Nieuwe Centrale Security Schiphol

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Nieuwe Centrale Security Schiphol

Post by B767-300ER »

Hallo Allen,

Ik zit met een vraag waar ik eigenlijk nergens antwoord op kan vinden. Vanaf juni 2015 is de centrale security aktief op Schiphol en worden (eindelijk) aankomende passagiers gescheiden van vertrekkende passagiers in het niet-schengen gedeelte. Deze maatregel maakt het mogelijk om de security centraal in te stellen.

Nu snap ik het verhaal van de E/F/G pier prima door de aankomende passagiers "Bovenlangs" te laten lopen op de nieuwe verdiepingen, en deze bij de terminal te laten kiezen door de trap naar de bagageclaim of door te lopen naar de securitycheck indien je overstapt op schiphol en na de check in de vertrekterminal terechtkomt.

Mijn vraag gaat over de D-Pier. Deze heeft voor het grootste gedeelte al een dubbele verdieping tbv het scheiden van de Schengen/Niet Schengen passagiers. Hoe gaan ze daar dan straks de passagiers uit niet-schengen landen scheiden van vertrekkende passagiers? (Zoals dat bij E/F/G gebeurd op de 2e verdieping.) Er komt zover ik weet niet nog een verdieping op de D-Pier, dus als je uit niet-schengen op bijvoorbeeld D57 aankomt, hoe wordt je daar gescheiden van de vertrekkende passagiers en de Schengen passagiers (het laatste gebeurd nu via de verdieping)

Iemand die daar een antwoord op heeft?

Alvast bedankt!

Groeten Niels
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
SkyPlane
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 743
Joined: 03 Jun 2006, 12:33

Re: Nieuwe Centrale Security Schipholel

Post by SkyPlane »

Hi Niels,

Het project ook wel One-XS genaamd heeft eigenlijk niks te maken om aankomende passagiers specifiek te scheiden van vertrekkende passagiers.

Waar de luchthaven naar toe wilt is one stop security en centrale security. Dit om de passagiers flow te vergroten en kosten te verminderen.

Zoals ik net aangaf wilt de luchthaven over op one stop security. Dat betekend dat landen die dezelfde security kwaliteits controles uitvoeren als op Schiphol, EU, USA daar de passagiers uit een clean gebied komen.
Die passagiers hoeven niet nog een keer door de security check heen.

Reizigers die komen uit gebieden waar de check niet aan de zelfde kwaliteitseisen voldoet moeten nog een keer door de check heen.
Deze passagiers worden gescheiden bij aankomst door de nieuwe verdiepingen.

Op de D-pier kunnen dus alleen passagiers worden afgehandeld die dezelfde soort check hebben ondergaan.
De overige pieren krijgen speciale transfer filters

Tevens worden alle gates aangepast en opgefrist naar de standaard van deze tijd.
Dit houd in dat alle scheidingswanden weggaan(het zelfde principe op de B/C-pier). Dit kan alleen worden uitgevoerd op de E/F/G-pier

[ Post made via Mobile Device ]
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Nieuwe Centrale Security Schiphol

Post by aviodromefriend »

Ik ben benieuwd hoelang Schiphol dit gaat volhouden. In het verleden hebben ze dit ook al een paar jaar gehad, en toen zijn ze weer teruggegaan naar checks aan de gate.

Reden: Klachten van de passagiers vanwege de lange wachttijden en -rijen. Ik kan me herinneren dat die rijen wel eens bijna tot buiten de terminal hebben gestaan. Zouden ze dat dit keer werkelijk in de klauwen kunnen houden? Eerst zien, dan geloven.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Nieuwe Centrale Security Schiphol

Post by 76-er »

Ik dacht altijd dat de centrale security na 911 weer is teruggedraaid naar security bij de gate. Deze keer komt het vast wel goed, het huidige systeem is een drama. Je moet zoiets groots aanpakken en dat lijkt nu wél te gebeuren itt de vorige poging.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Nieuwe Centrale Security Schiphol

Post by B767-300ER »

aviodromefriend wrote:Ik ben benieuwd hoelang Schiphol dit gaat volhouden. In het verleden hebben ze dit ook al een paar jaar gehad, en toen zijn ze weer teruggegaan naar checks aan de gate.

Reden: Klachten van de passagiers vanwege de lange wachttijden en -rijen. Ik kan me herinneren dat die rijen wel eens bijna tot buiten de terminal hebben gestaan. Zouden ze dat dit keer werkelijk in de klauwen kunnen houden? Eerst zien, dan geloven.
Volgens mij is Schiphol op dit moment nog de enige grote luchthaven die op deze huidige manier werkt. Of vergis ik me?
En daarom alleen al, als het elders lukt, waarom hier niet. Daarbij is dit bij vertrek 1 en de H/M pier al sinds jaar en dag op deze manier. Zal bij vertrek 2 en 3 dus ook wel moeten werken toch?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Nieuwe Centrale Security Schipholel

Post by B767-300ER »

SkyPlane wrote:Hi Niels,

Het project ook wel One-XS genaamd heeft eigenlijk niks te maken om aankomende passagiers specifiek te scheiden van vertrekkende passagiers.
Bedankt voor je reactie!!
Naja, laat ik het iets anders stellen, om project One XS te kunnen voltooien, moeten de aankomende van de vertrekkende passagiers gescheiden worden, anders kan je One XS niet invoeren. Soort randvoorwaarde.....
SkyPlane wrote: Waar de luchthaven naar toe wilt is one stop security en centrale security. Dit om de passagiers flow te vergroten en kosten te verminderen.

Zoals ik net aangaf wilt de luchthaven over op one stop security. Dat betekend dat landen die dezelfde security kwaliteits controles uitvoeren als op Schiphol, EU, USA daar de passagiers uit een clean gebied komen.
Die passagiers hoeven niet nog een keer door de security check heen.

Reizigers die komen uit gebieden waar de check niet aan de zelfde kwaliteitseisen voldoet moeten nog een keer door de check heen.
Deze passagiers worden gescheiden bij aankomst door de nieuwe verdiepingen.

Op de D-pier kunnen dus alleen passagiers worden afgehandeld die dezelfde soort check hebben ondergaan.
De overige pieren krijgen speciale transfer filters
Kijk, dat is helder! VS en GB kan dus allemaal vanaf de D. Hoe zit het met de Oostbloklanden buiten de EU?
SkyPlane wrote: Tevens worden alle gates aangepast en opgefrist naar de standaard van deze tijd.
Dit houd in dat alle scheidingswanden weggaan(het zelfde principe op de B/C-pier). Dit kan alleen worden uitgevoerd op de E/F/G-pier

[ Post made via Mobile Device ]
Heeft zeker te maken met dat de D-Pier wisselt tussen schengen/niet schengen?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
SkyPlane
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 743
Joined: 03 Jun 2006, 12:33

Re: Nieuwe Centrale Security Schipholel

Post by SkyPlane »

Bedankt voor je reactie!!
Naja, laat ik het iets anders stellen, om project One XS te kunnen voltooien, moeten de aankomende van de vertrekkende passagiers gescheiden worden, anders kan je One XS niet invoeren. Soort randvoorwaarde.....
Ja en nee. Als passagiers een check hebben gehad met dezelfde kwaliteit die op Schiphol wordt uitgevoerd worden ze meteen samen gevoegd met de passagiers die vertrekken vanaf Schiphol. Ook al zijn ze aankomend.
Passagiers die niet dezelfde controle hebben gehad van dezelfde kwaliteit worden naar de nieuw te bouwen verdiepingen geleid. Daar moeten de reizigers dan een keuze maken, aankomst of transfer.
Als ze transfer zijn dan moet men opnieuw door de centrale security filters.
Kijk, dat is helder! VS en GB kan dus allemaal vanaf de D. Hoe zit het met de Oostbloklanden buiten de EU?
Dat hangt helemaal af van de kwaliteit van de security controles die daar zijn uitgevoerd.
Heeft zeker te maken met dat de D-Pier wisselt tussen schengen/niet schengen?
Correct!
User avatar
SkyPlane
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 743
Joined: 03 Jun 2006, 12:33

Re: Nieuwe Centrale Security Schiphol

Post by SkyPlane »

aviodromefriend wrote:Ik ben benieuwd hoelang Schiphol dit gaat volhouden. In het verleden hebben ze dit ook al een paar jaar gehad, en toen zijn ze weer teruggegaan naar checks aan de gate.

Reden: Klachten van de passagiers vanwege de lange wachttijden en -rijen. Ik kan me herinneren dat die rijen wel eens bijna tot buiten de terminal hebben gestaan. Zouden ze dat dit keer werkelijk in de klauwen kunnen houden? Eerst zien, dan geloven.
Dit is een proces dat niet meer terug te draaien is.
Juni volgend jaar moet het process afgerond zijn. Op dit moment lopen diverse projecten behoorlijk achter op schema waardoor het nog maar de vraag is af Juni gaat lukken.

Aan de andere kant moet het in Juni af zijn doordat diverse contracten zijn aangepast. Denk hierbij aan contracten met de security bedrijven.

De centrale security filters krijgen gemiddeld 25 security lanes. Als je kijkt naar het security filter in vertrek 1 dan is dit een hele verbetering. Bijna alles gebeurd automatisch en de passagiers kunnen elkaar inhalen.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Nieuwe Centrale Security Schiphol

Post by B767-300ER »

Security gaat prr 3 juni in. Over een paar dagen worden de uitslagen van de uitgeschreven tenders omtrent de 6 beveiligingsblokken bekend. Hun moeten hun zaakjes voor 3 juni geregeld hebben.

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”