Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Zwaan
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 76
Joined: 01 Aug 2007, 22:57
Subscriber Scramble: Zwaan

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Zwaan »

wingview wrote:Wanneer je al 20 jaar (of langer) op links zit en dan tot SO gedegradeerd word, dan is dat niet prettig ondanks het salaris wat je behoudt. Je gaat er niet vrolijker de kist in zal ik maar zeggen.
De overstap naar KLM was geheel vrijwillig. Sterker nog, er waren meer aanmeldingen dan beschikbare plaatsen. Er is dus niemand gedegradeerd. Des te wranger is het natuurlijk dat mensen eerst akkoord gaan met de voorwaarden van de overstap (om in het veilige KLM huis te zitten), waarna er tegen diezelfde voorwaarden rechtzaken gevoerd gaan worden. Ze weten dondersgoed waarvoor ze getekend hebben. Dat rijmt natuurlijk niet...

wingview wrote:MP en KL vliegers komen op voor hun eigen belang en dat lijkt me niet meer dan vreemd. Wat ik niet begrijp is dat de vliegers elkaar bashen ipv de KL directie die dit allemaal in gang gezet heeft. Zij zijn diegene die bijna een onwerkbare situatie hebben gecreëerd. Helaas wordt daar bar weinig over nagedacht. Dat MP vliegers op een SO post meer verdienen is ook door de KL directie ingegeven. Dus is er wat te zeiken, ga naar Eurlings!
De MP vliegers hebben vaak aan de bel getrokken omtrent rare beslissingen, dat moet men toegeven. Ook heeft AF-KL gewoon slechte beslissingen genomen omtrent de vracht. Maar geen enkele maatschapij zal zomaar zijn vliegers tegemoet komen. Vliegers worden puur gezien als hoge kostenposten. Daar komt de sterke vakbond om de hoek kijken die nog niet lang geleden er voor gezorgd heeft dat de Vrijwillige Vertrek Regeling gelijk werd getrokken naar die van de KLM.

Probleem is dat OVO een zeer moeilijk begrip is, de VNV beide partijen moet behartigen en dat vanwege een verschil in inzicht de MP vliegers zich niet serieus genomen voelden door de VNV. Daarbij is Eurlings nog geen enkele keer uit de schaduw van Peter Hartman getreden. Als je hem een directe vraag stelt hoor je alsmaar de loze kreet "keeping the family together". Daar koopt zowel de MP als de KL vlieger niets voor.

Je kunt een politicus uit de politiek halen, maar de politiek niet uit een politicus...
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

31 Oktober a.s. zal de CKD voor de laatste maal in KLM kleuren landen op Schiphol om vervolgens op 2 november te vertrekken naar Jakarta voor een D-check. Daarna zullen we deze ERF in een andere gedaante nog vaak terug gaan zien, om verder te zagen aan de poten van wat er nog over is AFKLMP-Cargo.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Laat me raden, in EY kleuren operated by Atlas?
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Die heb ik idd voorbij horen komen, maar de naam ABC ook.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Die vervangen hun oudere 744F als door nieuwere exemplaren en hebben een extra 747-8 die CX niet wilde, ook in hun vloot. Tja, het gaat slecht met de vracht hè. Geen droog brood in te verdienen....
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Ja, zoooooo slecht dat het aantal freighter movements tot en met september dit jaar maar met 7.1% in de lift zit. Camiel is weg, nu Varwijk nog.
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24247
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

mac wrote:Laat me raden, in EY kleuren operated by Atlas?
De N855GT van ATLAS AIR,vliegt al een tijdje in ETIHAD kleuren.

http://www.planespotters.net/Aviation_P ... ?id=511965
Rgds,Martin.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

76-er wrote:Ja, zoooooo slecht dat het aantal freighter movements tot en met september dit jaar maar met 7.1% in de lift zit.
En het feit dat er dit jaar wel al 9 full freighters zijn verkocht door Boeing en Airbus samen is daar zeker ook een voorbeeld van. Dat is dus zo'n 1 kist per maand!! Men moet wel erg veel vertrouwen in de toekomst hebben in de luchtvrachtsector inderdaad....

Erwin
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Tsja Erwin,

Zolang er nog tientallen machines voor een prikkie in de woestijn staan zal niemand snel een nieuwe kopen...
Overigens zijn die woestijnaantallen wel aardig aan het afnemen.....

Daarbij worden tegenwoordig de meeste frieghters niet af-fabriek gekocht, maar omgebouwd van pax naar Freighter.

De CKD gaat volgens mijn info idd naar Atlas.

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Dat EY als via Atlas al met een 747-8 vliegen wil natuurlijk niet zeggen dat er een 747-400 bij kan komen omdat er wellicht meer gevlogen gaat worden voor EY.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:Overigens zijn die woestijnaantallen wel aardig aan het afnemen.....

Daarbij worden tegenwoordig de meeste frieghters niet af-fabriek gekocht, maar omgebouwd van pax naar Freighter.
Zet eens getallen bij die trends als je daar zo van overtuigd bent. Hoeveel kisten zijn de afgelopen pakweg 3 jaar omgebouwd. Hoeveel kisten zijn er uit de woestijn de lucht weer in gegaan (en dus niet verschroot)? Ik heb het idee dat die aantallen je stelling niet zullen onderbouwen....

Erwin
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Geen idee hoeveel toestellen er ongebouwd zijn. Dat was ook niet de essentie van mijn opmerking. Maar dat had je zelf ook wel begrepen toch?

Waar het hier om gaat is dat de ene na de andere maatschappij vrachtvluchten opent naar Amsterdam terwijl ons eigen Nederlands bloed alleen maar aannhet afstoten is en dat is een vreemde ontwikkeling.

Waarom moet bij MP er 1 ERF uit omdat er maar geen vracht is of geld te verdienen valt en wordt ie vervolgens door een andere maatschappij ingezet nota bene op Amsterdam die daar kennelijk wel geld ruikt. Vreemde ontwikkeling toch

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

De essentie is dat de vrachtmarkt drastisch aan het veranderen is en dat je mee zult moeten veranderen of een stille dood zult sterven. Dat er meer maatschappijen bijkomen is puur en alleen een gevolg van het feit dat er andere afhaken (incluis KLM) of dat er andere vluchten geschrapt worden. Dat er 7% meer vluchten zijn zegt nul,niks als er niet bij vermeld kan worden wat het vervoerde tonnage was en hoeveel winst er op die vluchten gemaakt kan worden. Een barman kan ook wel de hele avond biertjes tappen, maar als hij die vervolgens in de plantenbak giet in plaats van verkoopt schiet hij er ook geen moer mee op.

Verder is de essentie hier dat je opmerking een opmerking betreft zonder feitelijke basis. Met andere woorden, je roept iets, zonder enig benul van de realiteit. Er worden namelijk helemaal niet steeds meer kisten omgebouwd. Ook niet even veel, ook niet minder, niet een paar, nee GEEN! (voor de goede orde, widebodies, dus niet B737 en ATRs) In heel 2013 en tot mijn weten heel 2014 zijn er geen kisten omgebouwd, nog zijn er orders gegeven tot ombouw. Bron: airlinerlist.com (check de spreadsheets van de betreffende kisten) en deze zeer verhelderende link. Een paar quotes uit die link:
In light of the fact that there were actually minus 8 orders received for new build wide-body freighters in 2013 and there were no wide-body conversion orders received in 2013
Today, just one year into the 20 year forecast, some 80 747 freighters are either parked or identified for retirement with a limited outlook of returning to service
Dus ja, ik begrijp dat het je niet ging om de aantallen, die zijn er namelijk niet.

Erwin
Image
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Elk jaar komt er toch een lijstje van de luchthavens hoeveel pax en vracht ze omgezet hebben en de procentuele verandering tov het vorige jaar? Als dat lijstje er is kunnen we onze conclusies trekken. Daarbij gaat het om tonnen vracht en aantal pax en niet om de vliegtuigbewegingen. Als heb ik wel het vermoeden dat beide gestegen zijn op SPL. De platformen staan bomvol tegenwoordig met de nieuwste kisten en die kan je niet langdurig vliegen als ze niet voldoende vracht vervoeren tegen een goed tarief. Maar nogmaals dat is mijn vermoeden. Het lijstje zal tot wel komen denk ik.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Ook de hoeveelheid ton vracht vanaf schiphol is toegenomen Erwin. Niet alleen de vliegbewegingen.
Bron: ergens op luchtvaartnieuws.

En volgens mij is dat waarom het draait toch?
En ja, als MP afhaakt komen er anderen. Maar de essentie is, waarom haakt MP wel af en gaan anderen het wel proberen.
Onlangs nog een bericht voorbij zien komen dat ook LH weer fors gaat investeren in haar vrachtvloot.

Zullen ze vast doen ondat er geen droog brood mee te verdienen valt.

Jammer dat je op mijn vraag weer eens niet reageert. Maar daar hebben we het al eerser over gehad.
Ik wou het inderdaad niet snappen nee. Nog steeds niet.

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”