Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

Post by streep »

De techneuten moeten ongeveer 5 weken, dat is 200 uur theorie en 2 weken, 80 uur practijk training doen.
Zwaan
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 76
Joined: 01 Aug 2007, 22:57
Subscriber Scramble: Zwaan

Re: Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

Post by Zwaan »

Diarto wrote:Voor de oude baasjes op de MD-11 wordt het captainschap verliezen en op de 777/330 Co worden. Idioot gewoon, heb je straks een captain 777 met 4000 FH en een FO naast hem met 12.000 uur op de teller. Lekker scheef.

Vervroegd pensioen is ook voor een aantal vlieger een goede optie, menig vlieger ziet het niet zitten om na jaren leuke MD-11 bestemmingen te vliegen nu als FO naar Afrika te vliegen.
Wat een onzin. Er is gewoon een regeling vlieger loopbaan waarin zulke dingen zijn vastgelegd. Het ligt gecompliceerd, maar je wordt gewoon in hetzelfde blok tewerk gesteld. Je kunt dus niet ineens F/O worden. De F50 was een uitzondering, maar daar was baas F50 gewoon in hetzelfde blok als Coco. Daarbij hielden die jongens gewoon hun oude salaris.

Vervroegd pensioen wil niemand. Wat waarschijnlijk gebeurd is dat de enkelingen die minder dan 3 jaar te gaan hebben (en dus geen recht meer hebben op een nieuwe opleiding hebben) tot het einde blijven zitten. Wat daarna gebeurt weet ik niet.

Ik zie nu regelmatig voormalig MPH vliegers die Coco zijn of KLC F/O's die meer ervaring hebben dan bazen. Dat is nu eenmaal het gevolg van een senioriteitslijst.
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

Post by Diarto »

B767-300ER wrote:Wat is de definitie van een leuke bestemming om op te vliegen?
Voorbeeld: Denk je dat er veel vrijwilligers zijn om naar Teheran te gaan, zelfde als een aantal Afrikaane bestemmingen. Zodra je landt naar je hotel, daar blijf je tot je terugvlucht binnen omdat het wordt afgeraden om naar buiten te gaan. Zeker voor homoseksueel en vrouwelijk cabinepersoneel zijn er een aantal bestemmingen waar ze liever niet heengaan.

Een populaire bestemming voor de MD-11 vliegers was MIA toen deze net geïntroduceert werd, denk ook aan BKK (aantal dagen betaald relaxen in een tophotel).
Zwaan wrote:Vervroegd pensioen wil niemand. Wat waarschijnlijk gebeurd is dat de enkelingen die minder dan 3 jaar te gaan hebben (en dus geen recht meer hebben op een nieuwe opleiding hebben) tot het einde blijven zitten. Wat daarna gebeurt weet ik niet.
En dit is dus precies het geval bij een vriend van mij zijn pa... Hij wordt niet met 0 uren on-type ineens captain 777, zal hij eerst wat uurtjes FO moeten loggen.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

Post by 76-er »

Diarto wrote:Hij wordt niet met 0 uren on-type ineens captain 777, zal hij eerst wat uurtjes FO moeten loggen.
Echt wel, is de normaalste zaak van de wereld. Tenzij we hier wat spraakverwarring hebben en je met "uurtjes FO moeten loggen" de de routetraining bedoelt die je na de simconversie krijgt. Da's meestal 10 stretches gevolgd door een reguliere linecheck.
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

Post by Coati »

Diarto wrote:Voorbeeld: Denk je dat er veel vrijwilligers zijn om naar Teheran te gaan, zelfde als een aantal Afrikaane bestemmingen. Zodra je landt naar je hotel, daar blijf je tot je terugvlucht binnen omdat het wordt afgeraden om naar buiten te gaan. Zeker voor homoseksueel en vrouwelijk cabinepersoneel zijn er een aantal bestemmingen waar ze liever niet heengaan.

Een populaire bestemming voor de MD-11 vliegers was MIA toen deze net geïntroduceert werd, denk ook aan BKK (aantal dagen betaald relaxen in een tophotel).
Populaire bestemmingen van de MD11 zijn uiteraard de Caraibische bestemmingen (alhoewel ook daarover smaken verschillen). Maar bestemmingen wisselen regelmatig van types, en op de 777 bijv heb je nu juist een zeer gevarieerd aanbod aan bestemmingen. (Rio, TPE, SIN, YVR, JNB, CPT, JFK, ATL, LIM). Dus ik zie het grote probleem niet echt. Bovendien vliegt een maatschappij naar een bestemming omdat daar een markt is voor vervoer. Niet omdat het een geslaagde vakantiebestemming voor de crew moet zijn.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

Post by Bennie »

Coati wrote:
Diarto wrote:Voorbeeld: Denk je dat er veel vrijwilligers zijn om naar Teheran te gaan, zelfde als een aantal Afrikaane bestemmingen. Zodra je landt naar je hotel, daar blijf je tot je terugvlucht binnen omdat het wordt afgeraden om naar buiten te gaan. Zeker voor homoseksueel en vrouwelijk cabinepersoneel zijn er een aantal bestemmingen waar ze liever niet heengaan.

Een populaire bestemming voor de MD-11 vliegers was MIA toen deze net geïntroduceert werd, denk ook aan BKK (aantal dagen betaald relaxen in een tophotel).
Populaire bestemmingen van de MD11 zijn uiteraard de Caraibische bestemmingen (alhoewel ook daarover smaken verschillen). Maar bestemmingen wisselen regelmatig van types, en op de 777 bijv heb je nu juist een zeer gevarieerd aanbod aan bestemmingen. (Rio, TPE, SIN, YVR, JNB, CPT, JFK, ATL, LIM). Dus ik zie het grote probleem niet echt. Bovendien vliegt een maatschappij naar een bestemming omdat daar een markt is voor vervoer. Niet omdat het een geslaagde vakantiebestemming voor de crew moet zijn.
ATL is de afgelopen tijd juist een MD11 operatie!!! :wink:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

Post by Coati »

Oeps dat is waar, sporadisch maar 777 als de MD11 niet inzetbaar is...
create your own database with www.spottingmode.com
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

Post by 76-er »

Coati wrote:Bovendien vliegt een maatschappij naar een bestemming omdat daar een markt is voor vervoer. Niet omdat het een geslaagde vakantiebestemming voor de crew moet zijn.
Zoals de lange Bonaire's? :dance: Volgens de legende is de MD11 dan ook de divisie met de meeste echtscheidingen bij de cockpitbemanningen. :mrgreen:
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

Post by Bennie »

76-er wrote:
Coati wrote:Bovendien vliegt een maatschappij naar een bestemming omdat daar een markt is voor vervoer. Niet omdat het een geslaagde vakantiebestemming voor de crew moet zijn.
Zoals de lange Bonaire's? :dance: Volgens de legende is de MD11 dan ook de divisie met de meeste echtscheidingen bij de cockpitbemanningen. :mrgreen:
.... en wordt om deze reden ook wel MDivorce genoemd :lol:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

Post by Coati »

76-er wrote:
Coati wrote:Bovendien vliegt een maatschappij naar een bestemming omdat daar een markt is voor vervoer. Niet omdat het een geslaagde vakantiebestemming voor de crew moet zijn.
Zoals de lange Bonaire's? :dance: Volgens de legende is de MD11 dan ook de divisie met de meeste echtscheidingen bij de cockpitbemanningen. :mrgreen:
Niet zoals de lange Bonaire's, dat was om technische redenen waardoor de lange omloop van de MD11 er was op Bonaire, maar goed, dat weet je best. Maar niet dat netwerkplanning denkt: "goh, laten we een lange tussenstop op Bonaire creeren, want dat is zo leuk voor de crew!".
create your own database with www.spottingmode.com
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

Post by 76-er »

De lange stop in BON was volgens mij niet zozeer een idee van Netwerkplanning, maar meer van de verschillende vliegers/cabine schemacommissies. Het aantal crews wat daar tegelijk zat was natuurlijk mindboggling. (maar wel heeel erg goed voor de locale economie)
Zwaan
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 76
Joined: 01 Aug 2007, 22:57
Subscriber Scramble: Zwaan

Re: Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

Post by Zwaan »

Diarto wrote:...En dit is dus precies het geval bij een vriend van mij zijn pa... Hij wordt niet met 0 uren on-type ineens captain 777, zal hij eerst wat uurtjes FO moeten loggen.
Zoals 76-er al zegt gebeurt dat dus wel. Dat is dus een onderdeel van de regeling vlieger loopbaan. Die ken je dus blijkbaar niet. Dat geeft niks, maar ga dan ook geen dingen als waarheid verkondigen die dat niet zijn...

En aangezien die pa van een vriend van jou in de hoogste salarisschaal zit hoeft hij zich helemaal nergens druk over te maken. Al die mensen in lagere salarisschalen zien juist carrierevertraging te gemoet en veel van die mensen hebben ook nog nooit "betaald gerelaxed op BON".
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

Post by B767-300ER »

Diarto wrote:
B767-300ER wrote:Wat is de definitie van een leuke bestemming om op te vliegen?
Voorbeeld: Denk je dat er veel vrijwilligers zijn om naar Teheran te gaan, .
Uhm, ik kan me vergissen, maar is IKA geen M11 bestemming??? 8)
Dus dan wordt men er beter op.
Ik ben met je eens dat de bus niet de mooiste bestemmingen heeft, maar is dat zo belangrijk?
De T7 daarentegen heeft juist een heel gevarieerd aanbod.

De redenen van de lange stop op BON is bekend en ondertussen ook al achterhaald, nu Quito rechtstreeks (En Non -stop, 76-er) aangevlogen kan worden.
All times are local times!

Regards, N.
Zwaan
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 76
Joined: 01 Aug 2007, 22:57
Subscriber Scramble: Zwaan

Re: Omscholing MD-11 naar B777 - hoe lang duurt dat?

Post by Zwaan »

B767 heeft gelijk, IKA is gewoon een MD11 bestemming:

http://nl.flightaware.com/live/flight/KLM433

Bus krijgt alleen maar mooiere bestemmingen met het uitfaseren van de MD11.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”