Atsma: ALLE traumahelivluchten nu ONBEPERKT 's nachts...

ImageImageForum for all helicopter related news, background and research.

Moderators: Jack, Copter

Forum rules
Image
Image
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble.
User avatar
mirage 69
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1622
Joined: 09 Sep 2002, 22:10
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: mirage 69
Location: Enschede

Re: News: Night operations of Lifeliner 1 and 4 not allowed

Post by mirage 69 »

Ik vraag me echter wel af waarom e.e.a. in Nederland voor problemen zorgt terwijl het vliegen van en naar dak-heliports in landen zoals de VS en Duitsland al jaren gebeurd .....

Typical Dutch :twisted:
User avatar
sar 303 sqn
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 925
Joined: 17 Jun 2004, 19:34
Type of spotter: F1 - Helicopters
Subscriber Scramble: Ja
Location: Apeldoorn
Contact:

Re: News: Night operations of Lifeliner 1 and 4 not allowed

Post by sar 303 sqn »

DEN HAAG - Staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) wil hoe dan ook dat er een oplossing komt voor de nachtelijke vluchten van traumahelikopters van en naar ziekenhuizen.

Op dit moment kunnen die toestellen alleen op basis van een ontheffing in de wet in het donker vliegen, als sprake is van noodsituaties. Atsma wil dat het structureel wordt geregeld, desnoods door de toestellen een aparte positie in de luchtvaartwet te geven, zo zei hij dinsdag.

Atsma zei eerder deze maand al dat hij deskundigen laat kijken naar de mogelijkheden om nachtvluchten vaker te laten uitvoeren.

Die vluchten worden minder veilig geacht, omdat de heli's in het donker langs bebouwing naar het dak van een ziekenhuis moeten vliegen. Dan er is dus minder zicht, terwijl de - ervaren - piloten alles met het blote oog moeten doen.

Ziekenhuisdak

Critici willen niet dat er onduidelijkheid zou kunnen ontstaan over het begrip noodsituatie. Daarom moet de kwestie permanent worden geregeld, vindt ook de bewindsman.

Volgens hem is de vraag vooral of een heli wel of niet gestationeerd mag worden op een ziekenhuisdak. Als dat wel mag, dan levert dat zeker ook vluchten op zonder dat er sprake is van nood.

Naburig vliegveld

In de huidige situatie komt het ook voor dat heli's zijn gestationeerd op een naburig vliegveld en alleen van en naar een ziekenhuis vliegen als dat echt noodzakelijk is.

Bij heli's die wel een ziekenhuis als basis hebben, geldt in de nachtelijke uren een andere procedure. Als dan een toestel leeg terugkeert van een actie, mag het van de verkeersinspectie niet naar het hospitaal vliegen.

Er moet dan een alternatieve landingsplek worden gekozen. De deskundigen die naar de kwestie kijken, willen binnenkort hun conclusies presenteren. Atsma houdt bij een permanente oplossing ook geluidsaspecten in het oog.
© ANP /NU.nl
Grz.
Jan
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: News: Night operations of Lifeliner 1 and 4 not allowed

Post by aviodromefriend »

En volgens Atsma vanmiddag tijdens het vragenuurtje in de 2e Kamer "zijn" die deskundigen (lees: is de deskundige) dhr. B. Baksteen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22069
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Night operations of ALL Lifeliners allowed!

Post by Stratofreighter »

http://luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Articl ... er_vliegen

en ook

http://www.nu.nl/binnenland/2444335/tra ... iegen.html
Vandaag, 8:28 uur Atsma: traumaheli's mogen 's nachts weer vliegen

DEN HAAG - De traumahelikopters van ziekenhuizen in Groningen en Amsterdam mogen per direct weer dag en nacht vliegen.

Dat heeft staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur) besloten.

Zijn woordvoerster bevestigde vrijdag (11 februari) een bericht daarover in het Dagblad van het Noorden.

Traumahelikopters mochten op zich wel 's nachts vliegen, maar het was niet toegestaan om de toestellen na de inzet op het dak van het ziekenhuis te parkeren.

Daardoor konden de helikopters in Groningen en Amsterdam sinds november vorig jaar 's nachts niet meer uitrukken.

Bij de medische centra in Rotterdam en Nijmegen kon dat wel, omdat die op de grond een parkeerplek voor de helikopter hebben.

Atsma vond de situatie onwenselijk en vroeg deskundigen om advies.

Die concludeerden dat de veiligheid niet in het geding komt als helikopters ook 's nachts op het dak staan en van daaruit opstijgen en landen.
September 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
sar 303 sqn
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 925
Joined: 17 Jun 2004, 19:34
Type of spotter: F1 - Helicopters
Subscriber Scramble: Ja
Location: Apeldoorn
Contact:

Re: Atsma: ALLE traumahelivluchten nu ONBEPERKT 's nachts...

Post by sar 303 sqn »

Vanaf vandaag is de Lifeliner 2 ook 24 uur per dag inzetbaar.

[ Post made via Mobile Device ]
Grz.
Jan
User avatar
Carl
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2329
Joined: 07 Jul 2003, 14:05
Type of spotter: EMC deck,Scanner
Subscriber Scramble: Carl
Location: Rotterdam, Hoog boven Zuidplein.

Re: Atsma: ALLE traumahelivluchten nu ONBEPERKT 's nachts...

Post by Carl »

Ik hoorde net uit betrouwbare bron dat de PH-HVB verder zal gaan als de Lifeliner1.
Op de PH-EMS zal geen nachtkijk apparatuur worden gebouwd.
Image
Post Reply