Het is de bedoeling om in 2018 te starten met drie vluchten per dag. Drie!!! Daarna wordt er langzaam gegroeid. In 2043 moet de luchthaven tot 45.000 vluchten kunnen verwerken.
Daarnaast geeft Mansveld aan: "Luchthaven Lelystad zal tussen 23.00 en 6.00 uur gesloten zijn. Incidenten daargelaten"
Lekker voor de bezetting van charterkisten.
Ik snap dat niet. De capaciteit van Schiphol zou in de komende jaren dusdanig toenemen dat Schiphol te klein wordt.
Is dat zo?
De capaciteit van banen lijkt mij voldoende. Wellicht bij sterke wind en single runway wordt het minder maar daar hebben meer velden in de regio last van. Schiphol heeft 6 !! banen welke door vrijwel iedere type kan worden gebruikt. Welke West Europees vliegveld heeft zoveel banen?
Op Londen Heathrow lijkt mij het aantal landingen per uur veel hoger te liggen dan Schiphol.
Is het dan de terminal capaciteit? Geen idee maar er lijkt mij nog ruimte genoeg voor extra pieren en een nieuwe terminal.
Schiphol verwerkte in april 2014 4,6 miljoen reizigers
Londen Heathrow verwerkte in april 2014 6,2 miljoen reizigers. Dat is 35% meer. Met minder banen! Op Heathrow vliegen echter heel veel widebodies en wellicht minder vrachttoestellen.
Geluid dan? Vliegtuigen worden alleen maar stiller. Het kan toch niet zo zijn dan vanwege het gezeur van een paar omwonenden er belastinggeld wordt verspild voor het uitbreiden van Lelystad. Tegen de tijd dat Lelystad klaar is zijn er alweer nieuwere motoren beschikbaar.
Milieu dan? Bingo! In 2008 heeft Hans Alders aan advies uitgebracht waarin staat dat Schiphol vanwege de leefomgeving een limiet moet krijgen van het aantal vliegbewegingen. Lees alles over Alders akkoord hier http://www.alderstafel.nl/schiphol.html
Dit akkoord is intussen 6 jaar uit en niet meer van deze tijd!
Of is dit de zoveelste flater van een kabinet welke zich in een ivoren toren lijkt te bevinden en alleen maar gevoelig is voor lobby? Wie hebben belang bij uitbreiden Lelystad? Niet de gemiddelde reiziger want die moet vanuit de Randstad verder reizen. Niet de charter airlines want bijvoorbeeld Arke kan de B787 niet landen op Lelystad.
Is het in het belang van de KLM dan? Het idee is dat mainport Schiphol wordt vrijgemaakt van vluchten welke niet bijdragen aan de hub functie van Schiphol. De KLM biedt de start in 2018 te vroeg en is bang dat verliezen door Schiphol moeten worden gecompenseerd. Lees de landingsrechten op Schiphol gaan daardoor omhoog.
De recente angst van KLM om Lelystad is opvallend. De verdeling –netwerkmaatschappijen op Schiphol, niet-netwerkmaatschappijen op Lelystad– is juist voor KLM bedacht. Volgens Heerkens is het opstellen van niet-discriminerende regels hierbij erg moeilijk. „KLM is bang de dupe te worden van die regels.”
Beide luchtvaartdeskundigen laken het ontbreken van doorberekeningen van de gehanteerde groeiscenario’s. „Ik ben ze nog niet tegengekomen”, zegt Heerkens. „De onderbouwing is niet duidelijk”, stelt Van Wee. „Wat wordt de bv Nederland er beter als we zestig keer in plaats van vijftig keer per dag naar Engeland kunnen vliegen? Die analyse zie ik nergens terug. Helaas.”
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... um=twitter
De bouwers dan. Hebben dit voordeel? Die likkebaarden bij deze opdracht. De werkgelegenheid? Die komt er ook als Schiphol groeit.
Of zou de NV Luchthaven Schiphol soms een belang hebben? Deze zijn ook eigenaar van Lelystad. Zitten die niet vuistdiep in de Nederlandse politiek met allerlei vrinden van de studie, de hockey en lobby?
Heeft de reiziger een voordeel? Wellicht als de tarieven een stuk lager liggen en tijden voor boarden en wachten op bagage een stuk minder zijn dan op Schiphol. Schiphol is berucht bij de vakantiereiziger vanwege absurd hoge parkeertarieven en de vaak lange wachttijden op koffers. Regionale velden zijn vaak veel comfortabeler.
De enige reden voor uitbreiding Lelystad is een angst van de regering dat door capaciteitsgebrek op Schiphol zonder alternatief reizigers vanaf buitenlandse velden gaan vliegen. Dit zou KLM schaden. Vreemd juist dat KLM helemaal geen haast heeft met Lelystad. De VVD heeft een interessant betoog hier staan. http://tonelias.vvd.nl/actueel_8963/69506/
Hoe zit het dan met Rotterdam en Eindhoven? Daar is voorlopig best ruimte voor extra charters.
Er zijn maar weinig experts welke hun zegen aan uitbreiding Lelystad geven.
Toch zet onze regering haar zin door. Ik kan mij de discussie over het houden van de NSS nog heugen. Hoeveel winst heeft Nederland al gehad?
Ben benieuwd naar jullie mening.