https://www.dvhn.nl/drenthe/Lesvliegtui ... 78902.htmlDe KLM Flight Academy in Eelde breidt uit.
Personeel en toestellen van de vliegschool van Martinair op Lelystad verhuizen naar Eelde.
Bovendien schaft de KLM-vliegschool zes nieuwe lesvliegtuigen aan.
Op Eelde worden in totaal twaalf toestellen van de school gestationeerd.
,,We worden de enige vliegschool in ons land die alles zelf gaat doen.
Eigen toestellen, eigen instructeurs en eigen monteurs”,
zegt John Hayward, directeur van zowel de KLM Flight Academy als de vliegschool van Martinair.
Beide zijn een dochter van KLM. Hayward denkt dat de verhuizing naar Eelde binnen een of twee jaar gerealiseerd is.
Op Eelde voorziet Hayward betere vliegmogelijkheden dan op Lelystad,
dat een overloop voor vakantievluchten van Schiphol moet worden.
,,Voor de school blijven dan vlieglessen in de daluren over.
Op Eelde hebben we dat probleem niet.”
Vanuit Lelystad verhuizen twaalf personeelsleden en vijf lestoestellen naar Eelde.
De KLM vliegschool gaat miljoenen investeren in de zes nieuwe lestoestellen,
vijf eenmotorige en een tweemotorige.
Afgelopen najaar verving de school al
de lawaaierige Beechcraft Baron (tweemotorig) voor de stillere Diamond DA42.
De komst van de vliegtuigen van Lelystad en de nieuwe toestellen
betekent meer vlieguren op Groningen Airport Eelde.
10 January 2019 09:49
Magere vrachtgroei AF-KLM Cargo
Het vrachtvervoer (in tonkilometers) van Air France-KLM steeg vorig jaar bescheiden met 0,7% tegen 1,9% in 2017.
Bij een nagenoeg gelijk gebleven capaciteit (-0,1%) zorgde het stijgende vrachtvervoer tevens voor een verbetering van de beladingsgraad met 1 procentpunt naar 63,4%.
De stijging van het vrachtvervoer over 2018 kwam geheel voor rekening van Air France Cargo,
dat de productie in tonkilometers met 3.2% wist te verhogen.
Bij KLM Cargo was er nog steeds sprake van een bescheiden krimp van het vrachtvervoer van 0,1%.
Die afname vindt zijn oorzaak in het afstoten van de MD11 vrachtvloot bij dochterbedrijf Martinair
en het uitfaseren van de drie B747-combi’s,
waardoor de totale vrachtcapaciteit bij KLM negatief werd beïnvloed.
Daarentegen viel de beladingsgraad bij KLM hoger uit dan die van Air France.
Op maandag 4 maart 2019 keerde de Boeing 747-400 van Martinair terug
naar Schiphol wegens een technische storing, zo bevestigt een woordvoerder van Martinair
Vlucht MP8911 vertrok om 09:25 lokale tijd vanuit Amsterdam richting Caïro,
waarna het na een klein anderhalf uur boven Boedapest terugkeerde naar Schiphol.
“Het betreffende vliegtuig bleek inderdaad na vertrek een defecte (standby) altitude indicator te hebben.
Dit instrument is tijdens normale vluchtuitvoering niet nodig maar indien het kapot is,
levert dit wel een zogenaamde AOG (aircraft on ground) situatie op waarmee het toestel niet naar Caïro had mogen vertrekken.
https://www.upinthesky.nl/2019/03/07/ma ... -schiphol/De Boeing 747-400 met registratie PH-MPS is 28,8 jaar oud en
heeft voorheen dienst gedaan bij Singapore Airlines en Air India.
http://buislichtreclame.nl/martinair-ha ... -schiphol/Martinair hangar 32 – Schiphol
Het einde van een tijdperk….
Inmiddels is het 2019 en is besloten dat hangar 32 teruggegeven wordt aan de luchthaven, dit houdt dus ook in dat de drie beeldmerken van Martinair verwijderd moesten worden.
De demontage van deze immense beeldmerken ( de letterhoogte van de grootste tekst overschrijdt de 4 meter!) vereiste een secure voorbereiding waarbij niets aan het toeval overgelaten kon worden.
https://www.at5.nl/artikelen/193931/vee ... neden-kwamVeel klachten over nachtelijke vrachtvlucht
11 mei 2019, 10.35 uur
De vrachtvlucht van Martinair naar São Paulo was volgens een woordvoerder van Schiphol te laat vertrokken.
Officieel had het vliegtuig al om 22:00 uur Nederland moeten verlaten,
maar door onbekende omstandigheden werd er pas rond 02:15 uur opgestegen.
Vlucht MP7551 steeg op vanaf de Kaagbaan en ging boven Amsterdam Zuid linksaf in de richting van IJmuiden.
Het vliegtuig maakte boven Zuid en Nieuw-West zoveel herrie,
dat enkele bewoners dachten dat het toestel zou neerstorten.
'Ik ben niet snel bang, maar het leek echt of het misging', vertelt een vrouw.
'Ik zat echt rechtop in bed.'
Schiphol laat in een reactie weten ook flink wat klachten te hebben ontvangen over de vlucht.
Er wordt onderzocht waarom het toestel zoveel later is vertrokken en
of dit in de toekomst voorkomen kan worden.
'We vinden het heel vervelend voor de mensen die er last van hebben gehad', zegt een woordvoerder.
Het toestel is nog steeds onderweg naar São Paulo en
moet daar aan het einde van de ochtend Nederlandse tijd landen.
Wat een gezeik weer , maar eerlijk gezegd vind ik het super 'dom' dat LVNL deze machine op de 06 laat vertrekken richting Amsterdam. Die 747 had ongetwijfeld, ook met iets ongunstigere wind wellicht, kunnen opstijgen van een andere baan die 's nachts minder hinder geeft.Stratofreighter wrote:https://www.at5.nl/artikelen/193931/vee ... neden-kwam
https://www.at5.nl/artikelen/193931/vee ... neden-kwamVeel klachten over nachtelijke vrachtvlucht
11 mei 2019, 10.35 uur
De vrachtvlucht van Martinair naar São Paulo was volgens een woordvoerder van Schiphol te laat vertrokken.
Officieel had het vliegtuig al om 22:00 uur Nederland moeten verlaten,
maar door onbekende omstandigheden werd er pas rond 02:15 uur opgestegen.
Vlucht MP7551 steeg op vanaf de Kaagbaan en ging boven Amsterdam Zuid linksaf in de richting van IJmuiden.
Het vliegtuig maakte boven Zuid en Nieuw-West zoveel herrie,
dat enkele bewoners dachten dat het toestel zou neerstorten.
'Ik ben niet snel bang, maar het leek echt of het misging', vertelt een vrouw.
'Ik zat echt rechtop in bed.'
Schiphol laat in een reactie weten ook flink wat klachten te hebben ontvangen over de vlucht.
Er wordt onderzocht waarom het toestel zoveel later is vertrokken en
of dit in de toekomst voorkomen kan worden.
'We vinden het heel vervelend voor de mensen die er last van hebben gehad', zegt een woordvoerder.
Het toestel is nog steeds onderweg naar São Paulo en
moet daar aan het einde van de ochtend Nederlandse tijd landen.
De Boeing 747-400 van KLM Cargo
die begin deze week op het vliegveld van Harare landde
met een ontbrekende vleugelklep, zal voorlopig nog in Zimbabwe blijven
...foto's van de weggevallen vleugelklep viaVolgens de woordvoerster staat de 747 nog in Harare voor reparatie,
en zal naar verwachting ‘nog enige tijd in beslag nemen.’
Het betreft de Boeing 747-400 met registratie PH-CKA.
Het toestel werd in maart 2003 aan KLM geleverd en draagt de naam Eendracht.
Het vliegtuig werd op de betreffende vlucht door Martinair gevlogen.
KLM Cargo zet mes niet in vrachtcapaciteit
Air France-KLM Cargo schrapt geen vrachtcapaciteit onder druk van de overcapaciteit in de sector en slechte marktvraag.
Dat zei vrachtbaas Marcel de Nooijer van het Frans-Nederlandse luchtvrachtbedrijf (ook Martinair)
tijdens de recente jaarvergadering van vrachtkoepel ACN op Schiphol.
5 juli 2019 10:58
Volgens De Nooijer is het netwerk aan vrachtvluchten van Air France KLM ‘robuust’ genoeg en zijn er geen plannen om het besluit van Lufthansa Cargo te volgen.
‘Wij hebben juist vijf jaar geleden de vrachtvloot sterk gereduceerd naar de huidige zes vrachtvliegtuigen om minder kwetsbaar te zijn in economisch mindere tijden.
Wij bedienen nu met die vrachtvloot van vier B747-400F’s en twee B777F’s vooral specifieke markten
zoals de bloemen-en groente-import uit Oost- Afrika en Latijns-Amerika.
Op die markten verwachten wij geen grote vraaguitval dit jaar’, zegt De Nooijer.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more