Ik vraag me af of er een verband is tussen de huidige economische crisis en het aantal buitenlandse deelnemers?
Kijk bijvoorbeeld eens naar Duitsland, alleen een Bo105 afgevaardigd, nog geen eens een Tornado.
Niks van de Scandinavische landen, niks uit Zwitserland, geen Italianen (de NH90 is betaald uit het potje van Eurocopter / NH Industries)
Geen Portugese deelname.
Als je als defensie apperaat dan toch moet bezuinigen zijn dit soort tripjes / deelnames toch een makkelijke en snelle manier om direct geld te besparen. Of het dé manier is, dat is een ander verhaal.
Maar persoonlijk denk ik zeker dat de economische crisis en daarmee de druk op defensie budgetten een rol heeft gespeeld in de besluitvorming van landen om niet of wel deel te nemen.
en die z'n gezicht regelmatig in het buitenland laat zien.
Heb eens gekeken naar het programma van het F-16 demo team en zij bezoeken de volgende landen:
Italie > geen deelname
Frankrijk > tegenvallende deelname in vergelijking met andere jaren
Slowakije > goede deelname met een L-39 en An26
Oostenrijk > goede deelname met 2x Saab105 en demo
België > redelijke tot goede deelname
Engeland > goede deelname
Zweden > geen deelname
Denemarken > geen deelname
Spanje > redelijk tot goede deelname
Polen > goede deelname
Malta > geen deelname
USA > redelijke deelname
Ik durf wel te zeggen dat we de Saab 105, Slowaakse deelname en de Poolse deelname te danken hebben aan het F-16 demoteam dat daar ook optreed.
In vergelijking met andere jaren was het zeker minder, maar de externe omgeving is ook verandert, dus is het nog wel eerlijk vergelijken?