Onder de noemer 'toch wat doen in de trein'....Key wrote:IMHO liggen deze zaken toch grotendeels aan de fotograaf. Voor scherp wil ik nog graag een uitzondering maken en eerder naar de apparatuur kijken - goede AF en een goede lens doen wonderen in dezen - maar bij foto's rond het 1024-formaat mag dat ook eigenlijk bijna geen rol spelen. Ze zijn al gauw tot 1/3 verkleind en dan is al het niet echt mislukte acceptabel scherp weer te geven.
Wat overblijft is inzicht en ervaring bij het omgaan met de lichtomstandigheden, en daarbij zijn Hollandsche wolkenluchten ineens een heel ander verhaal dan bv. KeeBee met blauwe lucht en zon in de rug.
Janos wrote:Misschien een vraagje wat niet helemaal hiermee te maken heeft, maar ik stond ongeveer ter hoogte van de splitsing aan het begin van de baan op vrijdag. Zo'n 20 meter links van mij stond een wat stevige meneer met een (denk ik) 600 mm op een zwart statief. Dit leek mij een heel serieuze fotograaf en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zijn plaatjes.
Weet iemand hier toevallig iets over ?
Daar ben ik het (gedeeltelijk) niet mee eens. In mijn ogen gaat het namelijk om het eindproduct. Hoe je dat bereikt is van ondergeschikt belang. Daarmee wil ik niet zeggen dat je de foto bij elkaar moet klonen maar de foto verbeteren moet in mijn ogen kunnen.sfeyenoord1 wrote: Al heb ik er (persoonlijk) nog 1 ding aan toe te voegen: Je maakt je foto met je camera niet met photoshop, als men begrijpt wat ik bedoel
Hear, hear!Gerbrand wrote:Want ondanks de prachtige techniek van stabilisatie, autofocus, etc. en hoe hoge sluitertijden je kunt bereiken met lichtsterke lenzen; de vaste hand van de fotograaf, de vloeiendheid van meebewegen, het gevoel voor het juiste moment van afdrukken, de manier van afdrukken, de keuze van camerainstellingen, zijn volgens mij vele bepalender.
Met mijn digi 4320px breed, en dia's kan ik scannen tot > 7500px breed. Maar ik ben uitgegaan van zo'n 3000px breed voor de camera's die de meeste fotografen hier minimaal hebben.PiPoServisAir wrote:Erik in welk format schiet jij dan de fotos?
Gaaf. "Goede foto's gebeuren zelden zomaar", is gewoon zo.Redskin301 wrote:De compositie van deze foto had ik al lang in mijn hoofd zitten
Maarten, probeer dat alsjeblieft vast te houden, ook wanneer je een 10fps-camera hebt. Het is veel bevredigender (en vaak uiteindelijk minstens zo effectief).mwpeters wrote:Ik wacht dus echt op het moment dat ik weet, NU WORDT IE GOED. en dan plaat ik.
Nabewerking in bv. Photoshop is net zo normaal als doka-technieken met film. Beide bieden ook de optie tot manipulatie en de keuze is aan de fotograaf met inachtneming van haar/zijn doel. Maar een goed origineel zal het altijd winnen van een minder goed exemplaar.SpotterNL wrote:In mijn ogen gaat het namelijk om het eindproduct. Hoe je dat bereikt is van ondergeschikt belang.sfeyenoord1 wrote:Je maakt je foto met je camera niet met photoshop, als men begrijpt wat ik bedoel
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more