First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 2016

ImageImageLogs and news for those airports and airfields in The Netherlands not covered in the subforums.

Forum rules
ImageImage
User avatar
Wijgert IJlst
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2189
Joined: 06 Sep 2002, 08:57
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Wijgert IJlst

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by Wijgert IJlst »

Omdat je iets wat de intentie of het plan is, ook niet 1,5 jaar van te voren gaat aankondigen als nieuws.

[ Post made via Mobile Device ]
Kind Regards / Groeten,

Wijgert IJlst
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5445
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by Stefan »

ehusmann wrote:Dus ja, de F-35 is inderdaad zwaarder dan zowel de F-15 als de F-18
en het gewicht is ook de reden die genoemd wordt voor de aanpassingen;
http://www.bndestem.nl/regio/brabant/aa ... -1.4733903
Wijgert IJlst wrote:Omdat je iets wat de intentie of het plan is, ook niet 1,5 jaar van te voren gaat aankondigen als nieuws.
Het is nieuws omdat het door de minister zelf werd aangekondigd (ik denk persoonlijk als zoethoudertje voor de omwonenden van zowel Volkel als Leeuwarden)
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6093
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by ehusmann »

Wijgert IJlst wrote:Omdat je iets wat de intentie of het plan is, ook niet 1,5 jaar van te voren gaat aankondigen als nieuws.
Tuurlijk wel. Toen het kabinet voor het eerst de intentie uitsprak om de JSF aan te gaan schaffen was de beslissing nog jaren weg, maar stond het wel op alle voorpagina's. Volgens jouw beredenering is dat dus ook geen nieuws?

Erwin
Image
User avatar
Canberra TT.18
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1069
Joined: 23 Jun 2003, 21:55
Type of spotter: S4
Location: Beuningen (Gld)

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by Canberra TT.18 »

Ook hier regionale nieuwssite:

http://veghel.kliknieuws.nl/nieuws/1900 ... -in-volkel

Blijkbaar heeft alleen Telegraaf het nieuws landelijjk opgepikt

Pieter
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4499
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by Alpha Kilo One »

Overigens: een JSF veroorzaakt een geluidsbelasting van 107 dB in de landing ???
Lijkt me echt nogal veel.. Of mis ik iets?
"Nix bliev wie it es"
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1660
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by evhest »

Een beetje een mix up van cijfers, denk ik. De noise levels staan ook hier. Overigens was de Telegraaf zeker niet de enige; andere media (onder wie RTL) hadden het nieuws maandag al, naar aanleiding van een ANP-bericht.
Answers will be questioned.....
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by Polecat »

Alpha Kilo One wrote:Overigens: een JSF veroorzaakt een geluidsbelasting van 107 dB in de landing ???
Lijkt me echt nogal veel.. Of mis ik iets?
De F-35B misschien, maar ga ff op Eglin in de landing staan, daar vliegen beide types door elkaar en het is echt totale onzin dat het (veel) luider zou zijn dan een F-16.
Een F-35B die half hoverend aankomt is echter een héél ander verhaal
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5445
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by Stefan »

Polecat wrote:De F-35B misschien, maar ga ff op Eglin in de landing staan, daar vliegen beide types door elkaar en het is echt totale onzin dat het (veel) luider zou zijn dan een F-16.
Zeg dat ff tegen het programma zelf dan; http://www.jsf.mil/news/docs/20141031_F ... ummary.pdf

Quote daaruit: "However, the F-35A is generally louder for all conditions when compared to the F-16 with the earlier PW220 engine."

Groeten,
Stefan
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by Polecat »

Ik weet het ja, en bij de start is het ook wel een ander verhaal... Maar dan zal dat verschil tijdens de landingsfase het minst opvallend zijn van alle vluchtfases, want ongezien konden wij het verschil in volume niet waarnemen..
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5445
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by Stefan »

Polecat wrote:Ik weet het ja, en bij de start is het ook wel een ander verhaal...
Oh, geen totale onzin dus? ;-)
Polecat wrote:Maar dan zal dat verschil tijdens de landingsfase het minst opvallend zijn van alle vluchtfases, want ongezien konden wij het verschil in volume niet waarnemen..
Iedereen vlucht naar perceptie en beleving als het gaat om het geluid. Feit is (denk ik) toch, dat 'ie, volgens de normaal te doen gebruikelijke metingen, meer geluid maakt. ;-)

Als we nu niet zo spastisch zouden doen en allemaal toegeven dat 'ie meer geluid maakt dan kunnen we door naar vlieguren, aantal starts en landingen, profielen, take-off behaviour, simulatoruren, etc. En dan blijkt dat er maar heel weinig momenten zullen zijn waarop je het verschil kunt ervaren (of meten).
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1660
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by evhest »

Je kunt rustig zeggen dat de F-35 luider is; dat is een vastgesteld feit waar perceptie niks aan verandert. Enige nuance: de metingen zijn verricht op Edwards, in drogere lucht en boven een andere bodemsamenstelling. Beiden kunnen van invloed zijn, en daarom zijn aanvullende tests nodig om te kijken hoe het geluid zich in Nederland ontwikkelt. Mede daarom komt er volgend jaar eentje deze kant op.
Answers will be questioned.....
Post Reply

Return to “Spotting Netherlands”