EHAM wrote:Dus in sommige gevallen hangt het eigenlijk af van het humeur van de verkeersleider welke baan een kist krijgt toegewezen... dat zou een hoop kunnen verklaren...
Ik word zo moe van dit soort insinuaties en aannames. Hetgeen jij hier neerzet heb ik nergens genoemd. Wat heeft het met humeur te maken? Ook in eerdere discussies omtrent het onderwerp ATC komen dit soort aannames continue naar voren.
Als vlieger uit het westen (of welke andere richting dan ook) heb je altijd het recht om te vragen om een andere baan als dat beter uitkomt (je bent bijvoorbeeld delayed en hebt een hoop transfer pax aan boord etc). Het is op dat moment aan ATC te beslissen of dat ook kan cq mogelijk is. Deze maken dan een snelle afweging op basis van beschikbare capaciteit op dat moment oo de andere banen die in gebruik zijn. In 99,9 procent van de gevallen zal dat leiden tot een "nee" en krijgen kisten uit het westen gewoon 18R bij een "zuidenwind". En in 0,1 procent hebben die vliegers wel eens mazzel. Heeft niets met humeur te maken maar gewoon met het maken van afwegingen.
Wat ook kan zijn is dat er bv een korte inspectie plaats moest vinden van 18R en dat verkeer even over de 18C werd geleid.
Wat ook kan zijn is dat er windshear was buiten de limieten of finals 18R
Wat ook kan zijn is dat er even koffiepauze was in Tower West.
Wat ook kan zijn is dat er wisseling van de wacht was op Tower West
Wat ook kan zijn is etc etc etc. Genoeg voorbeelden gegeven dacht ik zo.
Joost, deze discussie is zoals jij weet al eerder gevoerd. Er kunnen tig redenen zijn waarom er juist op dat ene moment dat voor jou of anderen als spotter belangrijk is wordt afgeweken van wat standaard is. Dit is inherent aan de operatie Schiphol (maar ook op andere velden) en niet te voorkomen. Om dat af te schuiven op het humeur van een verkeersleider, of zoals in eerdere topics op spottertje pesten of weet ik het, gaat wat mij betreft zelfs 2 stappen te ver. Daarbij heeft Schiphol nog eens een van de meest complexe banensystemen ter wereld en 2 torens, wat ook niet meehelpt. Het is gewoon iets waarmee we moeten dealen. Take it or leave it.