Het werkt als volgt.James wrote:1 ding begrijp ik echt niet, tigtallen kisten in de holding en dan laten ze de kl1554 die uitgeweken was naar RTM gewoon opstijgen en direct naar AMS vliegen
Er wordt een capaciteit voor de luchthaven afgegeven op basis van de weersverwachting, beschikbare banen enz. Als de gegevens daarvoor correct blijken (m.n. het weer!) is er in de lucht weinig vertraging. Bij lage cap. wordt er natuurlijk wel gewacht met vertrekken richting de bewuste luchthaven (in dit geval Schiphol) voor zover mogelijk. Een aantal lange-afstandsvluchten zit al in de lucht.
Als het tegenzit is er ineens minder capaciteit en dus meer vertraging, veelal ook in de lucht. Je krijgt dan uitwijkers, niet omdat ze niet 'mogen' landen maar omdat de vertraging die ze krijgen meer is dan ze willen/kunnen/mogen holden. Belangrijkste factor daarbij is hoeveel holding fuel er meegenomen is. Dat is tegenwoordig vaak niet heel veel, want op elke vlucht extra peut meesjouwen kost meer dan af en toe uitwijken. Een goede commerciële keus dus, die verder gewoon aan regels voor minima gebonden is.
In zo'n delay-situatie heeft ook een vlucht van bv. RTM naar AMS recht op afhandeling (of hij nou eerder uitgeweken is of niet), maar ook die krijgt vertraging en wel op de grond, voor vertrek. Dat is vaak aanzienlijk meer dan de holding delays in de lucht, omdat op de grond wachten niet kritisch is. Of een maatschappij besluit zo'n vlucht uit te voeren is geheel aan hen, op basis van deze gegevens.
Erik