Overname Martinair door KLM goedgekeurd

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:Martinair Cargo is in de vrachtwereld een bekendere naam dan KLM cargo, ook in het buitenland. That's for sure :wink:
In dat geval lijkt het me niet uitgesloten dat Martinair Cargo blijft bestaan en dat pax allemaal KLM (lijndienst) en Transavia (charter) wordt.

Erwin
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5085
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Post by Thijs »

Dat betekent dan weer voor transavia een aanpassing van hun bussinesmodel aangezien zij alleen maar binnen Europa vliegen. Tevens zijn de transavia vluchten gecombineerde vluchten, zowel charter als low-cost (lijnvlucht), weet niet of dit bussinesmodel (combinatie van lijn en charter) ook werkt voor de lange vluchten richting (zuid)amerika en dergelijke.
Assume makes an ASS of U and ME.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

hmv wrote:Is het dan niet beter om alles te mixen:
KLM Cargo-> Martinair Cargo
Martinair pax-> Transavia(die dan ook long-haul vakantievluchten gaat doen) of evt. onderhandelen voor een goede deal met Arkefly.
Dat laatste lijktmij uitgesloten.
ArkeFly is van vakantieonderneming TUI.
Het zal niet snel gebeuren dat bijvoorbeeld Neckermann, dat van Thomas Cook is (=Grootste concurent TUI), stoelen gaat kopen bij zijn grootste concurrent.....

De kracht van Transavia om de kosten laag te houden is een uniforme vloot. Vandaar de keuze voor de 73NG en toendertijd een van de redenen voor het uitfaseren van de 757's. ALs daar een type bijkomt (Bv A330) is dat wat lastig te combineren lijkt me.

Martinair Cargo als merk zal niet verdwijnen, Dat zou van AF op zijn zachts gezegd erg dom zijn. Martinair heeft qwa vracht een zeer goede naam opgebouwd in heel de wereld, die naam moet je niet zomaar overboord gooien.

Ik ga (deels) mee in Chris zijn verwachting. Mijn verwachting is: Martinair blijft bestaan, ook voor pax. Vlootvernieuwing vindt plaats door gebruikte AF/KL A330-200 (+/- 4 stuks) toestellen door te schuiven naar MP. De MP 767's gaan terug naar de leasemij (De eerste twee, de PH-MCG en de PH-MCH gaan zowiezo al in het 2Q 2009) MP Piloten zullen andere typerating krijgen, zodat ze gewoon voor MP kunnen blijven vliegen.
Canada zal volledig aan de KL gegegven worden, MP zal zich beperken tot de bestemmingen CUN, HAV, POP, PUJ, AUA, CUR, MIA. Weggevallen capaciteit bij KL/AF wordt aangevuld door het verzilveren van de openstaande opties voor 777 en 332. KL gaat tevens voor minstens 5 jaar verder vliegen met de MD11 (ze hebben tenslotte niet voor niets de volledige binnenkant laatst opgeknapt) Het zal mij verder ook niet verbazen als de 4 B744 cargokisten van KLM in een wetlease-constructie naar MP gaan en dat KL de cargo vanaf heden overlaat aan MP.

Let wel, dit is mijn verwachting, is NIET gebaseerd op kennis of feiten :wink:
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Post by ehusmann »

Thijs wrote:Dat betekent dan weer voor transavia een aanpassing van hun bussinesmodel aangezien zij alleen maar binnen Europa vliegen.
Ik weet niet of Martinair nu echte lijndiensten aanbiedt, maar wat ik begrijp hebben ze nu wel doorverbindingen vanuit Miami op American vluchten.
Maar anders dan dat kan ik me voorstellen dat die vluchten ook eenvoudig door KLM kunnen worden overgenomen. Mijn ouders vliegen regelmatig met KLM en geloof me, die boeken alleen maar package deals. Ergens voert KLM dus al charter-achtige operaties uit.

Maar we zullen zien. Misschien biedt het opkopen van Martinair nu ook wel weer mogelijkheden voor andere partijen.

Erwin
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

ehusmann wrote: Ik weet niet of Martinair nu echte lijndiensten aanbiedt, maar wat ik begrijp hebben ze nu wel doorverbindingen vanuit Miami op American vluchten. Erwin
ZOwel lijn dienst als charters
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Post by cHabu »

Voor de volledigheid even het grootste deel gequote...
B767-300ER wrote:Mijn verwachting is: Martinair blijft bestaan, ook voor pax. Vlootvernieuwing vindt plaats door gebruikte AF/KL A330-200 (+/- 4 stuks) toestellen door te schuiven naar MP. De MP 767's gaan terug naar de leasemij (De eerste twee, de PH-MCG en de PH-MCH gaan zowiezo al in het 2Q 2009) MP Piloten zullen andere typerating krijgen, zodat ze gewoon voor MP kunnen blijven vliegen.
Canada zal volledig aan de KL gegegven worden, MP zal zich beperken tot de bestemmingen CUN, HAV, POP, PUJ, AUA, CUR, MIA. Weggevallen capaciteit bij KL/AF wordt aangevuld door het verzilveren van de openstaande opties voor 777 en 332. KL gaat tevens voor minstens 5 jaar verder vliegen met de MD11 (ze hebben tenslotte niet voor niets de volledige binnenkant laatst opgeknapt) Het zal mij verder ook niet verbazen als de 4 B744 cargokisten van KLM in een wetlease-constructie naar MP gaan en dat KL de cargo vanaf heden overlaat aan MP.
Ik vind de 4 A330's erg laag, maar aantal zal mede afhankelijk zijn van wat de 'moeder' overlaat van de pax-vluchten. Ben het wel met je eens dat Martinair zich meer gaat toeleggen op de Caraibische bestemmingen, omdat die altijd goed zijn vertegenwoordigd. Voor de rest ga ik geheel met je mee in je verhaal.

Nou afwachten wat het echte verhaal wordt... ;)
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

cHabu wrote:
Ik vind de 4 A330's erg laag, maar aantal zal mede afhankelijk zijn van wat de 'moeder' overlaat van de pax-vluchten. Ben het wel met je eens dat Martinair zich meer gaat toeleggen op de Caraibische bestemmingen, omdat die altijd goed zijn vertegenwoordigd. Voor de rest ga ik geheel met je mee in je verhaal.

Nou afwachten wat het echte verhaal wordt... ;)
We wachten inderdaad af. Zodra ik iets hoor van een officiele bron zal ik het zeker posten hier. :wink:

4 A332 is een plus minus. Maar meer als 6 worden het er mijns inziens niet. MP heeft nu ook maar gemiddeld zon 3 vluchten per dag.
All times are local times!

Regards, N.
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Post by bramos »

Weet dat het geen officiële bron is, maar toen de An-225 weer naar NL kwam heb ik 'n tijdje met iemand van MP staan praten (grondmedewerker, geloof ik). Die vertelde/vermoedde/wist/whatever een aantal dingen:
- Martinair Cargo blijft sowieso bestaan (i.v.m. naamsbekendheid wereldwijd)
- 767s gaan er z.s.m. uit (meen me te herinneren dat 'ie zei dat er ook geen vervangers voor kwamen, maar dat weet ik niet meer zeker)
- 747Fs van KLM gaan naar Martinair Cargo (er was eerst al sprake dat de PH-CKD in MP kleuren aan zou komen op SPL)

Verder sluit ik me aan bij B767-300ER. Lijkt me een zeer realistische verwachting. Wat ik me nog wél eventjes afvraag: hoe gaat het verder met de MD-11? Beide maatschappijen hebben ze namelijk vliegen. Als die 4 Jumbo's van de KLM naar Martinair gaan hebben die ineens 'n hele hup meer capaciteit. Daarnaast: aangezien AF launch customer is voor de 777F, zou de KLM daar ook niet wat van mee gaan krijgen? Als KLM Cargo nu dan wordt opgeheven zouden die 777's dan door kunnen naar MP, lijkt me. Maar dan heeft MP 'n overschot aan kisten (hebben ze dat trouwens niet al als ze die 4 747-400ERFs erbij krijgen??). Lijkt mij persoonlijk geweldig als KLM die MD-11's erbij neemt voor pax, maar hoe realistisch is die kans (in het midden latende of mijn verdere theorie klopt)? Heb in ieder geval gehoord dat KLM voor de huidige MD-11's 'n heel goed leasecontract heeft en dat dat contract de grootste reden is dat ze ze nog altijd hebben. Ze zullen die MP MD-11's wel niet overnemen als ze daaraan niets verdienen. Bovendien: zijn die toestellen uberhaupt nog om te bouwen naar pax? Weet dat er een aantal CF's tussen zitten, maar volgens mij ook enkele full-freighter's.

Ik hoop i.i.g. dat Martinair (i.i.g de Cargo-afdeling) nog blijft bestaan as-is, net zoals KLM onder AF. Maar goed, we zullen, zoals al meer is gezegd, wel zien!
Last edited by bramos on 18 Dec 2008, 07:27, edited 1 time in total.
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Post by bramos »

Dubbelpost. Wh00ps!
Last edited by bramos on 18 Dec 2008, 07:26, edited 1 time in total.
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
hmv
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 335
Joined: 19 Jun 2007, 18:55

Post by hmv »

Waar ik overigens ook aan zat te denken:
-KLM denkt na over A350/787, die ook goed in de vloot van MP zouden passen, waardoor er 1 grote order evt. geplaatst kan worden.
SpotterNL
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 708
Joined: 01 Mar 2005, 19:34

Post by SpotterNL »

hmv wrote:Waar ik overigens ook aan zat te denken:
-KLM denkt na over A350/787, die ook goed in de vloot van MP zouden passen, waardoor er 1 grote order evt. geplaatst kan worden.
Ik gok dat die niet snel genoeg geleverd kunnen worden...
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

bramos wrote: Weet dat het geen officiële bron is, maar toen de An-225 weer naar NL kwam heb ik 'n tijdje met iemand van MP staan praten (grondmedewerker, geloof ik). Die vertelde/vermoedde/wist/whatever een aantal dingen:
- 747Fs van KLM gaan naar Martinair Cargo (er was eerst al sprake dat de PH-CKD in MP kleuren aan zou komen op SPL)
Klopt, zou in eerste instantie een wet-lease naar MP worden :wink:
bramos wrote: Verder sluit ik me aan bij B767-300ER. Lijkt me een zeer realistische verwachting. Wat ik me nog wél eventjes afvraag: hoe gaat het verder met de MD-11? Beide maatschappijen hebben ze namelijk vliegen. Als die 4 Jumbo's van de KLM naar Martinair gaan hebben die ineens 'n hele hup meer capaciteit. Daarnaast: aangezien AF launch customer is voor de 777F, zou de KLM daar ook niet wat van mee gaan krijgen? Als KLM Cargo nu dan wordt opgeheven zouden die 777's dan door kunnen naar MP, lijkt me. Maar dan heeft MP 'n overschot aan kisten (hebben ze dat trouwens niet al als ze die 4 747-400ERFs erbij krijgen??).
Mijn verwachtings is dat niet alleen de 744 kisten gaan (Via wet-lease!) naar MP, maar ook de bijbehorende KL opdrachten(werk) zal door MP gedaan gaan worden. KL hevelt het werk en de benodigde kisten over naar MP. Belangrijk is dat dat via een wet-lease gebeurd, zodat KLM crew gewoon mee kan. (geen "gezeur" over senioriteit en werk-verlies bij KLM). ZO hebben ze dus geen overschot aan 744's. (Randvoorwaarde: Mits de markt hetzelfde blijft als huidig)
bramos wrote: Lijkt mij persoonlijk geweldig als KLM die MD-11's erbij neemt voor pax, maar hoe realistisch is die kans (in het midden latende of mijn verdere theorie klopt)? Heb in ieder geval gehoord dat KLM voor de huidige MD-11's 'n heel goed leasecontract heeft en dat dat contract de grootste reden is dat ze ze nog altijd hebben. Ze zullen die MP MD-11's wel niet overnemen als ze daaraan niets verdienen. Bovendien: zijn die toestellen uberhaupt nog om te bouwen naar pax? Weet dat er een aantal CF's tussen zitten, maar volgens mij ook enkele full-freighter's.
Er zijn 4 Convertible Freighters en 3 Freigters MD11 bij MP. Van die 4 CF's zijn er al 2 zo gemaakt dat ze (bijna) onomkeerbaar zijn naar pax. Dus van de 7xMD11 zouden er nog maar 2 geconverteerd kunnen worden naar Pax. Ik verwacht op dit moment NIET dat dat gaat gebeuren. KLM wil al langer van zijn MD11's af, maar heeft besloten ze toch op te knappen en er voor minstens 5 jaar me door te vliegen. Of dat met gunstige leasecontracten te maken heeft is mij onbekend. De MD11 van MP zullen dus niet (en anders maximaal 2) voor KL gaan vliegen.
bramos wrote: Ik hoop i.i.g. dat Martinair (i.i.g de Cargo-afdeling) nog blijft bestaan as-is, net zoals KLM onder AF. Maar goed, we zullen, zoals al meer is gezegd, wel zien!
Vracht blijft zowiezo bestaan. De goede naam die MP heeft kan en mag je niet zomaar overboord gooien, als ze dat doen zijn ze een hele hoop klanten kwijt.

NB: Dit is puur een persoonlijke verwachting/mening en gebaseerd op de huidige markt, feitelijke waarnemingen binnen KL/AF en MP. Ik bezit geen inside-info. zie verder mijn eerdere posts
All times are local times!

Regards, N.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

B767-300ER wrote:KLM wil al langer van zijn MD11's af
Dat hoor je al een hele tijd. In ieder geval heeft de president-directeur afgelopen juli dit naar het rijk der fabelen verwezen. Ze blijven, omdat ze goed presteren. En dat voor toestellen die nooit een volledige type-certificate hebben gekregen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Post by bramos »

B-767-300: Dank voor je uitgebreide reactie!

Dan weer verder met de discussie :P: Heb nog even geGoogled op mijn KL-MD-11 verhalen, en ik had dat stuk van Wikipedia.
Wikipedia wrote:Vanwege een gunstig leasecontract kan KLM deze toestellen relatief goedkoop laten vliegen, mits ze alleen gebruikt worden voor passagiersvervoer. Ombouwen tot vrachtvliegtuig is dus uitgesloten.
Als die toestellen dan nog zo goed presteren is het dus zeker dat ze nog wel even bij KLM blijven. Maar waarom zouden ze die 2 van MP er dan niet bijnemen? Voor zover ik weet vliegen die kisten veel op Canada, waar Martinair ook de nodige vluchten op heeft. Die komen dan te vervallen, en ik verwacht wel dat KLM dat oppakt. Ik weet niet hoe het verder met de vloot van MP gaat, maar nu ze overgenomen zijn/worden, betekent dat ook dat ze makkelijker nieuwe kisten kunnen aankopen (er was toch sprake dat dat vanwege financiele moeilijkheden een tijd niet mocht??)?? Als dat zo is, is het dan een heel gekke redenatie als er dan 1 of 2 Jumbo's voor MP bijkomen? Die MD-11's komen KLM goed van pas (zeker nu zowel A350 als 787 veel orders hebben, en het dus nog wel 'n heel tijdje duurt voordat KLM hun toestellen krijgt, lijkt me) maar perken de vloot van MP wat in. Dat is dan weer op te vangen met die 747's. Ik weet niet wat de Freighter-kwaliteiten van de MD-11 en 747 zijn, maar zou het voor MP ook niet makkelijker zijn als ze zoveel mogelijk 747's hebben? Het lijkt me dan dat het roosteren/plannen veel makkelijker wordt.

Reacties zijn meer dan welkom!
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Post by streep »

Heerlijk er wordt weer heerlijk met ideeen gegooid.
Zeker het Preathuys waardig.

Mijn 2 centjes in het geheel.

Bron : Haarlem dagblad.

Martinair gaat volgend jaar twee van de zes passagierstoestellen afstoten.
De vakbond De Unie vreest dat daarmee 50 tot honderd banen verloren gaan bij de luchtvaartmaatschappij.

Martinair woordvoerster Suzanne van der Velde houdt nog een slag om de arm: ,,Het gaat om twee oudere toestellen die we met ingang van de
zomerdienstregeling uit de vloot halen. De komende maanden bekijken we of daar misschien nog een huurtoestel voor terugkomt komt.''
Post Reply

Return to “'t Praethuys”