Vertraging en uitwijken en zo

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Vertraging en uitwijken en zo

Post by Key »

Vanaf deze.
James wrote:1 ding begrijp ik echt niet, tigtallen kisten in de holding en dan laten ze de kl1554 die uitgeweken was naar RTM gewoon opstijgen en direct naar AMS vliegen
Het werkt als volgt.

Er wordt een capaciteit voor de luchthaven afgegeven op basis van de weersverwachting, beschikbare banen enz. Als de gegevens daarvoor correct blijken (m.n. het weer!) is er in de lucht weinig vertraging. Bij lage cap. wordt er natuurlijk wel gewacht met vertrekken richting de bewuste luchthaven (in dit geval Schiphol) voor zover mogelijk. Een aantal lange-afstandsvluchten zit al in de lucht.

Als het tegenzit is er ineens minder capaciteit en dus meer vertraging, veelal ook in de lucht. Je krijgt dan uitwijkers, niet omdat ze niet 'mogen' landen maar omdat de vertraging die ze krijgen meer is dan ze willen/kunnen/mogen holden. Belangrijkste factor daarbij is hoeveel holding fuel er meegenomen is. Dat is tegenwoordig vaak niet heel veel, want op elke vlucht extra peut meesjouwen kost meer dan af en toe uitwijken. Een goede commerciële keus dus, die verder gewoon aan regels voor minima gebonden is.

In zo'n delay-situatie heeft ook een vlucht van bv. RTM naar AMS recht op afhandeling (of hij nou eerder uitgeweken is of niet), maar ook die krijgt vertraging en wel op de grond, voor vertrek. Dat is vaak aanzienlijk meer dan de holding delays in de lucht, omdat op de grond wachten niet kritisch is. Of een maatschappij besluit zo'n vlucht uit te voeren is geheel aan hen, op basis van deze gegevens.


Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
James
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2340
Joined: 26 Aug 2003, 20:29
Type of spotter: NIET
Location: Almere

Re: Vertraging en uitwijken en zo

Post by James »

Erik, Ik weet ongeveer wel hoe het werkt na 35 jaar op Schiphol waarvan de meeste jaren op operations.
Wat hier gebeurde is, meerdere kisten in de holding boven de nop, noordzee en Zeeland en ineens zie ik de KL vanaf
RTM opstijgen en in 1 rechte lijn naar AMS opstomen. Kortom kisten in de lucht moeten langer wachten/holden zodat hij er tussen door kon.
Blijf het een apart iets vinden
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Vertraging en uitwijken en zo

Post by B767-300ER »

James wrote:Erik, Ik weet ongeveer wel hoe het werkt na 35 jaar op Schiphol waarvan de meeste jaren op operations.
Wat hier gebeurde is, meerdere kisten in de holding boven de nop, noordzee en Zeeland en ineens zie ik de KL vanaf
RTM opstijgen en in 1 rechte lijn naar AMS opstomen. Kortom kisten in de lucht moeten langer wachten/holden zodat hij er tussen door kon.
Blijf het een apart iets vinden
James

Hoe lang stond die kist al op Rotterdam te wachten voordat hij mocht vertrekken?
Waarschijnlijk, als ik Erik zijn verhaal zo lees) al langer dan dat de andere kisten in de lucht in de holding zaten....
(Oftewel waarschijnlijk was de wachttijd van de KL kist op de grond al langer dan de kisten die in de holding zaten op het moment dat de KL de lucht in ging).

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
MAS017
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3068
Joined: 30 Sep 2005, 09:18
Subscriber Scramble: yes
Location: 10 NM East of PAM VOR

Re: Vertraging en uitwijken en zo

Post by MAS017 »

KL1554/KZM heeft op RTM gestaan tussen 0745z-0837z.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Vertraging en uitwijken en zo

Post by Key »

James, ik was er niet bij, maar doorgaans werkt het volgens Niels' interpretatie. Wat ook nog kan is dat KLM verzocht heeft het slot van de 1154 met één van hun andere vluchten te ruilen.
Hoe dan ook, het zou natuurlijk ultiem dom zijn om zo'n nauwkeurig te mikken vluchtje na de start in de holding te hangen, dus als ie gaat dan gaat ie direct.

Erik

[ Post made via Mobile Device ]
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Vertraging en uitwijken en zo

Post by Key »

En nog een aspect: voor álle vluchten geldt dat ze (langer) moeten wachten omdat er (meer) verkeer voor zit. Die delay op de grond absorberen is juist ideaal. Het streven is dat alles zo gaat als die 1154, maar soms zit het tegen zoals je weet. Dat is geen reden om dan die ene vlucht ook maar vermijdbare rondjes te laten draaien natuurlijk, en ook niet om hem te weigeren. Gewoon netjes beurt afwachten en dan gaan.

[ Post made via Mobile Device ]
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
PH-BRAD
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2705
Joined: 03 Feb 2010, 15:46
Type of spotter: S3
Location: RTM

Re: Vertraging en uitwijken en zo

Post by PH-BRAD »

Key wrote: [...]
Hoe dan ook, het zou natuurlijk ultiem dom zijn om zo'n nauwkeurig te mikken vluchtje na de start in de holding te hangen, dus als ie gaat dan gaat ie direct.

Erik

[ Post made via Mobile Device ]
Toch heb ik dat welleens gezien :')
Mvg,

:wink:
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Vertraging en uitwijken en zo

Post by Key »

Key wrote:soms zit het tegen
:-P

[ Post made via Mobile Device ]
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Post Reply

Return to “'t Praethuys”