Forum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.
A lightningstrike-inspection takes several hours. The whole fuselage skin has to be checked for damage, hinges, bonding wires etc. Avionics may be affected. Even without any abnormal indications it can make more sense to return to home base than to continue, especially with only limited maintenance available at destination (difers per company & destination).
Incident: Carpatair F100 at Amsterdam on Aug 27th 2018, navigation computer failure
A Carpatair Fokker 100 on behalf of KLM,
registration YR-FZA performing flight KL-1779 from Amsterdam (Netherlands) to Hamburg (Germany),
was climbing out of Amsterdam's runway 24 when the crew requested
to stop the climb at FL060 due to the failure of a navigation computer.
Vlucht
Vlucht KL575, die op zondag 16 september om 18:58 uur vanuit Schiphol vertrok,
werd met een Airbus A330-300 met registratie PH-AKB, uitgevoerd.
Na twee uur vliegen besloot de piloot het vliegtuig om te draaien en terug te vliegen naar Schiphol.
De A330 bevond zich toen boven de Middellandse Zee.
Vier uur later, om iets na elven, landde het toestel weer op de Amsterdamse luchthaven.
Reparatie
De reden voor het omkeren naar Schiphol
is volgens de woordvoerder dat de reparaties aan het vliegtuig
makkelijker uit te voeren zijn op Schiphol,
dan op het vliegveld van Luanda in Angola.
RudiMD11 wrote:Weet iemand waarom PH-BFL net een go around maakte op de 22? Leek weinig last van de wind te hebben en de baan was vrij.
Soms zijn zaken anders dan ze lijken.... Windshear is bijvoorbeeld vanaf de grond niet zichtbaar.
Hoop er dadelijk een antwoord op te krijgen.
De baan was NIET vrij.
De oostbaan (22) was vrij. Voor hem was een Getjet 737 geland en die was al van de baan af. En een paar minuten eerder was een andere KLM 747 ook op Oost geland. Ik heb begrepen dat 24 wel bezet was door een Air France. Maar waarom hebben ze hem dan niet gewoon op 22 neergezet?
RudiMD11 wrote:
De oostbaan (22) was vrij. Voor hem was een Getjet 737 geland en die was al van de baan af. En een paar minuten eerder was een andere KLM 747 ook op Oost geland. Ik heb begrepen dat 24 wel bezet was door een Air France. Maar waarom hebben ze hem dan niet gewoon op 22 neergezet?
Kan het niet zo zijn dat de 22 niet vrij was om een andere reden dan een vliegtuig (een grondvoertuig of sleper oid?)
RudiMD11 wrote:De oostbaan (22) was vrij. Voor hem was een Getjet 737 geland en die was al van de baan af. En een paar minuten eerder was een andere KLM 747 ook op Oost geland. Ik heb begrepen dat 24 wel bezet was door een Air France. Maar waarom hebben ze hem dan niet gewoon op 22 neergezet?
Niet elke vlucht kan 22 accepteren als landingsbaan, ook niet alles van één type bijvoorbeeld. De procedure in deze omstandigheden is dan naderen via de ILS22 en landen op 24. Ik was er niet bij maar krijg de indruk dat dat is wat de bedoeling was, waarbij 24 dan niet op tijd vrij was (daar werd ook gestart neem ik aan).