Vervanging F70 PH-KBX

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
bigfoot
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 619
Joined: 14 Nov 2005, 10:53

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by bigfoot »

Ik heb de stukken nog eens door geneusd. In tegenstelling hoe "wij" een geschikt vliegtuig zouden kiezen is dit een aanbesteding.

Dus de aanbesteding criteria zoals aangeven zullen de enige criteria zijn waarop een vliegtuig gekozen wordt. Afwijken hiervan mag niet, competitie kan dit aanvechten en dan wordt de aanbesteding ongeldig verklaart. Vooral bij een high profile/publiekelijk bekend items moet een minister zich bijvoorbeeld gaan verantwoorden waarom deze aanbesteding fout is gegaan, met vertraging als gevolg. Denk aan de aanbesteding van het OV in Limburg. Oftewel alles zal volgens de regels gaan zoals in deze stukken geschreven staan.

Als je bijvoorbeeld zelf mee zou willen doen met deze aanbesteding, moet je allereerst voldoen aan allerlei eisen waarmee je aantoont dat je ervaring en verstand van zaken hebt (Descriptive Document, hfst 4). Helaas vallen de meeste op dit forum hierdoor al af :? :mrgreen:

Dan moet je als inschrijver een vliegtuig bezitten, bouwen of aankopen. Dus bij wijze van zou je een 737-700 uit de woestijn kunnen halen/aanschaffen en modificeren en hier je aanbieding mee maken. Of nog creatiever een 767-200 mits deze ook aan alle andere requirements voldoet. Of te wel, het hoeft niet perse een kist te zijn die nu beschikbaar is op Avbuyer.com of dat de huidige eigenaar deze aanbieding doet. Vervolgens moet je jouw vliegtuig om kunnen of laten bouwen en tijdig afleveren.

Bovenstaand is je aanbieding. Dit levert een prijs kaartje op voor aanschaf plus verbouwing.

Nu de beoordeling van jouw aanbieding.
1. is je aanbieding compleet en geldig?
2. voldoe jij aan de ervaringseisen (hfst 4)?
3. heb je alle gevraagde documentatie ingediend (documenten staan beschreven in appendix B)
4. als je aan bovenstaande voldoet wordt er pas naar de aanbesteding criteria gekeken.

De aanbesteding criteria zijn opgesteld volgens Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Dit is een methode om kwaliteit te kwantificeren, daarmee wordt dus niet puur naar het aanschafprijs gekeken. Formule die gebruikt wordt maakt gebruik van een Fictieve Korting. Je zult gewoon de purchase prijs betaald krijgen maar je kunt concurrentie verslaan door een hogere fictieve korting te behalen. Formule is (Descriptive Document, pagina 22):

Purchase price - (total sub Award Criteria points * 25.000EUR)

De laagst die volgt uit deze formule wint de aanbesteding.

Subaward criteria is Appendix C waarin punten verdeling wordt gegeven op de volgende items:
  • Anticipated Delivery Date
    Payload Estimate
    Fuel Over 4,950 Nm
    Cargo Volume
    CAEP/4 Margin
    Chapter 4 Noise Margin
    CO2 Over 4,950 Nm
    Crew Training Set
    CAT IIIB autoland
    Cabin Altitude
    Cabin Noise
    Converted Aircraft Age
    Anticipated Converted Aircraft Hours
    Anticipated Converted Aircraft Cycles
    Anticipated Average Converted Aircraft Maintenance Remaining Life
    Anticipated Cumulative Average Engine LLP Remaining Life
    Cumulative Guaranteed EGTM

Stel(puur fictieve getallen) ik doe een aanbieding op basis van een 10 jaar oude BBJ3 met 12m3 cargo volume, kosten aanschaf zijn 40.000.000EUR en de verbouwing om aan dat "moodboard" te voldoen zijn 10.000.000EUR. Dan is de purchase prijs 50.000.000EUR. Vervolgens wordt er naar de Sub award Criteria gekeken. Een 10 jaar oude kist levert 4 punten op en cargo volume 8. Ik verzin gewoon nog wat andere punten voor het voorbeeld erbij en stel de totale punten scoren komt neer op 300 punten. Dit is gelijk aan 300*25.000=7.500.000EUR. Deze inschijving is dus volgens EMVI 42.500.000EUR

Concurentie doet ook een bod. Heeft kennelijk een 5 jaar oude ACJ319 gevonden voor 49.000.000 met 4m3 cargo volume, verbouwingen vallen mee en zijn slechts 6.000.000EUR. Totale aanschaf is dan 55.000.000EUR. Als we dan naar subcriteria beoordelen krijgt deze voor haar leeftijd 8 punten en voor de cargo 0 punten. "Toevallig" verzonnen voor dit voorbeeld is de tolate subcriteria punten 600, wat betekend dat deze een fictive korting van 600*25.000=15.000.000EUR heeft. Volgens EMVI is deze inschrijving dan 40.000.000EUR en daarmee laagste.

Aanbesteding uitslag is dan dat wij een ACJ319 krijgen omdat deze beter scoort met EMVI, terwijl dit ons (belasting betalers) meer kost.

Het is heel lastig om nog voorkeuren of invloeden hierin te verwerken. Tenzij de requirements echt een bepaalde favoriete type de voorkeur geven, net zoals dat een Lineage 1000 al is afgevallen.

In deze nota van inlichting staat de "nieuwe" aanbestedingsplanning. Het voorlopige gunningsbesluit zou eigenlijk op 23 december op bekend moeten zijn, maar ze hebben, zoals gebruikelijk bij de overheid,meer tijd nodig voor de beoordeling.

Deze aanbesteding methode is minder leuk voor ons om te filosoferen en bediscussiëren over de opvolging :( :mrgreen:
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by pjotrtje »

Prima uitleg, dankjewel!
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22200
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Stratofreighter »

De PH-KBX gaat op 1 juni 2017 uit dienst als regeringsvliegtuig.
http://www.upinthesky.nl/2017/02/03/kbx ... it-dienst/
heeft meer...

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2017D03507
/
https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... gtuig.docx
Datum 2 februari 2017
Betreft Aanbesteding Regeringsvliegtuig

Geachte voorzitter,
In mijn brief van 8 juli 2016 (33400-XII-79) heb ik u gemeld dat ik een Europese aanbesteding zou starten ter vervanging van het huidige regeringsvliegtuig, de PH-KBX.

De procedure hiervoor is gestart op 13 juli 2016 en op 12 december jl. eindigde de termijn voor het indienen van inschrijvingen.

De aanbesteding heeft vier inschrijvingen opgeleverd van zowel nieuwe als tweedehands vliegtuigen.

Geen :!: van deze inschrijvingen kan worden aangemerkt als een geldige bieding.

Ik ben nagegaan of ik met een of meer inschrijvers op grond van de Aanbestedingswet 2012 exclusief een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande aankondiging kan toepassen om alsnog tot gunning van de opdracht te komen.

Van de ontvangen inschrijvingen voldoet één Image inschrijving aan de vereisten die daarvoor worden gesteld in het aanbestedingsrecht.
Met deze inschrijver zal ik binnenkort de onderhandelingen starten.

De vier inschrijvers zijn geïnformeerd over de uitkomst van de procedure.
Er geldt nu een stand still periode van 20 dagen.
Later dit voorjaar zal ik u informeren over de uitkomst van het onderhandelingsresultaat.

Daarnaast informeer ik u graag over het uitfaseren van de KBX. De KBX wordt verkocht en is daarom overgedragen aan de Dienst Domeinen die verantwoordelijk is voor de verkoop van Roerende Zaken van het Rijk. Domeinen is het verkoopproces gestart en is in vergevorderde onderhandeling met een partij. Image

Gezien de belangstelling die daarvoor eerder is getoond wil ik het publiek nog in de gelegenheid stellen de KBX op een nader te bepalen moment en wijze te bezichtigen. :!:
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by ehusmann »

Stratofreighter wrote:
Van de ontvangen inschrijvingen voldoet één Image inschrijving aan de vereisten die daarvoor worden gesteld in het aanbestedingsrecht.
Met deze inschrijver zal ik binnenkort de onderhandelingen starten.
En hop, weer 15% mark up op de prijs. Altijd leuk zakendoen met de overheid...

Erwin
Image
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22200
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Stratofreighter »

https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... 6C6F.node6
The Converted Aircraft is expected to fly 600 to 800 flight hours per year in average, with 75% of the flights conducted on routes equivalent to Medium Haul Sectors of an average duration of 1.5 flight hours per flight and 25% of the flights conducted on routes equivalent to Long Haul Sectors of an average duration of 9 flight hours per flight. These are non-binding estimates.
There is no requirement for the Converted Aircraft to be certified for operation on runways with a width below 45 metres.
https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... 6C6F.node6
No, the operation of the Converted Aircraft will be dealt with in a separate tender.
A separate tender is planned for the operation of the Converted Aircraft. That tender will be restricted by the Aircraft selected in this Tender.
No, a leasing option is not part of this Tender.
The Converted Aircraft is not required to have a steep approach system.
VRAAG:
the max 1700 meters runway take-off requirement is borderline with several aircraft - do you have more details on the payload (including fuel) that would be required to be carried for this 1700 m requirement ? Also whether sea-level and standard day conditions ?

ANTWOORD:
The fourth bullet point of § 2.1.3. of the Request For Proposal shall be amended as follows: "The Converted Aircraft is expected to be operated from airports which runway length does not exceed 2,000 meters;"
instead of "The Converted Aircraft is expected to be operated from airports which runway length does not exceed 1,700 meters;".

Indeed the shortest runway from which the Converted Aircraft shall operate has been identified as being the runway of Innsbruck airport.
The runway length at Innsbruck airport is 6,562 ft (2,000 m).
...en nu maar zien wat de nabije toekomst "ons" gaat brengen...
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4496
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Alpha Kilo One »

"ons" gaat het waarschijnlijk niet zoveel brengen.......
Alleen Willem en consorten profiteren.
"Nix bliev wie it es"
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by aviodromefriend »

Alpha Kilo One wrote:"ons" gaat het waarschijnlijk niet zoveel brengen.......
Alleen Willem en consorten profiteren.
Valt mee.

Een terugkeer naar old-school spotting omdat je niet weet wanneer en hoe laat het apparaat buiten te zien zal zijn, zal nodig zijn. Dat gaat het ons brengen. Arme regering die van te voren weet waar het ding te zien zal zijn. Missen ze dat ook nog.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4496
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Alpha Kilo One »

Old skool spotting.....
Jaren gedaan. Maar bestaan die spotters nog? Waarschijnlijk alleen op Schiphol. Op de rest van Nederlandse vliegterreinen is spotten een bijna nutteloos tijdverdrijf.
"Nix bliev wie it es"
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22200
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Stratofreighter »

...for the record...
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/c ... in-mei-weg
De PH-KBX, de Fokker 70 die jarenlang leden van het Koninklijk Huis en hoge politici vervoerde, voert eind mei haar laatste vlucht uit. Dat meldt KLM Cityhopper-directeur Boet Kreiken
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22200
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Stratofreighter »

...misschien komt er donderdag 23 februari 2017 wat meer naar buiten, maar mogelijk is dit nog wat vroeg.

https://www.tweedekamer.nl/vergaderinge ... 2016A05324
/
https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... ari%20.pdf
Den Haag, 17 februari 2017

Noot: 2e HERZIENE CONVOCATIE
(agendapunt toegevoegd*)
In de eerste termijn geldt een indicatieve spreektijd van maximaal 4 minuten
per fractie.
Voortouwcommissie: vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu

Bewindsperso(o)n(en): staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Activiteit: Algemeen overleg

Datum: donderdag 23 februari 2017
Tijd: 12.00 - 14.00 uur
Openbaar/besloten: openbaar
Onderwerp: Luchtvaart

Agendapunt: Aanbesteding Regeringsvliegtuig

Zaak: Brief regering - minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van
Haegen-Maas Geesteranus – 2 februari 2017
Aanbesteding Regeringsvliegtuig - 34550-XII-69

Agendapunt: Situatie bij Insel Air
Zaak: Brief regering - staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma –
3 februari 2017
Situatie bij Insel Air - 24804-93
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22200
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Stratofreighter »

...behalve voor het leveren van het vliegtuig is er ook belangstelling voor het leveren van bemanning en technici.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2767 ... gen__.html
Vandaag, 09:41

SCHIPHOL - JetNetherlands staat te popelen om de bemanning en technici te leveren voor het nieuwe regeringstoestel.

Dat zou na Martinair en KLM Cityhopper de derde Nederlandse operator zijn die verantwoordelijk is voor de hele operatie, het onderhoud en de piloten.

„We wachten op de officiële aanbesteding van het ministerie, maar we hebben onze belangstelling al kenbaar gemaakt”,
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1678
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Arjenp »

Klein zijspoor voor de liefhebbers; in een brief van de minister staat dat "Gezien de belangstelling die daarvoor eerder is getoond wil ik het publiek nog in de gelegenheid stellen de KBX op een nader te bepalen moment en wijze te bezichtigen".
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24252
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by YS11 »

Via een bron vernomen, dat de KBX verkocht is aan ALLIANCE AL in Australie
Rgds,Martin.
787-8
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 187
Joined: 24 Oct 2016, 18:45

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by 787-8 »

Maakt ie toch nog zijn vlucht naar Australie :)

Ben meer nieuwsgierig wat er in de plaats komt.
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Rockville »

Nederland koopt Boeing 737 als nieuw regeringsvliegtuig

Nederland heeft een Boeing 737 Business Jet gekocht als nieuw regeringsvliegtuig. Dat heeft minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) dinsdag bekendgemaakt.

Het toestel heeft plek voor 24 passagiers en krijgt de registratie PH-GOV (government). De Boeing vervangt de bekende oranje-witte Fokker 70 PH-KBX (koningin Beatrix). Met de vervanging is 89 miljoen euro gemoeid.

De nieuwe Boeing heeft een groter bereik dan de Fokker en kan zonder tussenstop Caribisch Nederland bereiken.

ANP, 04 april 2017 18:33

De Kamerbrief
Last edited by Rockville on 04 Apr 2017, 18:44, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”