Biem wrote:In augustus 2005 heeft Transavia voor de bestaande vloot van 26 737's de huidige winglets gekocht. Dit zou met de brandstofprijs van toen binnen drie jaar terugverdiend zijn. Toch vraag ik me af of dat nu ook het geval zou zijn. Ik verwacht dat de 737-700's deze scimitar winglets niet krijgen omdat deze de oudste toestellen in de vloot zijn.
Even een simpel en heel grof rekensommetje op basis van wat veronderstellingen. :
Gemiddeld is een HV machine zon 75 procent van de dagen operationeel. 25 procent zijn dagen dat de machine in onderhoud of op de buffer staat (denk aan de winter). In 3 jaar betekend dat zon 800 effectieve dagen waarop de machine wordt ingezet. Als je de aanschafprijs deelt door de 800 dagen betekend dat er per dag zon 625 euro bespaard dient te worden om break even te spelen.
Gemiddeld is een HV machine zon 10 uur per dag in de lucht en verstookt het zon 2800 kilo per uur (grofweg!) een besparing van 3 procent waarover wordt gesproken is dan 84 kilo per uur maal 10 uur is zon 840 kilo per dag.
Wat doet een kilo-tje jet A1? 90 cent de liter en een liter is ongeveer (afhankelijk van de temperatuur) 0,8 kilo. Dan kom ik rond de 1,10 euro voor een kilotje..
625 euro gedeeld door 1,10 is ongeveer 560 kilo besparing per dag die noodzakelijk is. Dat is een stuk minder dan de besparing van 840 kilo per dag dus lijkt mij rendabel.
Vergeef me de grote hoeveelheid aannames, als er mensen zijn met betere cijfers verneem ik dat graag.