De vervanging van de A343 kan m.i. uit drie varianten bestaan (uitgangspunt : zelfde passagiersaantallen per jaar) :
- Kleiner vliegtuig (B763,A332), in beide gevallen moeten twee vliegtuigen beschikbaar zijn indien hetzelfde aantal/pax per week moet worden vervoerd. Lagere operationele kosten, veel hoge(re) vaste ownership kosten (2x) dan momenteel. Cockpitcrew omscholing B767 noodzakelijk, A332 kan worden gevlogen na korte vercshillencursus.(met veel aandacht voor twin operatie). De SLM orgsanisatie moet echter kunnen aantonen de twin operatie volledig te beheersen.
- vliegtuig met zelfde capaciteit A333 - relatief hoge ownershipkosten (populair vliegtuigtype), lage operationele kosten, meer restrictieve Dispatch Deficiency Guide, twin operatie + ETOPS) dan A343. Grote kans op verstoringen met slechts één vliegtuigin de vloot.
- Vliegtuig met (veel) grotere pax capaciteit, dus vermindering frequentie. (B744, A346)
B744 : lage aanschaf/lease kosten, vliegtuigonderhoud en sim beurten op SPL mogelijk ( maar dan afhankelijk van KLM, de directe concurrent op deze route !!!), omscholing van cockpitcrew noodzakelijk,
A346 ;zeer lage aanschafkosten (< 20 milj ), zelfde type rating als A343. Rolls Royce biedt onderhoudsdeal aan voor 4x Trent motoren = onderhoudskosten 2x (GE90-115 motoren (777) aan. Meer tijd voor maintenance.(lagere frequentie). Zelfde type rating als A343, minimale omscholingskosten, makkelijke introductie van een A340-subvariant bij CASA (surinaamse FAA).
Mijn voorkeur zou uitgaan van 1x A346 (bv. ex LH, met mogelijkheid tot vervangend vliegtuig ivm. Maintenance), met goedkope RR maintenance deal en geen cockpitcrew omscholingskosten.
Normaliter wordt alleen gevlogen op de dagen dat KLM niet vliegt, dus normaal 4/week - max 6/week in hoog seizoen.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Het is bijna zo goed als zeker dat vanaf OCT2015 we de A340 PZTCP vaarwel mogen zeggen.
Geruchten die nu de ronde doen op SPL:
1) Vanaf OCT2015 een ander toestel leasen voor een bepaalde periode tot er een nieuw toestel komt.
2) Vanaf OCT2015 meteen een nieuw toestel.