KLM koopt oude vrachtjumbo voor Martinair
11 augustus 2017 11:06
aflopen huurcontract
KLM heeft de laatste vrachtjumbo (PH-MPS) in de kleuren van dochtermaatschappij Martinair gekocht van de Amerikaanse leasemaatschappij AirCastle.
Daarmee is de luchtvaartmaatschappij nu eigenaar van vier vrachtjumbo’s.
De aankoop wordt bevestigd door een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij.
Hij kan verder niet uitweiden over de achtergronden van de aankoop of de aanschafprijs.
De 27 jaar oude B747-400BCF, een omgebouwd passagiersvliegtuig,
wordt al bijna tien jaar gehuurd door Martinair van AirCastle.
Die huurovereenkomst loopt begin 2018 af en partijen waren al enige tijd op zoek naar een gepaste oplossing of alternatief voor het beëindigen van de leaseovereenkomst.
Daarnaast is er ook een juridische noodzaak om tenminste een vrachtvliegtuig in de vloot van Martinair te houden. Anders verliest de vrachtmaatschappij haar Nederlandse vliegvergunning (AOC).
KLM heeft in 2016 ook twee vrachtjumbo’s van Martinair aangekocht van AirCastle.
Deze vrachtvliegtuigen stonden al enkele jaren geparkeerd op de Spaanse luchthaven van Teruel.
Koop en sloop was volgens de vrachtdirectie van KLM goedkoper dan de freighter op te knappen en in ‘luchtwaardige toestand’ terug te geven aan de leasemaatschappij na het aflopen van het huurcontract.
28. August 2017
Lessor Air Castle Leasing has sold a B747 freighter to Martinair.
It is the last Jumbo freighter that will continue flying in the traditional livery of the Dutch airline that had been integrated into 2008 into KLM.
The Jumbo freighter just came back from a major overhaul in China to its home base AMS,
returning in fresh original Martinair livery which
"will remain this way till the end of the aircraft's lifetime,"
assures AF-KL Cargo Press Officer Gerard Roelfzema.
He adds to this: "the PH-MPS will remain a full member of our freighter fleet."
However, as Gerard pointed out to CargoForwarder Global, it is Martinair, not KLM that buys the freighter.
https://www.cargoforwarder.eu/2017/08/2 ... -the-past/Once proud carrier now sidelined
After Air France and KLM (in their wisdom) decided to join forces, there was no mention of Martinair Cargo.
However it seems the wise guys decided to incorporate the MP Cargo into the deficit AF-KL Cargo unit instead of leaving it as a money making cargo entity.
After KLM took 100 percent control of MP in 2009,
things were still running well.
It was in 2011 that the board members of both airlines agreed to commercially integrate MP Cargo into AF-KL Cargo.
A move which probably came at the wrong time
as AF-KL Cargo were losing money and customers.
Then came the decision to start phasing out the MP Cargo fleet.
Martinair staff were integrated" into the AF-KL commercial scene
and the MP pilots fought a losing battle to keep their conditions and jobs.
Last B747 in MP colors
Martinair’s last jumbo freighter,
a 27 year old converted BCF version which in its early days
flew as a passenger aircraft for Singapore Airlines and Air India
and which was on lease from Aircastle Leasing,
has now been sold to Martinair.
"It will keep the MP livery," assures Gerard.
MP’s other three B747Fs are stored in Teurel, Spain (two) and Kansas City (one) and will probably never fly commercially again.
Sad days for those old MP employees to see that only a single Jumbo freighter is left over as remnant of a once large fleet, displying the Martinair colors.
That’s progress, some might say - but considering the continued uphill battle AF-KL Cargo is fighting,
would it not have made more sense
to use the MP Cargo product differently and profitably?
We’ll never know!
Foto viaKLM heeft een vrachtvliegtuig van Martinair Cargo beschikbaar gesteld aan het Rode Kruis voor het vervoer van hulpgoederen. De Boeing 747-400BCF is zaterdagochtend van Schiphol vertrokken. Het toestel vliegt naar Curaçao, vanwaar de goederen per militair vliegtuig naar Sint-Maarten worden vervoerd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Martinair_Flight_138Status: Final
Date: Wednesday 4 December 1974
Time: ca 22:15
Type: Douglas DC-8-55F
Operator: Martinair Holland
Registration: PH-MBH
C/n / msn: 45818/242
Crew: Fatalities: 9 / Occupants: 9
Passengers: Fatalities: 182 / Occupants: 182
Total: Fatalities: 191 / Occupants: 191
Airplane damage: Destroyed
Airplane fate: Written off (damaged beyond repair)
Location: Maskeliya ( Sri Lanka)
https://www.anderetijden.nl/programma/1 ... Faro-MP49522 december 2017
Uitspraak rechtszaak Faroramp uitgesteld door dood advocaat
De nabestaanden van de Faroramp die een rechtszaak hadden aangespannen tegen de staat wachten nog steeds op een uitspraak van de rechter. Er is vertraging ontstaan omdat de letselschadeadvocaat die optrad namens de nabestaanden in oktober is overleden. Jan Willem Koeleman verdronk tijdens een triatlon in Italië.
De rechtbank in Den Haag had aanvullend onderzoek aangevraagd over de ramp om een uitspraak te kunnen doen, en dit onderzoek is reeds in de zomer afgerond. Het onderzoeksrapport is vervolgens ter inzage naar de betrokken partijen gestuurd. Donderdag 21 december, de dag van de herdenkingsbijeenkomst, is een nieuw advocatenkantoor gevonden voor de nabestaanden: Beer Advocaten in Amsterdam. Zij moeten zich nu inlezen in de zaak en hebben net tien verhuisdozen overgenomen van hun overleden collega.
Uitzending: zaterdag 23 december om 21.20 uur op NPO 2.
Dit is een herhaling van deze aflevering uit 2012.
Kerstvlucht naar Faro: MP495
Aflevering: 31 minuten
Leestijd: 5 minuten
Het had een ontspannen kerst in de Algarve moeten worden maar werd een ramp.
Maandagochtend 21 december 1992 crasht een Martinairtoestel op de landingsbaan van Faro.
Zesenvijftig mensen vinden de dood.
Tweehonderdvierentachtig mensen overleven de crash.
Andere Tijden blikt met passagiers, bemanning en hulpverleners terug op de ramp die 25 jaar geleden voor blijvende littekens heeft gezorgd.
Kerstvakantie
Het is een normale vlucht. Veel passagiers vliegen op maandagochtend naar Portugal om daar de kerstdagen door te brengen. Portugezen gaan om diezelfde reden op familiebezoek.
Het gaat pas mis als de DC10 met vluchtnummer MP495 bijna bij Faro is.
19 januari 2018 11:36
Het gaat weer goed met Martinair Cargo
Martinair Cargo heeft over het boekjaar 2016 een nettowinst behaald van 41 miljoen euro
19 januari 2018 11:36
Martinair Cargo heeft over het boekjaar 2016 een nettowinst behaald van 41 miljoen euro.
Dat blijkt uit de laatste jaarrekening van de afgeslankte KLM-vrachtdochter dat in het najaar van 2017 bij de Kamer van Koophandel is gedeponeerd.
Een jaar eerder was er nog sprake van een verlies van ruim dertien miljoen euro.
Martinair rondde in het verslagjaar 2016 een stevige krimp van de vrachtvloot af waardoor zes MD11F en ruim vijftig vrachtpiloten verdwenen.
De vrachtmaatschappij is met vier vrachtjumbo’s (B747-400F’s) als zogeheten ACMI-operator nog actief voor het moederbedrijf KLM op vrachtroutes naar Afrika en Zuid-Amerika
en krijgt daarvoor een vaste transportvergoeding.
In 2016 leverde dat een omzet op van 308 miljoen euro tegen 471 miljoen euro in 2015.
Daarin zijn ook nog de activiteiten van de zusterbedrijven Regional Jet Center en de vliegschool in Lelystad Airport verwerkt.
Het sterk verbeterde resultaat is enigszins geflatteerd, blijkt verder uit het jaarverslag.
Zo is een bedrag van 14,1 miljoen euro aan het resultaat toegevoegd dat afkomstig was uit een reservering van moederbedrijf KLM voor een kartelboete (29 miljoen euro) van de EU.
Die boete, waartegen KLM beroep had aangetekend,
is na tussenkomst van de Europese Rechtbank verlaagd naar 15 miljoen euro.
Het verschil is nu bijgeschreven in de boeken van Martinair.
Deze donatie van het moederbedrijf zorgt er mede voor dat financiële positie van het vrachtbedrijf met veertig miljoen euro weer aanzienlijk positief is.
In 2015 sloot Martinair het fiscale jaar af met een negatieve balans van bijna 1 miljoen euro.
Daarnaast profiteerde Martinair in het verslagjaar 2016 van aanzienlijk lagere personeelskosten (59 miljoen euro tegen 116 miljoen euro in 2015)
en werd er veel minder afgeschreven op de verouderde MD11F’s (11,8 miljoen tegen 27 miljoen euro in 2015).
In totaal is er tussen 2014 en 2016 bijna 65 miljoen euro versneld afgeschreven door Martinair op de waarde van de MD11F’s.
Uit het jaarverslag blijkt verder dat de verkoop van de oude MD11F's in 2016 voor de sloop Martinair 6,4 miljoen euro opleverde.
Uit de jaarrekening blijkt verder dat er bij Martinair en moederbedrijf KLM
‘geen plannen bestaan’
voor een uitbreiding of vernieuwing van de vrachtvloot
nu het weer goed gaat in de internationale luchtvrachtmarkt.
‘De belangrijkste doelstelling blijft om onze kapitaalpositie te versterken en de schulden af te bouwen’, aldus algemeen directeur Marcel de Nooijer en financiële man Rob Hougee van Martinair.
Beide directieleden zijn overigens in dienst van moederbedrijf KLM
en niet Martinair,
dat na de afbouw van de vrachtvloot nog 476 medewerkers telt, waaronder 112 vrachtpiloten.
In 2015 was dat aantal nog 566.
Stratofreighter wrote:http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuw ... inairCargo
19 januari 2018 11:36
Het gaat weer goed met Martinair Cargo
Martinair Cargo heeft over het boekjaar 2016 een nettowinst behaald van 41 miljoen euro
Weinig verrassingen in zomerrooster AFKL Cargo
22 March 2018 11:16
Air France-KLM Cargo (AFKL Cargo) blijft
in het komend zomerseizoen (1 april) dezelfde bestemmingen
bedienen als in het winterseizoen met haar zes vrachtvliegtuigen.
Ook aan de frequentie van de vluchten verandert niets,
deelt de vrachtvervoerder mee.
De vier B747-400F’s van dochterbedrijf Martinair zullen Afrika en Zuid-Amerika plus Miami (VS) blijven bedienen vanaf Schiphol.
De freighters richten zich daarbij op de bestemmingen voor onder meer het perishable-vervoer
op Johannesburg (Zuid-Afrika), Nairobi (Kenia), Cairo (Egypte) en Das-es-Salaam (Tanzania).
In Zuid-Amerika worden de vluchten uitgevoerd op onder meer Bogota (Colombia), Quito
(Ecuador), Sao Paulo (Brazilië), Buenos-Aires (Argentinië) en Lima (Peru).
Air France Cargo is vanuit de Franse hoofdstad Parijs met de twee resterende B77&F’s
grotendeels actief op de Afrikaanse vrachtmarkt.
Ook voor komend zomerseizoen moeten de veranderingen in het aanbod aan bestemmingen van de vrachtdivisie
dan ook komen van het uitgebreide netwerk aan passagiersvluchten
van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep en haar partners.
Ah, dan zat mijn geheugen toch redelijk goed. Bedankt!B767-300ER wrote:Martinair heeft de MPQ gekocht in medio 2017 en direct doorverkocht aan BCC (Boeing Capital). Grote kans dat deze nu een andere koper heeft gevonden welke bereid is te investeren in het opknappen van deze machine en daarover dus geen leasekosten hoeft te betalen. Met de huidige brandstofprijs kan dit best wel eens interessant zijn.
De MPP betaalt MP nog steeds een maandelijkse lease over tot eind 2018.
De MPR heeft men al eerder kunnen slijten en vliegt ondertussen voor Kalitta Air.
De MPS vliegt nog steeds voor Martinair zelf en is ondertussen volledig eigendom.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more