Weer één. Snap niet dat dit 2x zo vlot achter elkaar kan gebeuren en al helemaal niet als het een uncontained failure is maar nu in de klim...
Er is al een lange tijd een onderzoek aan de gang door de FAA naar de overhaul van de PW4462. Dit begint namelijk een veel voorkomend probleem te worden.
Er is al een lange tijd een onderzoek aan de gang door de FAA naar de overhaul van de PW4462. Dit begint namelijk een veel voorkomend probleem te worden.
Betekent dit dat alle maatschappijen dit probleem hebben of alleen MP en wat is er in hemelsnaam aan die motoren veranderd sinds de problemen kwamen? Ik checkte even op AV Herald en daar kwamen 3 hits naar voren waarvan 2 MP. Nu zegt dit natuurlijk niet alles...
Zojuist ook het bericht binnen gekregen dat de rechtzaak MP Cabine is afgewezen.
Lang leve de rechtspraak in NL want geen OvO... Ze hebben wel 50% overgenomen van Nedlloyd maar het is blijkbaar geen overname terwijl alles nu door de KLM geregeld wordt. Anyway, las vandaag op Airwork dat MP per 2016 einde oefening is. Schandalig gebeuren!!!
Er is al een lange tijd een onderzoek aan de gang door de FAA naar de overhaul van de PW4462. Dit begint namelijk een veel voorkomend probleem te worden.
Betekent dit dat alle maatschappijen dit probleem hebben of alleen MP en wat is er in hemelsnaam aan die motoren veranderd sinds de problemen kwamen? Ik checkte even op AV Herald en daar kwamen 3 hits naar voren waarvan 2 MP. Nu zegt dit natuurlijk niet alles...
Zojuist ook het bericht binnen gekregen dat de rechtzaak MP Cabine is afgewezen.
Lang leve de rechtspraak in NL want geen OvO... Ze hebben wel 50% overgenomen van Nedlloyd maar het is blijkbaar geen overname terwijl alles nu door de KLM geregeld wordt. Anyway, las vandaag op Airwork dat MP per 2016 einde oefening is. Schandalig gebeuren!!!
Niet alles staat in AV Herald maar er zijn meerdere problemen met de PW4462 geconstateerd en dit is de zoveelste in rij.
MP per 2016 einde oefening is nieuw voor mij, maar wat op Airworks of hier staat is niet altijd de waarheid.
Binnen KL en AF wordt gekeken hoe we na 2015 de vracht activiteiten gaan indelen, en daar zijn vele scenario's genoemd.
We zien de vrachtmark beetje bij beetje aantrekken en er zijn vele mogelijkheden maar wat het gaat worden, daar is op zijn vroegst eind 2014 meer over bekend.
The stepping out of freighter operation by AFKLMP Cargo was hinted by the trio’s Executive VP Cargo Eric Varwijk at a press meeting last Thursday in Amsterdam.
Asked about the fate of the freighter fleet – MP is currently operating a total of ten Boeing 747-400s and MD-11Fs – Eric said that all options are thoroughly examined, including the two Paris-based Triple Seven freighters belonging to AF Cargo.
A final decision pro or con freighters or – optionally – the successive scaling down of the fleet will be taken until June or July this year.
“We will invite the press then once again to tell you the outcome of our survey,” Eric assured.
Eric’s telling reaction
Having said this CargoForwarder Global offered the manager a bet. “If Martinair maintains freighters we will pay you a bottle of champagne. In case you abandon main deck services you’d have to pay.”
Interestingly enough, AFKLMP’s head of cargo refused to take us up on this.
A more than telling reaction?
Begrijp dat er vandaag uitspraak is gedaan in de zaak van stichting cockpitbelangen...geen sprake van overgang van onderneming. Was te verwachten na uitspraak in de cabinezaak, maar toch een bittere pil, lijkt me.
Deze rechtzaak ging over de OVO van de passage afdeling. Er kan eventueel nog een zaak aangespannen worden mbt OVO aan de vrachtkant. Al hoop ik dit niet.
De MP vliegers welke reeds zijn overgestapt naar KLM hebben het volgende bericht ontvangen van het VNV:
Geachte collega, graag brengt de VNV het volgende onder uw aandacht.
In 2011 bent u van Martinair naar KLM overgestapt middels de vrijwillige overstap uit het Ringvaart Akkoord. Momenteel doet zich de situatie voor dat er bij Martinair helaas een boventalligheid is waarvoor oplossingen worden gezocht. Middelen die hierbij worden aangeboden zijn een VVR met uitstroom naar Etihad en een overstap naar Transavia. Wellicht volgt een algemene VVR.
Graag zouden wij peilen of er bij de in 2011 overgestapte vliegers interesse bestaat om, wanneer dit bij bedrijven & juridisch & praktisch maakbaar blijkt, deel te nemen aan deze regelingen. Er bestaat hierbij geen terugkeer recht bij Martinair of KLM. Hoe dit er meer specifiek uit zal zien valt nu nog niet te zeggen en dient uit gewerkt/onderhandeld te worden. Maar voordat we ons daar überhaupt aan wagen, heeft de VNV graag een inzicht in de animo.
Middels dit bericht inventariseert de VNV de interesse onder de vrijwillig overgestapte Martinair vliegers voor het gebruik maken van de maatregelen die bij Martinair worden afgesproken. Graag vernemen wij dan ook uw reactie en uw eventuele interesse in deze mogelijke optie.
Bijvoorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Er dienen zich toch wel wat problemen aan dus in de personele bezetting dus snap de onrust onder de MP vliegers wel degelijk.
Wellicht ook leuk, een interview met de voorzitter van de AVB.
Intervieuws was voor "Op de Bok" , maar is nooit geplubiceerd:
- Tien vragen aan Ron Harmsen, voorzitter AVB -
De Stichting AVB gaf aanvankelijk de Martinair ledenraad advies bij het accorderen van het
Ringvaart Akkoord. In het najaar spande de AVB een rechtszaak aan tegen KLM en VNV om het
opzeggen van het Ringvaart Akkoord ongedaan te maken. Deze rechtszaak werd verloren. Het
hoger beroep op deze uitspraak werd 31 maart jl. ingetrokken.
1. Welk deel van de MP vliegers representeert de AVB?
‘Stichting Algemeen Vlieger Belang kent geen leden, maar donateurs. Een donateur betaalt vrijwillig
een donatie aan een stichting. Eind 2013 betaalden 218 Martinair-vliegers de gevraagde donatie.
Hieruit kun je opmaken dat zo’n 80% van de Martinair-vliegers de AVB steunt, die op haar beurt die
vliegers weer ondersteunt. Die 80% representeert de gemiddelde vlieger van Martinair met
gemiddelde wensen en verwachtingen’.
2. De meest recente statutenwijziging, waar was die voor?
‘De statutenwijziging van de stichting was nodig om namens de Martinair-vliegers te kunnen
procederen. Alvorens de vraag verder te beantwoorden wil ik graag de historie van AVB vertellen.
Stichting AVB is in 2011 opgericht. Na de overname van de Martinair-aandelen door KLM ontstond
er bij de toenmalige Martinair ledenraad grote behoefte aan het verwerven van kennis over
onderwerpen als fusies en overnames, overgang van onderneming, maar ook over de
arbeidsvoorwaardenvorming in algemene zin en het cao-recht. Vanzelfsprekend moest die kennis
specifiek geënt zijn op de situatie waarin de vliegers als gevolg van de overname van de aandelen
kwamen te verkeren. Diverse verzoeken om het inhuren van gespecialiseerde bijstand van de
Martinair ledenraad werden indertijd afgewezen door het bestuur van de VNV. Daarop is door enkele
vliegers stichting AVB opgericht. De statutaire doelstelling werd de verwerving van relevante kennis,
te financieren met vrijwillige donaties van donateurs.
Mede dankzij de adviezen van AVB is het ‘Position Paper Martinair-vliegers 2011’ door de Martinairledenraad
opgesteld. Daarin werden de wensen van de Martinair-vliegers betreffende hun integratie
binnen de AF/KLM Groep beschreven. Ook kon de Martinair ledenraad de inhoud van het door VNV
en KLM bereikte onderhandelingsakkoord (RVA) toetsen aan de in het Position Paper uitgewerkte
uitgangspunten. Dat heeft indertijd bijzonder goed gewerkt. Iedereen kon met focus op de inhoud
beslissen over het al dan niet accepteren van het RVA.
Sinds de accordering van het RVA in 2011 heeft de AVB een slapend bestaan kunnen leiden. Pas
na de – voor de Martinair-vliegers erg plotselinge – opzegging van het RVA door de VNV in oktober
vorig jaar is de AVB weer actief geworden. Omdat de pogingen van de Martinair-ledenraad om het
RVA alsnog te kunnen behouden op niets uitliepen en er – ook bij KLM – twijfel bestond over de
vraag of het RVA wel volgens de regels was opgezegd, is het kort geding voorbereid. Tijdens die
voorbereidingen bleek dat de statuten moesten worden aangepast om als AVB namens de Martinairvliegers
te kunnen procederen. Aldus is geschied’.
3. Is de Stichting AVB veranderd na de afgelopen statuten wijziging?
‘Nee, dat is niet het geval. De missie van AVB is sinds 2011: ‘De Martinair-vliegers steunen de
strategie van KLM en Martinair betreffende de verdergaande integratie mét de daarbij behorende
personele maatregelen: namelijk dat iedere Martinair-vlieger (op termijn) een arbeidsovereenkomst
heeft met KLM’. Die missie komt ook overeen met het credo dat KLM en Martinair huldigen,
geregisseerd veranderen met inachtneming van het uitgangspunt ‘Keeping the family together’.
Wat wél veranderd is, is dat AVB sinds november vorig jaar een professioneel bestuur heeft. Mijn
persoon als voorzitter, een advocaat arbeidsrecht als secretaris en een accountant als
penningmeester’.
4. Strijdt de AVB nu alleen voor het behoud van het RVA of kan er over elk denkbaar
onderwerp een mening van de Stichting AVB komen?
‘Het RVA is geen doel op zich voor de AVB en haar donateurs en de AVB ‘strijdt’ ook niet. Het is de
taak van de VNV om de belangen van de vliegers te behartigen, zij mogen van VNV verwachten dat
die als hun belangenvereniging voor hun strijdt. Ik zal daar zo direct nog wat meer over zeggen.
Vaststaat dat de overgrote meerderheid van de Martinair-vliegers maar één ding wil: de succesvolle
integratie van Martinair binnen de AF/KLM groep, met de personele afspraken die daar bij horen.
Logisch, want net als de andere vliegers hebben zij ook behoefte aan enige zekerheid en behoud
van hun werk en inkomen. Daar kan toch niemand tegen zijn? Met die succesvolle integratie zijn
overigens niet alleen de Martinair-vliegers, maar uiteindelijk zeker ook de bedrijven zowel als de
vliegers van KLM mee gediend. Om dat te bereiken geeft AVB gevraagd en ongevraagd advies,
bemoeit zij zich met onderwerpen of treedt zij op als dat dienend is voor dat doel. Niets meer en
niets minder’.
5. Hoe beschrijft de AVB haar houding t.o.v. de SCB? Heeft de AVB contact met SCB?
‘Wij leven in een vrij land, waarin iedereen zijn mening mag hebben of zich via de één of andere
belangenverenging mag manifesteren. Dat geldt ook voor de collega’s die menen bij SCB goed af te
zijn. AVB heeft geen enkele relatie met SCB. AVB en de vliegers van Martinair zijn zich er terdege
van bewust dat – willen de bedrijven en daarmee de ‘factor arbeid’ succesvol integreren – die
integratie primair via de dialoog zal moeten worden gerealiseerd. Daar is tot nu toe ook steeds de
handelwijze van AVB op gericht.
Als bestuur van AVB hebben wij eenmaal een onderhoud gehad met het bestuur en de advocaat van
SCB. Dat was in januari van dit jaar met als doel SCB mee te krijgen in een mediation traject. Het
was een goed gesprek met als resultaat de toezegging van SCB mee te werken aan dat traject.
Helaas hebben KLM en VNV het voorstel om hun moverende redenen afgewezen.
Op de OvO-claim van de SCB hebben wij geen reactie. De SCB is een andere club met een andere
missie. Wat wel duidelijk is, is dat de OvO-claim de oorzaak is geweest van het ter elfder ure
opzeggen van het RVA. Daarmee was het indirect ook de aanleiding van veel arbeidsonrust en
frustratie bij alle partijen. Om het met andere woorden te zeggen ‘We krijgen er geen energie van,
maar het is zo als het is.’’
6. Wanneer en hoe vaak komt de AVB bij elkaar? Wie zijn daar dan bij?
‘De AVB is erg flexibel, wij zijn er als dat nodig is. Als bestuur zijn de onderlinge lijnen zeer kort, er is
zeer regelmatig, als het nodig is dagelijks contact, op ieder moment van de dag, avond of erg vroege
ochtend. Het bestuur bestuurt en kan daarbij terugvallen op een grote (klankbord-)groep Martinairvliegers.
Via ons forum weten wij ieder moment van de dag wat er onder hen leeft en kunnen wij
direct communiceren met de donateurs.
Als er zich iets aandient waar door de AVB aan gewerkt moet worden volgt daarover een (project-)
beschrijving. Daarvoor wordt dan een vraag om een donatie gedaan. Aan de donaties is dan te zien
hoe breed de steun is voor die aanpak’.
7. Is de AVB in gesprek geweest met het bestuur van de VNV?
‘Direct na het kort geding heeft de AVB geprobeerd in gesprek te komen met het (dagelijks) bestuur
van de VNV. Ieder verzoek om tot overleg is tot nu toe helaas door de VNV afgewezen. Wel is er
naar aanleiding van ons mediation voorstel enkele malen schriftelijk gecommuniceerd met het
dagelijks bestuur van de VNV. De AVB heeft in haar brieven aan de VNV uitgelegd wat haar rol is.
De AVB heeft geen behoefte om de rol van de VNV over te nemen. Als VNV invulling geeft aan haar
verantwoordelijkheid en de belangen van de Martinair-vliegers weer gaat behartigen zoals zij dat tot
oktober 2013 gedaan heeft, leidt de AVB snel weer een slapend bestaan’.
8. Hoe en langs wie verloopt het contact tussen de AVB en de MP-ledenraad?
‘Zoals ik hierboven heb uitgelegd is de AVB een onafhankelijke stichting. Er zijn geen formele of
informele relaties met de Martinair ledenraad. De AVB komt in de lucht als dat nodig is en verzorgt
gevraagd en ongevraagd advies om de integratie van KLM en Martinair, vergezeld van de juiste
personele afspraken – ook voor de Martinair-vliegers - te doen realiseren. Het bestuur van de AVB
kan daarbij terugvallen op een klankbordgroep Martinairvliegers van wisselende samenstelling’.
9. Wat is de ideale, realistische uitkomst van de huidige situatie voor de MP-vlieger?
‘Een realistische en ideale uitkomst is de oplossing die:
• door VNV en KLM onderhandeld en overeengekomen wordt;
• waarmee de vliegers van zowel KLM als Martinair goed af zijn en waarbij;
• de arbeidsrust terugkomt, de onderlinge verdeeldheid tussen ‘rood en blauw’ tot het verleden
behoort en de rijen worden gesloten.
De AVB heeft er tot op de dag van vandaag vertrouwen in dat VNV en KLM die oplossing samen,
met beide vliegerkorpsen kunnen realiseren. Waarom wij dat vertrouwen hebben? Omdat 80% van
de wederzijdse belangen van partijen elkaar overlapt. Door alle gebeurtenissen is men de afgelopen
maanden helaas vooral gaan kijken naar wat partijen scheidt in plaats van wat elkaar bindt. De AVB
wil dat daar een einde aan komt. Dat is ook de reden van het intrekken van het hoger beroep inzake
het kort geding. ‘Van principes kun je niet eten’, begraaf de strijdbijl en ga samen aan de slag’.
10. Waarom bemoeit de AVB zich eigenlijk met een democratisch proces, met een interne
aangelegenheid van de VNV?
‘De AVB wil zich helemaal niet bemoeien met de processen van de VNV. Het is de AVB heel
duidelijk dat het VNV-bestuur bestuurt en dat het haar taak is de belangen van alle vliegers te
behartigen. De AVB kan en wil geen sturing geven aan de Martinair-ledenraad. Overigens stel ik wel
vast dat er een ‘gap’ is ontstaan tussen het VNV-bestuur en de Martinair-ledenraad. Er is weinig
vertrouwen in elkaar en dat zou de vereniging zich moeten aantrekken. Martinair-vliegers vinden
bovendien dat de VNV als hun belangenvereniging, de positie waarin zij zijn komen te verkeren door
de beëindiging van het RVA onvoldoende aantrekt. Door het wederzijds gebrek aan vertrouwen.
wordt er niet meer over de inhoud gesproken, maar houden de instituties binnen en buiten de VNV
elkaar in een wurggreep door juridische ankerpunten. Het hoger beroep is ingetrokken. Nu is het tijd
voor dialoog. KLM en VNV zijn er voor verantwoordelijk dat er gedragen oplossing komt voor alle
partijen’.