EHAM 30-12-2015

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: EHAM 30-12-2015

Post by EHAM »

Mick Janssens wrote:1345-1410 EI-EMI B738 Ryanair
Beetje off-topic, maar kan iemand van het ATC-gilde misschien uitleggen waarom deze kist uit Dublin en de Garuda 777 uit Londen vanmiddag naar de 18C werden gestuurd? 5 minuten ervoor waren zowel 18R als 18C in gebruik, 5 minuten erna was het alleen 18R.
Bij voorbaat dank voor de moeite!
Joost de Wit
Image
Royaljordanian
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 12577
Joined: 04 Nov 2006, 20:29
Location: At any airport

Re: EHAM 30-12-2015

Post by Royaljordanian »

Hello

Denim ER4 PHDND net vertrokken naar WAT voor ACMI VLM.
ATD 1641LT as VLM424M

Mvg,
All my posted timings are local !
User avatar
PH-BRAD
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2705
Joined: 03 Feb 2010, 15:46
Type of spotter: S3
Location: RTM

Re: EHAM 30-12-2015

Post by PH-BRAD »

Weet iemand welke twee regi's de NCA 747's op Romeo droegen vandaag?
Mvg,

:wink:
User avatar
Mzunguwamap
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1002
Joined: 03 Apr 2005, 13:40
Type of spotter: Rookie
Location: EHAA

Re: EHAM 30-12-2015

Post by Mzunguwamap »

PH-BRAD wrote:Weet iemand welke twee regi's de NCA 747's op Romeo droegen vandaag?
Dichtste bij het hek was JA17KZ
"The bitch gave us Delta"
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: EHAM 30-12-2015

Post by B767-300ER »

EHAM wrote:
Mick Janssens wrote:1345-1410 EI-EMI B738 Ryanair
Beetje off-topic, maar kan iemand van het ATC-gilde misschien uitleggen waarom deze kist uit Dublin en de Garuda 777 uit Londen vanmiddag naar de 18C werden gestuurd? 5 minuten ervoor waren zowel 18R als 18C in gebruik, 5 minuten erna was het alleen 18R.
Bij voorbaat dank voor de moeite!
Bij dubbel baangebruik en (tijdelijke) rust op de 18C kan je als vlieger uit West altijd de center requesten.....
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: EHAM 30-12-2015

Post by EHAM »

Dus in sommige gevallen hangt het eigenlijk af van het humeur van de verkeersleider welke baan een kist krijgt toegewezen... dat zou een hoop kunnen verklaren...
Joost de Wit
Image
User avatar
330/340
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3443
Joined: 21 Jan 2004, 16:38
Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
Location: Uithoorn

Re: EHAM 30-12-2015

Post by 330/340 »

Mzunguwamap wrote:
PH-BRAD wrote:Weet iemand welke twee regi's de NCA 747's op Romeo droegen vandaag?
Dichtste bij het hek was JA17KZ
Andere JA04KZ
Grtz, Jan
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: EHAM 30-12-2015

Post by B767-300ER »

EHAM wrote:Dus in sommige gevallen hangt het eigenlijk af van het humeur van de verkeersleider welke baan een kist krijgt toegewezen... dat zou een hoop kunnen verklaren...
Ik word zo moe van dit soort insinuaties en aannames. Hetgeen jij hier neerzet heb ik nergens genoemd. Wat heeft het met humeur te maken? Ook in eerdere discussies omtrent het onderwerp ATC komen dit soort aannames continue naar voren.

Als vlieger uit het westen (of welke andere richting dan ook) heb je altijd het recht om te vragen om een andere baan als dat beter uitkomt (je bent bijvoorbeeld delayed en hebt een hoop transfer pax aan boord etc). Het is op dat moment aan ATC te beslissen of dat ook kan cq mogelijk is. Deze maken dan een snelle afweging op basis van beschikbare capaciteit op dat moment oo de andere banen die in gebruik zijn. In 99,9 procent van de gevallen zal dat leiden tot een "nee" en krijgen kisten uit het westen gewoon 18R bij een "zuidenwind". En in 0,1 procent hebben die vliegers wel eens mazzel. Heeft niets met humeur te maken maar gewoon met het maken van afwegingen.

Wat ook kan zijn is dat er bv een korte inspectie plaats moest vinden van 18R en dat verkeer even over de 18C werd geleid.

Wat ook kan zijn is dat er windshear was buiten de limieten of finals 18R

Wat ook kan zijn is dat er even koffiepauze was in Tower West.

Wat ook kan zijn is dat er wisseling van de wacht was op Tower West

Wat ook kan zijn is etc etc etc. Genoeg voorbeelden gegeven dacht ik zo.

Joost, deze discussie is zoals jij weet al eerder gevoerd. Er kunnen tig redenen zijn waarom er juist op dat ene moment dat voor jou of anderen als spotter belangrijk is wordt afgeweken van wat standaard is. Dit is inherent aan de operatie Schiphol (maar ook op andere velden) en niet te voorkomen. Om dat af te schuiven op het humeur van een verkeersleider, of zoals in eerdere topics op spottertje pesten of weet ik het, gaat wat mij betreft zelfs 2 stappen te ver. Daarbij heeft Schiphol nog eens een van de meest complexe banensystemen ter wereld en 2 torens, wat ook niet meehelpt. Het is gewoon iets waarmee we moeten dealen. Take it or leave it.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: EHAM 30-12-2015

Post by EHAM »

B767-300ER wrote:Heeft niets met humeur te maken maar gewoon met het maken van afwegingen.
Is er iemand die deze afwegingen kan uitleggen? Op die manier kunnen spotters zich wellicht beter inleven/voorbereiden op sommige ATC-beslissingen wat betreft baangebruik.
B767-300ER wrote:Wat ook kan zijn is dat er even koffiepauze was in Tower West.

Wat ook kan zijn is dat er wisseling van de wacht was op Tower West
Als iemand van het ATC-gilde hier de standaard-tijden van weet, dan verneem ik dat graag zodat ik er in het vervolg rekening mee kan houden (mits dit inderdaad van invloed is op het baangebruik).

Overigens geeft Niels z'n verhaal nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom de Ryanair en Garuda gisteren 18C kregen.
Joost de Wit
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: EHAM 30-12-2015

Post by B767-300ER »

Uiteraard waren de laatste 2 argumenten kul argumenten.

Afwegingen:
Meer verkeer vanuit west dan vanuit oost, waardoor er op de center capaciteit teveel is en op de Polder te weinig
Lokel weersonstandigheden op of vlak voor de baan
Actueel baangebruik
Verwachte piek.
Gevolgen voor overig verkeer.

Voor de rest zou ik een opleiding als LVL adviseren ;-)

Ik denk niet dat gezien je eerdere humeur opmerking en andere opmerkingen in eerdere vragen van anderen iemand van LVLN zich nog geroepen voelt om te antwoorden. ;-)
All times are local times!

Regards, N.
Raptor16
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 391
Joined: 28 Jul 2006, 17:50
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Raptor16

Re: EHAM 30-12-2015

Post by Raptor16 »

Overigens geeft Niels z'n verhaal nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom de Ryanair en Garuda gisteren 18C kregen.
Hij geeft een prima uitleg waarom, is het nu echt zo belangrijk om te weten wat de uiteindelijke reden was?
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: EHAM 30-12-2015

Post by EHAM »

Nee, ik stelde de vraag alleen uit nieuwsgierigheid en om mogelijk iets te leren van dit specifieke geval. Zo'n algemeen verhaal van Niels draagt daar (voor mij) weinig aan bij, bovendien zijn daar al andere topics voor.
Joost de Wit
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: EHAM 30-12-2015

Post by B767-300ER »

EHAM wrote:Nee, ik stelde de vraag alleen uit nieuwsgierigheid en om mogelijk iets te leren van dit specifieke geval. Zo'n algemeen verhaal van Niels draagt daar (voor mij) weinig aan bij, bovendien zijn daar al andere topics voor.
Ik denk dat je een grotere kans hebt op een echt serieus antwoord van bijvoorbeeld Erik (Key) die werkzaam is als verkeersleider als je je insinuaties achterwege laat...

Ik refereer ook graag nog even naar deze discussie omtrent het onderwerp Luchtverkeersleider... http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?p=788780#p788780
Daar wordt eigenlijk maar 1 juiste reactie gegeven: http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=12&t=117477

Zoals gezegd, er zijn tal van factoren waar wij als "leken" (ik noem mezelf maar even een leek) totaal geen weet van hebben. Het is tenslotte ook niet voor niets dat een opleiding tot Luchtverkeersleider niet in 3 zinnen in een topic gegeven kan worden. Wil je er als spotter echt op anticiperen dan moet je weten wat de situatie is. Helaas (of misschien wel beter) is die informatie die de situatie beheerst voor een groot gedeelte voor ons onzichtbaar. We moeten het doen met de bepertke gegevens die we hebben en daarmee tackelen we ruim 95 procent van al het verkeer. Die andere 5 procent zal altijd aan ons voorbij (blijven) gaan. We just have to deal with that. En wellicht maakt dat het juist ook wel zo leuk.

Happy 2016.
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”