerealiseerd.
De General Aviation-sector vreest van Lelystad Airport te worden verdrongen wanneer het vliegveld wordt uitgebouwd tot commerciële luchthaven. Belangenorganisatie AOPA pleit in het juni/julinummer van Luchtvaartnieuws voor de aanleg van een tweede baan op de luchthaven ten behoeve van de kleine luchtvaart.
http://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/ca ... -nederland