Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
n5205e00421
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 665
Joined: 08 Nov 2003, 23:45
Type of spotter: S3 & Mode-S
Subscriber Scramble: Y
Location: n5223e00593
Contact:

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by n5205e00421 »

A lightningstrike-inspection takes several hours. The whole fuselage skin has to be checked for damage, hinges, bonding wires etc. Avionics may be affected. Even without any abnormal indications it can make more sense to return to home base than to continue, especially with only limited maintenance available at destination (difers per company & destination).

YR-FZA to HAM just returned to AMS by the way.
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22196
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Stratofreighter »

n5205e00421 wrote: YR-FZA to HAM just returned to AMS by the way.
https://avherald.com/h?article=4bce8142&opt=0
Incident: Carpatair F100 at Amsterdam on Aug 27th 2018, navigation computer failure

A Carpatair Fokker 100 on behalf of KLM,
registration YR-FZA performing flight KL-1779 from Amsterdam (Netherlands) to Hamburg (Germany),
was climbing out of Amsterdam's runway 24 when the crew requested
to stop the climb at FL060 due to the failure of a navigation computer.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 552
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Inkjet »

PH-BHF was vandaag vertrokken als KL661 en is na 2.5 uur teruggekeerd op Schiphol.
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1678
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Arjenp »

OR529 /TFL529 AMS-FUE PH-TFA(B738) is going back to base -> medical.
User avatar
n5205e00421
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 665
Joined: 08 Nov 2003, 23:45
Type of spotter: S3 & Mode-S
Subscriber Scramble: Y
Location: n5223e00593
Contact:

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by n5205e00421 »

EI-IKL A320 AZA107 AMS-FCO just returned over Germany. Takeoff 12:46 rwy 24, landed 13:28 rwy 27.
User avatar
Moos
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 759
Joined: 03 Mar 2009, 22:53
Type of spotter: Civ & Mil
Location: Eindhoven

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Moos »

KL575 PHAKB keert zojuist om boven de Middellandse zee
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22196
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Stratofreighter »

Moos wrote:KL575 PHAKB keert zojuist om boven de Middellandse zee
https://www.upinthesky.nl/2018/09/18/kl ... -schiphol/
Vlucht
Vlucht KL575, die op zondag 16 september om 18:58 uur vanuit Schiphol vertrok,
werd met een Airbus A330-300 met registratie PH-AKB, uitgevoerd.

Na twee uur vliegen besloot de piloot het vliegtuig om te draaien en terug te vliegen naar Schiphol.

De A330 bevond zich toen boven de Middellandse Zee.

Vier uur later, om iets na elven, landde het toestel weer op de Amsterdamse luchthaven.

Reparatie
De reden voor het omkeren naar Schiphol
is volgens de woordvoerder dat de reparaties aan het vliegtuig
makkelijker uit te voeren zijn op Schiphol,
dan op het vliegveld van Luanda in Angola.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
RudiMD11
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 737
Joined: 25 Apr 2016, 22:53
Location: EHRD/RTM
Contact:

Re: EHAM 21-09-2018

Post by RudiMD11 »

Weet iemand waarom PH-BFL net een go around maakte op de 22? Leek weinig last van de wind te hebben en de baan was vrij.
RVG
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: EHAM 21-09-2018

Post by Bennie »

RudiMD11 wrote:Weet iemand waarom PH-BFL net een go around maakte op de 22? Leek weinig last van de wind te hebben en de baan was vrij.
Soms zijn zaken anders dan ze lijken.... Windshear is bijvoorbeeld vanaf de grond niet zichtbaar.
Hoop er dadelijk een antwoord op te krijgen.
Last edited by Bennie on 21 Sep 2018, 13:42, edited 1 time in total.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: EHAM 21-09-2018

Post by Bennie »

Bennie wrote:
RudiMD11 wrote:Weet iemand waarom PH-BFL net een go around maakte op de 22? Leek weinig last van de wind te hebben en de baan was vrij.
Soms zijn zaken anders dan ze lijken.... Windshear is bijvoorbeeld vanaf de grond niet zichtbaar.
Hoop er dadelijk een antwoord op te krijgen.
De baan was NIET vrij.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1678
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Arjenp »

TRA43M / HV6259 RTM-SPU komt terug naar AMS -> lightning strike
User avatar
RudiMD11
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 737
Joined: 25 Apr 2016, 22:53
Location: EHRD/RTM
Contact:

Re: EHAM 21-09-2018

Post by RudiMD11 »

Bennie wrote:
Bennie wrote:
RudiMD11 wrote:Weet iemand waarom PH-BFL net een go around maakte op de 22? Leek weinig last van de wind te hebben en de baan was vrij.
Soms zijn zaken anders dan ze lijken.... Windshear is bijvoorbeeld vanaf de grond niet zichtbaar.
Hoop er dadelijk een antwoord op te krijgen.
De baan was NIET vrij.
De oostbaan (22) was vrij. Voor hem was een Getjet 737 geland en die was al van de baan af. En een paar minuten eerder was een andere KLM 747 ook op Oost geland. Ik heb begrepen dat 24 wel bezet was door een Air France. Maar waarom hebben ze hem dan niet gewoon op 22 neergezet?
RVG
User avatar
J.v.Heteren
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 89
Joined: 17 Sep 2004, 12:46
Subscriber Scramble: Jan van Heteren
Location: Sliedrecht

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by J.v.Heteren »

OR375 AMS-CUR komt terug naar Schiphol
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: EHAM 21-09-2018

Post by B767-300ER »

RudiMD11 wrote:
De oostbaan (22) was vrij. Voor hem was een Getjet 737 geland en die was al van de baan af. En een paar minuten eerder was een andere KLM 747 ook op Oost geland. Ik heb begrepen dat 24 wel bezet was door een Air France. Maar waarom hebben ze hem dan niet gewoon op 22 neergezet?
Kan het niet zo zijn dat de 22 niet vrij was om een andere reden dan een vliegtuig (een grondvoertuig of sleper oid?)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11251
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: EHAM 21-09-2018

Post by Key »

RudiMD11 wrote:De oostbaan (22) was vrij. Voor hem was een Getjet 737 geland en die was al van de baan af. En een paar minuten eerder was een andere KLM 747 ook op Oost geland. Ik heb begrepen dat 24 wel bezet was door een Air France. Maar waarom hebben ze hem dan niet gewoon op 22 neergezet?
Niet elke vlucht kan 22 accepteren als landingsbaan, ook niet alles van één type bijvoorbeeld. De procedure in deze omstandigheden is dan naderen via de ILS22 en landen op 24. Ik was er niet bij maar krijg de indruk dat dat is wat de bedoeling was, waarbij 24 dan niet op tijd vrij was (daar werd ook gestart neem ik aan).

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”