De meeste vluchten gaan leeg naar het buitenland om gestrande Nederlanders op te halen en een beperkt aantal passagiers naar hun thuisland te brengen. Vrachtvolume en -gewicht voldoende beschikbaar, meestal beide kanten op .nemaco wrote:https://www.upinthesky.nl/2020/03/21/kl ... 4c60256340
Kan mij haast niet voorstellen dat de vier 747 combi’s niet rendabel zouden zijn bij een vervijfvoudiging van de vrachtprijs
New York ARTCC "staffing issues". Wordt een div naar MIACaptainRoPro wrote:Ik zie dat de PH-BFS als KL685 AMS-MEX terug naar AMS komt na ruim 5 uur onderweg te zijn geweest...
Ben bang dat we weer een 747 route kunnen doorhalen....
UPDATE:
Ik zie dat hij nu al bijna een uur midden boven de Atlantische oceaan een rondje aan het draaien is... Iemand een idee wat er aan de hand is?
Ik ben gelukkig niet de enige (met jarenlange vracht ervaring) die dezelfde gedachten heeft :747classic wrote:Hopelijk zal KLM fleetplanning goed inventariseren welk vliegtuigtype in de huidige situatie nog enige positieve cashflow kan opbrengen en niet bij voorbaat alle 747 vliegtuigen "grounden".
Deze 747 grounding beslissing is mijns inziens al in een vroeg stadium van de coronacrises genomen op het onderbuikgevoel : oud, grote passagiers capaciteit, er uit ermee !
Dat alle drie nog actieve 747 all pax vliegtuigen (408 pax) "grounded "zijn is volledig te begrijpen, plus een groot deel van de ICA vloot (in volgorde van passagierscapaciteit :773, 78X, 772, 789, A333 en A332)
Doordat echter nu de lowerdeck cargo capaciteit van de ICA vloot grotendeels wegvalt, maar er toch meer dan genoeg vracht aanbod is, lijkt de volgende optie nog wat positieve cashflow te (kunnen) brengen :
- volledige inzet 747 full freighters
- inzet resterende vier 747 combi's op bestemmingen, niet gesloten voor passagiersvervoer en met veel vracht aanbod.
Een 747 combi zonder passagiers en alleen vracht geeft wel wat weight & balance uitdagingen...747classic wrote:Ik ben gelukkig niet de enige (met jarenlange vracht ervaring) die dezelfde gedachten heeft :747classic wrote:Hopelijk zal KLM fleetplanning goed inventariseren welk vliegtuigtype in de huidige situatie nog enige positieve cashflow kan opbrengen en niet bij voorbaat alle 747 vliegtuigen "grounden".
Deze 747 grounding beslissing is mijns inziens al in een vroeg stadium van de coronacrises genomen op het onderbuikgevoel : oud, grote passagiers capaciteit, er uit ermee !
Dat alle drie nog actieve 747 all pax vliegtuigen (408 pax) "grounded "zijn is volledig te begrijpen, plus een groot deel van de ICA vloot (in volgorde van passagierscapaciteit :773, 78X, 772, 789, A333 en A332)
Doordat echter nu de lowerdeck cargo capaciteit van de ICA vloot grotendeels wegvalt, maar er toch meer dan genoeg vracht aanbod is, lijkt de volgende optie nog wat positieve cashflow te (kunnen) brengen :
- volledige inzet 747 full freighters
- inzet resterende vier 747 combi's op bestemmingen, niet gesloten voor passagiersvervoer en met veel vracht aanbod.
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... eft-langer
Ik zal me inhouden om op bovenstaande opmerking geen commentaar te geven.pjotrtje wrote:Precies. En gezien het geslurp- een 777 met voornamelijk belly cargo kan ook veel spullekes vervoeren - tegen kleinere investering.
Daar zijn wel wat creatieve oplossingen voor om te compenseren. Dozen kunnen ook als pax gewicht meetellen, het laden duurt alleen evenFiets wrote: Een 747 combi zonder passagiers en alleen vracht geeft wel wat weight & balance uitdagingen...
Fiets wrote: Een 747 combi zonder passagiers en alleen vracht geeft wel wat weight & balance uitdagingen...
Beste 747classic,747classic wrote: "Ik heb zelf jaren gevlogen met KLM 747-206M 12 pallet combi's, daar waren alleen soms problemen met uitstappen van passagiers na de landing. (Dead Load MAC)
Op de 742/3 en 744 6/7 pallet combi's hebben we nooit W&B problemen gehad na het uitstappen van alle passagiers, met volle vrachtbelading.
Met een verstandige belading : de zwaarste (hi-density) vracht in de Fwd Lwr cargo loads, de zwaarste pallets op de voorste maindeck cargo posities, zijn er nauwelijks beladingsproblemen te verwachten.
En bovendien : vliegen met een achterlijk zwaartepunt is brandstof besparend."
Beste "The dude",The Dude wrote:Fiets wrote: Een 747 combi zonder passagiers en alleen vracht geeft wel wat weight & balance uitdagingen...Beste 747classic,747classic wrote: "Ik heb zelf jaren gevlogen met KLM 747-206M 12 pallet combi's, daar waren alleen soms problemen met uitstappen van passagiers na de landing. (Dead Load MAC)
Op de 742/3 en 744 6/7 pallet combi's hebben we nooit W&B problemen gehad na het uitstappen van alle passagiers, met volle vrachtbelading.
Met een verstandige belading : de zwaarste (hi-density) vracht in de Fwd Lwr cargo loads, de zwaarste pallets op de voorste maindeck cargo posities, zijn er nauwelijks beladingsproblemen te verwachten.
En bovendien : vliegen met een achterlijk zwaartepunt is brandstof besparend."
Niets anders dan respect, bewondering en waardering voor u, en bij mij niets anders dan dezelfde wens om die laatste 4 747-400 combi's maar te behouden bij de KLM.
Maar wees alstublieft een beetje realistisch, en als u veel ervaring heeft met deze machines dan moet er wel een lampje branden dat het onzin is wat u schrijft.
We hebben het niet over grondafhandeling, met in- en uitstappen van passagiers, maar over takeoff trim/landing trim.
We hebben het over afwezigheid van passagiers van zo'n 20-25 ton bij start en landing.
Ik ben geen fully licensed loadcontroller maar verder naar achter dan een achterste limiet van 33 MAC dan houdt het wel op bij een 74E.
Buiten dit verhaal KLM heeft manuals, richtlijnen over maximum gewichten, en die worden niet zo maar overboord gegooid .
Het maindeck met 7 pallets mag niet zwaarder zijn dan 27.215 kg gross, LWD FWD hold (5 LDP) niet zwaarder dan 25.170 kg gross.
Dergelijke gewichten zijn commercieel zelfs niet te verkopen (de zwaarste LDP die we hadden waren die met zalm uit Noorwegen 4000-4700 kg gross, maar die markt is totaal ingestort)
Commercieel gezien, heeft het geen zin met maar 4 overgebleven toestellen.
Of ze nou over 2 weken of over een jaar er uit gaan, de markt is er al klaar mee en stapt over op FF.
En al zou ik dolgraag de 747's zien blijven vliegen, wat nu aan de orde is, is een aanbod van hoogurgente bellyvracht en realistisch gezien is de 777-300ER de beste kandidaat.
Zonder passagiers, 14 LDP vracht met maximaal ongeveer 40.000 - 45.000 kg gross, tegen lagere brandstofprijzen.
Dat is de realiteit van maart 2020
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more