Moderator: SWAT 11
This forum is supervised by GRAS, Scramble only hosts this forum. The basic rules of the Scramble Message Board also apply to this forum, but GRAS may have additional regulations. Dutch is the main language here but English is allowed too. |
Taking the risk of being flamed, but does this really matter?????jeroenvn wrote:Goedemiddag,
Wie weet wat de regi was van de neergestorte Apache?
[ Post made via Mobile Device ]
Oke, en ik wens de nabestande veel kracht toe in deze tijden.gold wrote:As always, it is a delicate question, and in time we will know.
The four AH-64D's deployed to Mali for the MINUSMA mission are the following;
Q-09, Q-15, Q-19 and Q-22.
De namen van de twee slachtoffers, dát was het delicate deel.jeroenvn wrote:Oke, en ik wens de nabestande veel kracht toe in deze tijden.gold wrote:As always, it is a delicate question, and in time we will know.
The four AH-64D's deployed to Mali for the MINUSMA mission are the following;
Q-09, Q-15, Q-19 and Q-22.
[ Post made via Mobile Device ]
http://www.volkskrant.nl/buitenland/waa ... 372b187820Registratienummers: Q-01 tot en met Q-30 (de Q-20 verongelukte in 2004 in Afghanistan, de Q15 is in 2015 in Mali gecrasht)
Fabrikant: Boeing Defense & Space Group
Er bestaan diverse scenario's over wat er daarna gebeurde. Een bron met kennis van de zaak die niet geautoriseerd is met de pers te praten, vertelt dat een van de twee helikopters plots een vreemde wending naar links maakte. Alsof een plotselinge rukwind de helikopter opzij duwde. Kort daarna kwam de Apache neer. Tijd voor een noodsignaal was er niet. Volgens de bron werd direct een probleem aan de staartrotor geconstateerd.
Peter Wijninga, oud-luchtmachtofficier en nu analist bij het Haagse Centrum voor Strategische Studies, kent de oorzaak niet. 'Maar zo'n gekke wending kan veroorzaakt worden door problemen met de staartrotor. Die zorgt ervoor dat de Apache in balans blijft. Is daarmee iets mis, dan wordt de helikopter feitelijk onbestuurbaar.' Ook een menselijke fout kan zo'n wending veroorzaken.
Woordvoerder Radhia Achouri van de Minusma-missie: 'Ik heb van de Nederlanders begrepen dat er sprake was van een harde landing, een mislukte noodlanding. Ze hebben geprobeerd te landen maar dat ging mis, zozeer dat de twee bemanningsleden er helaas hun leven bij hebben verloren.'
Dit verhaal wordt ondersteund door waarnemingen ter plekke. De Apache staat op het oog intact in de woestijn, meldt een Malinese ooggetuige. Ook de rotorbladen lijken intact te zijn. De staartrotor is niet afgebroken. Er is evenmin brandschade te zien. Omdat blauwhelmen de crashplek afschermen, heeft de Malinees de helikopter vanaf een afstand bekeken. Foto's maken werd hem verboden.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more