TORA= Asphalt (or paved runway) : Take Off Run Availablerogerb wrote:What is difference between TODA and TORA?
TODA 3800 m.
TORA 3860 m.
What is the actual length of runway 36L?
Thanks
Roger
50ft is wat aan de hoge kant. Een vliegtuig moet na een motorstoring minimaal 35ft gehaald hebben, of 15ft in geval van een natte piste...Flyboy wrote:Grappig: de voertaal is hier Nederlands...
http://memotrip.nl/kijkaan/vliegen/runwaybegrippen.htm
De TORA TODA ADSA LDA van rwy27 op Schiphol is allemaal 3453 meter oftewel de lengte van de baan. Voor de definities zie de werkende link hierboven. Het betekent voor NV Schiphol dat ze in theorie een boom van 50 voet aan het uiteinde van de baan mogen hebben staan en dan kloppen alle gepubliceerde afmetingen nog steeds. Niet dat ze het zullen doen, maar het scheelt een hoop gehannes in officiële documenten door het zo te doen.
Omgekeerd betekent het ook dat de eigenlijke werkelijk beschikbare TODA iets meer zal zijn, hoewel je natuurlijk ook te maken hebt met je uitklimhoek, en als je met 3,5 km nog niet op 50 voet zit, dan zit je even later we in de bomen van het Amsterdamse bos...
Vliegtuigen gebruiken geen lengte voor de berekeningen, maatschappijen welrogerb wrote:bedankt voor reply, toevallig voor alle banen 60 meter clearway behalve voor 27. zou het te maken hebben met ILS rek aan einde van baan 27 en de zwanenburgbaan / taxibanen liggen er vlak achter natuurlijk. Welke lengte gebruiken vliegtuigen eigenlijk voor het berekenen van het MTOW?
Kennelijk is het stuk stopway en hetgeen daarachter ligt niet door de autoriteiten als clearway aangemerkt. Niet elk stuk gras achter de baan is een clearway.rogerb wrote:op MST ligt 2500 baan en 250 meter stopway, daarachter nog een stuk gras (clearway) ASDA is 2750 meter TODA en TORA is 2500 meter, TODA zou dan toch eigenlijk 2810 meter moeten zijn of niet?
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more